🌺رحمة 🌺 الفصل الرابع 🌺 بقلم فاتن سليم🌺 ودعت

6.3K 138 1
                                    

🌺رحمة 🌺 الفصل الرابع 🌺         بقلم فاتن سليم🌺                         ودعت سماح رحمة واوصتها بالحفاظ على نفسها                        غادرالقطار  برحمة الي المجهول      هل غادر القطار ومعاة أحزان رحمة   اماابتدت رحلة عذاب واحزان لهذة المسكينة 💔وصل القطار الي المحطه ولاتعلم هتروح فين لاتعلم شئ غير انها لأول مرة لوحدها 💔 
تركت نفسها للسير للمجهول 💔💔وفي بيت محمود كانت منال خائفة من تأخير رحمة ولا تعلم لما هذة القبضة التي سكنت قلبها               دخلت  علية  سماح في اية  ياماما قالت لها رحمة نزلت ولسة مارجعتش انا قلقانة عليها قوي وقلبي مقبوض  سمعوا صوت  الباب  يفتح              ودخل محمود واولادة                     محمود مالكم واقفين كدة لية         نظرت منال لة وعلامات الحزن والقلق محمود بشدة في أية انطقي منال رحمة نزلت تتمشئ على البحر ومارجعتش  محمود من امتى نزلت منال بقالها تلات ساعات                 محمود وهوثائر ومين قالك تنزليها انا كلامي مابيتسمعش انا قولت ملهاش خروج                            قسما باللة لما تيجي لاكون مطلع روحه في أيدي.                             محمدطب مانتصل بامينة جايز تكون عندها                                سماح انا اتصلت بامينة وقالت مش عندها ساد القلق والخوف على رحمة.                                           ونزل محمد وحسين للبحث عنها     واتصلو على مصطفى كي يبحث معهم ومرت ساعات في البحث      عنهالكن بدون جدوي.                    نرجع لرحمة بعد نزولها من القطار وسيرها لاتعرف أين تذهب.   وماذا تفعل فشعرت بالجوع دخلت مطعم لتناول الطعام وبعد انتهائها من طعامها سألت الجرسون لو سمحت ممكن اسالك الجرسون ااومري قالتلة مش عايز حد يشتغل هنا نظرلها الجرسون ممكن تسالي الحاج أحمد صاحب المكان هو قاعد هناك                                              توجهت رحمة لة السلامة عليكم ياحاج                                         الحاج أحمد وعليكم يابنتي خير الاكل مش عجبك ولا في حد من الي بيشتغلو مزعلك.                       رحمة لاياحاج الاكل حلوقوي والجرسونات منتها الذوق والادب.  انا ياحاج بستسمحك لوفي شغل لية عندك اابق شكرا افضالك.                  الحاج أحمد انتي محتاجة شغل قالتلة أنا يتيمة وماليش حد والناس الي كنت عندهم خلاص زهقم مني                                      وبقول لوفي مكان لية اني اشتغل معاكم في المطعم.                        نظر لها الحاج لرحمة وعلم ان التي امامةفتاة جميلة بريئةعانت في حياتها.                                          فقال لها اسمعي                        يابنتي اناهشغلك في المطبخ تغسلي اطباق هتساعديهم في عمايل الاكل وماتطلعيش برا باب المطبخ مفهوم                                رحمة كتر خيرك ياحاج احمد.          انا تحت امرك من دلوقتي.               بس ياريت توصفلي مكان لوكاندة يكون سعرها كويس ااقعد فيها.       الحاج أحمد لية يابنتي انتي مالكيش مكان عايشة فية                 رحمة انا ماليش حد في الدنيا غيرربنا وأنت ياحاج                    مع اني مش مصدق انك يتيمة ومالكيش حدبس هصدقك لغاية مايجي اليوم وتحكيلي حكايتك.   على العموم يا الا قوليلي يابنتي الكلام خدنا ومقولتيش اسمك اية.   انا اسمي رحمة.                             اسمعي يارحمة انتي هتنامي في المطعم وانا بنفسي الي هقفل المطعم عليكي يلا خشي ألمطبخ مع  عماد                                               وهو هيعرفك تعملي اية.                     رحمة ربنا يكرمك ياحاج احمد.           ادخلها عماد المطبخ وعرفها على عملها وابتدت رحمة عملها.              ندة الحاج أحمد علي عماد.               الحاج أحمد إياك تعرف عزت ان رحمة بتشتغل عندي إياك ياعماد.    انت عارف عزت وعاميلووالبنت غلبانة.                                        الحاج أحمد وانت ياعماد اتقي اللة في معاملتك معاها.                       عمادحداللةياحاج عن حرمة الولاية  ياحاج انا بحب مراتي وهعملها زي اختي                                         عماد ياعالم حكايتها اية.                   وفي منزل محمود وانهيار من هروب واختفاء رحمة  وغضبة على منال واولادة ووعيدة لرحمةعند  رجوعها       .

رحمةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن