1

181 4 0
                                    

"AKU, Maryam Arysa binti Mahmod. Berumur 30 tahun.... Empat tahun yang lalu."

Okey, serius!

Tahun ini dia dah berusia 34 tahun. Masih bujang, tetapi ada kerjaya yang mantap dan kewangan yang stabil. Rumah, walau kecil cukuplah untuk berteduh dari hujan dan panas. Kereta, walau comel cukuplah untuk membawa dia ke sana dan ke mari tanpa perlu berpeluh atau kebasahan.

Tapi, masalah sekarang ini, emaknya yang ada di rumah tu rajin betul tanya soalan berbentuk cepu 'cemas'. Tak pernah jemu, tak pernah putus asa.

"Aku pula yang rasa kejam sebab tak mampu tunaikan permintaan mak aku tu. Rasa macam anak derhaka pula. Haihhh..." keluh Maryam sebaik kereta diberhentikan di porch.

Pintu kereta dibuka, Maryam mengambil barang-barang peribadinya dan keluar dari perut kereta lalu menutup kembali pintu kereta dan menekan alarm. Dia mengatur langkah dengan perasaan yang amat berat. Tadi pagi topik yang paling dielakkan selama ini kembali bergema di ruang makan sewaktu sarapan pagi. Pasti, kepulangannya petang ini turut disambut dengan soalan yang sama.

"Lambat Maryam balik hari ni. Pergi dating ke?"

Aduh... Hajah Marzita ni. Macam tak biasalah pula dia balik lambat. Dah boleh kata hari-hari dia balik lambat sebab menguruskan bos dan kerja-kerjanya di pejabat. Kalau dia balik awal tu, magik!

Dipandang wajah Hajah Marzita. Lama. Nak kata bergurau, macam serius.

"Maryam banyak kerja di pejabat, mak. Tak sempat nak pergi dating." Pakwe pun dia tak ada, nak dating apanya? Lagipun daripada habiskan masa tak tentu hala, baiklah dia berehat di rumah.

"Maryam, jiran sebelah rumah kita ni dah tiga orang cucu dia, tau..."

'Mak, Maryam ni bukanlah Mariam binti Imran, wanita suci yang dipilih Allah untuk melahirkan Nabi Isa a.s. tanpa seorang suami di sisinya...' namun jawapan itu hanya mampu diluahkan dalam hati. Kalau jawab terang-terang nanti tak pasal dapat gelaran anak derhaka.

"Entah bilalah Maryam ni nak kenalkan bakal suami pada mak..."

"Betul mak nak?"

"Eh, naklah! Dah ada ke calonnya?"

"Laaa... Kalau mak cakap awal sikit, Maryam kenalkan mak dengan bos Maryam. Dapat juga Maryam merasa jadi anak bos..."

Hajah Marzita menjeling sampai terjegil biji matanya ke arah anak daranya yang seorang itu. "Budak bertuah! Mak cakap pasal kamulah Maryam Arysa oi!"

Maryam sengih. Namun dalam hati dan tergelak besar. Bukannya dia tak faham maksud Hajah Marzita tu, tapi dia sengaja buat-buat tak faham sebenarnya. Bukan selalu dapat mengenakan Hajah Marzita macam tu.

"Eh, bos Maryam tu duda ke? Tua ke muda? Umur berapa? Anak berapa? Orang mana?"

Ferrrr... Maryam tercengang. Sekali tu macam peluru berpandu soalan Hajah Marzita kepadanya. Haih, nampaknya macam dah tersilap langkah... Silap-silap makan diri ni. Sebelum apa-apa, baik dia cabut dulu.

"Ha, nak ke mana tu? Bila orang buka topik ni, mulalah nak lari. Kamu nak jadi apa Maryam oiii?"

Jadi oranglah, tak kan nak jadi kucing kut? Dia garu kepala yang tak gatal dan mula memanjat tangga. Nanti kalau jawab lebih-lebih, bimbang pula jadi anak derhaka sebab tak dengar cakap mak.

"Naik atas. Nak mandi, nak bersiap. Maryam belum solat Isyak lagi. Tadi sempat buat Maghrib je kat pejabat."

"Kamu dah makan?"

Menggeleng. Tapi, dia sungguh-sungguh dah tak larat nak makan. Perutnya pun tak berapa nak lapar sebenarnya sebab itulah dia pilih untuk terus naik ke bilik.

Hey, Maryam Arysa!Where stories live. Discover now