Comunismul prin ochii sătenilor -- 1

39 0 0
                                    


 Cu toții am crescut într-un mediu în care, la un moment dat am auzit făcându-se o comparație între perioada socialistă și perioada noastră, părerile fiind împărțite.

Căutăm mereu să facem aceste comparații extrem de subiective, fiecare adjudecându-și dreptatea.

Având în vedere că nu am trăit în acea perioadă, am considerat că cel mai bine este să îi las pe oamenii care au făcut-o să-și spună punctul de vedere, ca noi să tragem concluziile ulterior. Astfel, acest articol este despre viața oamenilor din mediul rural în timpul lui Ceaușsescu, avâns și baza audio, bineînțeles.

Î: Cum a fost viața dumneavoastră în perioada socialistă, cu ce v-ați ocupat?

R: Viața noastră,la țară... Am fost agricultori,am crescut animale,am fost în colectiv,se lucra mai mult manual, trăiam din agricultură. Soțul lucra la Sighet, în industrie, iar eu cu copiii eram acasă.

Î: Era mai greu să munciți în agricultură în perioada respectivă,comparativ cu perioada noastră?

R: A fost mai greu. Erau cote, în perioada comunistă, dacă ai avut o vacă trebuia să duci 800 de litri de lapte pe an la stat care era plătit cu 15 bani, dacă ai avut un porc trebuia să dai vreo 10-2o de kilograme de carne, dacă ai avut cartofi,grâu, fasole, orice,trebuia să duci, dacă nu,când se lua curentul, nu ne vindeau petrol fără să ducem ouă, găina nu, dar oul era al lor.

Î: Nu era greu să vă descurcați, având în vedere că nu doar că statul nu subvenționa terenul, ci chiar îl impozita?

R: O fost mai greu, dar fiecare își lucra terenul. Care a fost în CAP , se dădea la o familie 30 ari, la o femeie singură erau doar 15, teren care trbuia lucrat și era mult mai greu. Am lucrat în colectiv.

Î: Cum au primit oamenii vestea colectivizării? Nu s-au împotrivit?

R: S-au împotrivit oamenii,cât de puțin teren au avut, dar s-au împotrivit, dar erau bătuți și băgați în pușcărie și nu aveau de ales. Le luau carul cu caii, vacile, oile, s-a făcut colectivizarea forțată, cei care se opuneau erau închiși și ținuți flămânzi. Tata s-a opus, eram mai mică și auzeam povestind, i-au luat carul și caii, grapa, toate uneltele și el a pus vacile să tragă în ham, în 2-3 ani și-a făcut din nou toate uneltele și au venit să le ia si pe acelea, dar le-au ascuns în timpul controalelor. Făceam două clăi la colectiv și una nouă, pe terenul nostru, era mult mai greu decât acuma...

Î: Puteți să faceți o paralelă între aceste două perioade? Ce era atunci mai bine sau mai rău și ce diferit în zilele noastre?

R: Atunci a fost la țăran mai greu dar se lucra terenul,acuma suntem după Uniune, nu am lucra dar vrem bani mulți, oamenii țineau foarte mult la teren pentru că după asta trăiau, aveau mălai, grâu, se făcea fân iar cu asta se hrăneau animalele, care aveau 3-4 vaci era mai bine, care avea numai una era mai rău un pic, da se descurca, așa ca acum, care are mai mult e mai bine... Acuma oamenii nu mai țin la pământ, e muncă grea, și în industrie se dau mai mulți bani și se angajează oamenii.

Î: Era mai scump terenul atunci?

R: Era mai scump și terenul...la cum erau atunci banii, era o vacă 5000 de lei, ca acum 5000 de lei, erau banii mai de valoare.

Î: Școala cum era pe atunci?

R: Școala cred că a fost mai bun,care a învățat, a învățat, care nu, rămânea la agricultură,dar ieșeau oameni cu carte, acuma nu se face carte... Erau mai mulți buni pentru că îi făcea așa sărăcia,nu voiau să stea la lucru. La școli la sate erau mai buni decât la orașe, au lucrat și au învățat în același timp și se sileau, că știau că e greu la muncă, ieșeau oameni deștepți și ed la sate, celor care învățau, le plăcea și munca și celor care nu învățau, nu le plăcea nici munca, erau chiulangii și la șscoală și în societate, dar era mult mai greu de întreținut un copil la școală. Acuma nu mai învață pentru că părinții îi favorizează, îi dai la copil mură în gură, el nu știe ce e munca și nu se străduiește la școală, ar trebui lăsat după puterea lui să facă ceva în gospodărie.

