1

24 2 0
                                    

Aku , Adelia Safea Marissa yang bersekolah di SEKOLAH HUMOR . Sekolah yang terkenal dengan pelajar - pelajar yang pandai , berketurunan berlain - lain negara , kaya dan berpotesi.

Aku pon pelik macam mana aku boleh tersesat di sekolah ni . Aku bukannya kaya . Tempat tinggal pon tak seberapa nak dibandingkan pelajar - pelajar lain yang cukup mewah .

Aku bersa cemburu juga dengan Atikah Mardiana anak kandung kepada DATO HAMID seorang JUTAWAN dan PENGETUA di SEKOLAH HUMOR yang menggambil aku menjadi anak angkat nya semasa aku berusia 12 tahun

Aku bukannya cantik macam Atikah ! Atikah dia pandai , cantik , ramai peminat dan pelbagai yang elok pada dia. Aku ni hanya dicaci oleh ramai orang kerana aku hanya perempuan tidak cantik , nak kata kaya pon sebab aku jadi anak angkat kepada JUTAWAN.

"Adelia ! Seterika baju sekolah aku elok - elok ! Kalau aku nampak sikit jaa kedutan di baju aku . Siap kau aku kerja kan" pinta Atikah yang bersenang lenang di sofa.

"Ok! Baiklah" aku hanya menggaguk. Ya la apakan daya aku ni hanya penumpang di rumah dia.

"Atikah! Sampai hati kamu suruh kakak kamu ni seterika baju kamu. Kamu tak malu kaa dengan Adelia ni dah la rajin , selalu bantu mama buat kerja rumah . Nak harap kan kamu ! Cuci pinggan pon malas !" tengking mama tiba - tiba.

"Mama sebelah kan perempuan yang tah mana mama kutip ni. Sepatutnya mama sebelahkan Atikah bukan perempuan sampah nii " sinis Atikah yang bangun dari pembaringan sofa.

Pakk !!!

Tamparan yang kuat di pipi Atikah itu sudah aku kenali iaitu papa.

"Sampai hati kamu berkata kepada kakak kamu ni "SAMPAH". Papa ambil dia sebab dia perempuan yang rajin, sopan - santun orangnya. Papa tak ajar kamu macam nii Atikah. Tah mana kamu bersikap teruk macam nii. Papa pon bole down la kalau perangai Atikah macam ni. Belajar sikit dari kakak kamu ni" tengking papa kepada Atikah.

Atikah menitiskan air mata perlahan - lahan lalu memegang pipi nya.

"Dia bukan kakak Atikah. Dia kuli Atikah" Atikah memberhentikan percakapan lalu masuk ke dalam bilik.

Papa jatuh rebah. Jantungnya berdegup perlahan.

Aku segera menggambilkan ubat dan mama pula menuntut papa bawa masuk ke dalam bilik.

Aku mencari akan ubat di dalam laci dapur lalu aku mencapai ubat dan menggambil segelas air kosong segelas lalu aku segera ke bilik papa.

"Papa nah makan ubat" aku menghulurkan 2 biji ubat dan segelas air kosong.

Papa aku pon menggambil lalu menelan ubat.

"Terima kasih laa sebab jaga papa walaupun papa ni bukannya papa kandung Adelia! Papa bersyukur sebab Adelia pon sebahagian dari keluarga papa" kata papa aku yang sudah menghabiskan ubatnya.

"Tak pa ! Adelia akan tetap jaga papa dan mama" balas aku.

"Hmm! Pergila tidur Adelia. Esok kan sekolah. Nanti terlewat pula !" pinta mama ku.

"Baiklah mama ! Selamat malam" wajar aku lalu keluar dari bilik mama dan papa. Aku pon masuklah tidur.

Keesokkanya,

Jam loceng ku berbunyi menandakan pukul 6:30. Aku pon mencapaikan tuala merah jambu lalu masuk mandi.

Setelah selesainya aku mandi. Aku memakai pakaian sekolah. Aku mencapai akan tudung ku lalu diselupkan di pala ku.

Aku menggalas beg aku dan terus turun bawah. Aku memakai akan stokin dan kasut. Selesainya aku bersiap diri aku pon naiklah ke dalam kereta papa ku dan kelihatan Atikah yang sudah siap berada di hadapan.

CINTAILAH AKUWhere stories live. Discover now