Jarum jam yang dipakai oleh Dr.Jasmin menunjukkan pukul 3:00pm. "Hemmm....dah pukul 3 dah..? Cepatnya masa berlalu.", kata Dr.Jasmin didalam hati sambil mulutnya yang berbibir tebal dibahagian bawah dan nipis diatas menghirup air teh ais yang masih tersisa setengah gelas. "Hemmmm...I...M....R....A....N...Imran! Agak-agak diorang dah keluar ke haa? Dari awal admit sampai ke hari ni tak lepas-lepas korang dengan pesakit istimewa aku sorang tuh ye? Baik malam sampai ke siang! Susah aku nak atur plan tau...hehe!", ujar Dr.Jasmin didalam hati sambil merenung kearah permandangan diluar restoran mamak yang berhampiran. Punggungnya yang montok bulat berisi daging pejal diesot sedikit bagi membetulkan duduknya. "Helllloo...doktorrr...!! Banyak jauh U menung aaa...ada ingat sama saya kaa?", kata seorang pekerja restoran mamak menghentikan lamunan Dr.Jasmin. Tersentak bahu Dr.Jasmin apabila disapa tanpa salam sebegitu. "Deyy.....kau ni kan Rahmat....kau tak boleh ke kalau aku datang sini tanpa kau kacau aku?", bentak Dr.Jasmin kepada Rahmat pekerja restoran mamak tersebut. "Memang...memang tarak buleh! Kalau saiya tarak kacau doktor...yini makanan sapa mau kira?", balas Rahmat sambil menggelengkan kepala ala tamil. "Kira...kira laa...diam-diam tak boleh ke?", balas Dr.Jasmin sambil mencebikkan mulutnya. "Aiyo...saiya rasa itu kuah kari mesti kena tukar. Ada lebah terjun dalam itu kuah...sebab yitu mulut doktor banyak garang ini hari!Hahahahaha!", kata Rahmat dalam tawanya. Mata Rahmat mula merenung kearah pinggan dan gelas diatas meja. "Aiyyyyyoooo...aiiyyoyoyoyo...yini apa yini? Macam mana saya mau kira...banyak laju haa makan? Lapar kaa doktor? Selalu tarak habis...hari ni baru U kasi habis. Saya rasa terharu bila doktor sudah menerima cinta saya!", kata Rahmat. "Cinta hotak kau cinta! Nasik je kot! Dah laa...malas pulak aku nak bertekak dengan kau. Aku makan nasik separuh, ayam goreng, telur dadar and sikit sayur. Air kau tengok laa sendiri. Haa..kira cepat. Kacau je...!", balas Dr.Jasmin sambil menguis-nguis straw minumannya. Setelah tidak henti berhempas pulas membantu merawat para pesakit yang kunjung tiba di hospital, inilah kali pertama Dr.Jasmin mampu menghabiskan juadahnya. Bukan tidak berselera, tetapi soal masa. Karier sebagai doktor tidak seindah seperti yang digambarkan warga penduduk. Khidmatnya harus diberikan dengan konsisten selama mana yang perlu. Kadang hingga tak mampu untuk bersosial dan menguruskan dirinya.
Setelah usai membayar harga makanan yang dipesan, Dr.Jasmin mula melangkah laju mendapatkan kenderaannya. Pintu kereta Volkswagen Beetle kuning dibuka. Berderam bunyi enjin mengaum disebalik hood belakang kenderaan terbabit. "Hemm...energy pun dah topup! Rehat pun dah dapat...now can't wait to have main dish!", jerit hati Dr.Jasmin. Lalu laju kereta Dr.Jasmin meninggalkan kawasan perkarangan restoran mamak tersebut. Setelah beberapa minit menyusuri jalan di bandar raya Ipoh, Dr.Jasmin telah sampai di perkarangan hospital. Laju langkah kakinya berderap berjalan dikaki lima bahagian luar hospital setelah memakirkan kenderaannya dikotak khas para doktor. Destinasi yang perlu dituju adalah biliknya dahulu. Persiapan harus dilakukan.
Pintu bilik wad Imran dikuak dari arah luar oleh Dr.Jasmin. Tangannya memegang beberapa peralatan untuk kegunaannya bagi memeriksa tahap kesihatan Imran. Pintu bilik wad Imran dikunci dari dalam tanpa disedari oleh Imran. Tirai yang menyelubungi katil pesakit Imran ditarik dan ditutup rapat oleh Dr.Jasmin selepas meletakkan peralatannya diatas meja beroda. "Awak dan sedia?", tanya Dr.Jasmin kepada Imran."Dah doktor.", balas Imran ringkas. "Kalau dah sedia, bangun dan tanggalkan pakaian awak!", arah Dr.Jasmin sambil mengambil stetoskop kepunyaannya. Imran terpinga-pinga mendengar arahan Dr.Jasmin. "Tapi doktor...saya tak pakai apa-apa kat belah dalam!", balas Imran. "So? Memang saya nak awak bogel pun? Barulah senang sikit saya nak check throughly badan awak. Ada rashes ke...apa ke? Tak perlu segan...", balas Dr.Jasmin lalu menghadiahkan kepada Imran satu senyuman menggoda. Imran terpaku. Nak tak nak arahan yang diterima harus dikotakan walaupun dirinya dibelenggu perasaan malu. Dr.Jasmin pula hanya merenung melihat Imran bagai ingin menelan. Suasana menjadi sesak. Bagai dihimpit oleh ombak. "Okay. I prepare dulu equipment yang patut. Meanwhile, U boleh buka dulu pakaian U.", kata Dr.Jasmin lalu meninggalkan Imran keseorangan ditutup oleh tirai katil pesakit.
YOU ARE READING
Sebumbung Bersama 4 Gadis Jelita - Premier
RomanceSetelah menamatkan pelajaran peringkat tinggi di tanah air, Imran mula menapak mencari pekerjaan pertama bagi memulakan kehidupan di awal alam dewasa. Justeru itu, langkah pertama yang perlu dilakukan adalah dengan mendapatkan tempat untuk berteduh...