Î: Cum erau regulile la școală?

R: Erau reguli mai stricte, erau pionieri,nu toți, se alegeau cei mai buni,dacă era clasă mare, 10 pionieri, erau cei ded mijloc și cei care nu mai făceau școală... Aveam ore ca acuma, ne spuneau despre regim, aveam manual anume de politică, în fiecare clasă era tabloul lui Ceaușescu, trebuia respectat. Ca elevi, nu puteam să mergem la biserică, duminica ne puneau activități pionierești, dacă lipseai, se scădea nota la purtare. De la 10 la 12...cântam,jucam șah,nu exista scuză să nu mergi. Am fost în corul școlii cântam, țin minte "Republică,măreață vatră" dar nu-mi aduc aminte versuri ,am uitat, țin minte doar din imn, cu trei culori.

Î: Erau oamenii mai fericiți?

R: Da,au fost mult mai fericiți, se vorbea mai mult, vecini colaborau, se ajutau când se construia, mergeau oamenii în ajutor, 30-40 de oameni, acuma oamenii s-au distanțat din cauza telefonului, internetului, nici la biserică nu se mai duc atâția oameni, înainte ieșeam duminica în sat și fiecare povesteam ce am lucrat toată săptămâna, acuma mergi și vezi drumul gol/

Î: Care era programul la televizor?

R: A fost perioada din 80, erau 2 ore dimineața și două seara, jurnalul, cu Ceaușescu și comuniștii și după se lua curentul, degeaba aveai televizor, că nu era curent, cumpăram petrol pentru lampă să poată copiii să învețe, nu erau electronice, era soba cu lemne pe care se făcea mâncare, nici mașină de spălat. Hainele se puneau în bărbânța de lemn și în fiecare săptămână le puneam cu cenușă și le spălam la râu. Era curent, da nu a vrut Ceaușescu să ne dea, doar 2 ore dimineața și 2 seara, nu era timp de televizor ca oamenii să meargă la lucru și să nu știe ce se întămplă. Erau oameni care prindeau la rodio posturi străine, "Europa Liberă", dar lumea era mai înțeleaptă.

Î: Știați cum se trăiește în alte țări? Că oamenii au alimente în magazine?

R: În perioada anilor 70, am fost în excursie în Ungaria și Cehoslovacia și am văzut magazine, așa cum sunt supermarket-urile acum, total diferit față de România, în măcelărie, din porc, noi primeam doar oasele, carnea era păstrată de ei, de la pui doar picioarele, la lapte se stătea la coadă de dimineața cu scăunelul... Noi, la țară am muls vaca și am mâncat lapte, dar la oraș se stătea la coadă. Era o perioadă în care era interzis să-ți tai vițtelul, în ultimii 10 ani a fost foarte greu, dacă ltiau că ai tăiat un vițel, te-ar fi băgat în pușcărie, nu știu de ce. Se tăiau pe ascuns, să nu știe nimeni.

Î: V-ați întoarce în perioada respectivă? Sau, ați vrea să revină acele vremuri?

R: Nu, pentru că nu mai pot să muncesc, dar eu zic că o fost bine, acum rămâne tot în paragină, nu se mai lucrează terenul, aș vrea să văd din nou terenuri lucrate. La fiecare casă sunt ustensile de lucrat pământul dar preferă să stea,că primește bani de la Uniune, atunci trebuiau vândute două vaci și un porc ca să iei banii pe care acum îi iei de pe urma terenului. După mine,a fost bine, s-a construit, dacă oamenii nu ar pleca din țară, nu ar avea decât strictul necesar, vin și fac aici...Dar e greu...

*** Mulțumiri multe, F.M. , pentru informațiile oferite

Opinia unei persoane care a trăit toată viața în mediul rural.

Vor urma și opiniile altor persoane, astfel încât concluzia pe care o tragem să fie bazată pe cât mai multă informație.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Feb 18, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Comunismul în mediul ruralWhere stories live. Discover now