Bab 2

29.2K 715 70
                                    

BUNYI deringan telefon mengganggu lena Syakilla. Ditelungkupkan mukanya ke bantal manakala tangannya menggagau mencari keberadaan 'objek' itu di atas meja sisi.

"Siapa ni?" soal Syakilla sebaik saja panggilan diangkat. Matanya masih terpejam rapat. Penat semalaman berjalan-jalan di bandar Kuala Lumpur.

"Siapa ni kamu tanya? Tak sampai sebulan menetap kat KL tu kamu dah lupa suara mak? Sampai hati kamu." Sayu kedengaran suara Mak Timah di corong telefon.

Terbuka luas mata Syakilla. Alamak! Matilah dia. Fikirnya, Mat Bangla jual kain manalah yang telefon dia pagi-pagi buta macam ni.

"Eh, mak. Sorry, sorry. Kella tak perasan tadi. Kenapa mak call Kella ni?" soal Syakilla. Disandarkan tubuhnya ke kepala katil.

"By the way, jangan panggil anak mak ni Syakilla lagi, ye? Kampunglah mak nama tu," sambung Syakilla.

"Allahuakhbar! Mak tahulah kamu tu dah jadi orang bandar tapi, janganlah lupa asal usul kamu, Syakilla. Kamu dah janji dengan mak, abang dan Abang Man kamu yang kamu duduk di KL sana sebab nak kerja. Sebab nak ringankan beban kami di kampung ni, kan?"

Syakilla mengusutkan rambutnya. Naik bernanah telinganya mendengar leteran daripada Mak Timah. Pagi-pagi buta dah membebel.

Pagi? Mata disorotkan pada jam dinding. Oh my god! Bukan pagi lagi tapi dah tengah hari!

"Syakilla dengar tak apa yang mak cakap tu?" sergah Mak Timah. Penat-penat dia bazirkan air liur nak mengingatkan Syakilla, boleh pula anak daranya tu mendiamkan diri.

"Yalah mak... Dah, jangan membebel lagi, sakit telinga Kella. Cer mak cakap. Ada apa sebenarnya mak call Kella ni?"

"Tak ada apalah. Mak cuma rindukan kamu sebab itulah mak telefon. Syakilla kat sana tu jangan buat benda yang tidak-tidak ya, nak? Jaga maruah mak dengan abah di kampung ni. Kerja baik-baik. Cari kerja yang halal. Mak dengan abah percayakan kamu," pesan Mak Timah.

"Kella tahu, mak tak payahlah ingatkan benda yang sama. Emak tu bukannya Astro asyik nak ulang tayang. Kella nak pergi kerja dulu ni, mak dengan abah jaga diri kat kampung tu."

Sengaja Syakilla menggunakan alasan 'nak pergi kerja' untuk mengelak daripada terus-terusan menjadi mangsa bebelan emaknya.

"Yalah, yalah. Jaga diri kamu tu kat tempat orang. Kalau free nanti baliklah kampung ni jemguk mak, abah dan Abang Man kamu tu. Assalamualaikum." Mak Timah lantas mematikan panggilannya.

"Waalaikumussalam," balas Syakilla. Telefonnya diletakkan kembali ke meja sisi. Mulut yang menguap besar ditutup dengan telapak tangannya.

Tubuhnya dibaringkan semula. Belum sempat mimpi indah menyapa, seseorang mengetuk pintu biliknya dari luar.

"Masuklah, pintu tak kunci pun," arah Syakilla. Dia duduk kembali.

"Sorry ganggu kau. Aku just nak beritahu yang Hazril ajak kita lunch sama-sama. Reza pun ada sekali. Kau bersiaplah, aku tunggu kat bawah," ujar Mariam. Tombol pintu dipegang kemas.

Syakilla memandang tunak wanita yang dah siap mengenakan blaus putih bersama seluar palazzo di tubuhnya. Matanya bersinar-sinar. Seriuslah, Hazril Irfan ajaknya keluar makan tengah hari sekali? Ah, peluang keemasan!

"Seriously?" soal Syakilla, teruja.

"Yes! I'm serious," jawab Mariam.

Syakilla menyimpan senyuman. Kali kedua mereka bertemu pandang pada sebelas hari yang lalu. Itu pun, Mariam yang bawanya keluar makan sekali dengan Hazril Irfan. Dan, sebelas hari yang lalu jugalah dia mendapat tahu Hazril Irfan dan Mariam ada menjalinkan hubungan yang serius.

KERANAKU CINTA KAU [C]Where stories live. Discover now