Kapitel 1

21 0 0
                                    

Allt började med att jag, Tyra och Klara åkte med skolbussen tillsammans. Vi hade precis börjat första terminen i femman. Vi gick in i bussen och satte oss i pensionärsätena. Ingen av oss sa något. Tyra mumlade svagt på en låt och himlade med ögonen. Klara tittade ut i fönstret helt ointresserad av att prata.
Bilen fortsatte att köra. Det var nästan dött.
-Vi är inte i ett fängelse. Man får prata.
Sa jag till sist.
Klara suckade ansträngt men sa sedan:
-Det är ju läraren.. Jag har hört att hon är helknäpp eller något.
-Ja, asså när sexorna hade henne sa dom att hon gick ut i korridoren och grät när dom pratade.
Sa Tyra
-Det kan vara sant. Jag menar, har du hört sexorna när dom pratar?
Fick jag fram precis då när bussen guppade till och jag hoppade.
Då blev det sådär äckligt tyst igen. Jag hade visst gjort ett fel som inte finns..
-Okej du kanske har rätt..
Sa Tyra
-Vad tycker du då?
-Jag håller vid det jag sa först.
Klara lät mallig när hon sa det.
-Setra, setra.. Vi ska av nu.
Sa Klara och tittade på mig för första gången på hela resan.
Vi alla tre gick ut i den just nu varma solen.
Jag kunde se skolan från långt håll.
Klara och Tyra pratade bakom ryggen på mig. (Jag gick framför dom. Tyra och Klara skulle aldrig göra något illa mot mig)
Jag gissade på att dom pratade om vår nya lärare Mrs Qustenlour. Jag hade sett henne innan på Coop. Hon hade ett orange-rött hår som var platt. Stora glasögon och en spetsig näsa. Ja, hon såg lite konstig ut men vi vet inte hur hon är som lärare än.
Klara sprang förbi mig och vände sig om.
-Längtar ni efter skolan?
Sa Klara och blinkade med ena ögat.
-Nej, inte jättemycket men jag får åtminstone något att göra på dagen.
-Faktum är att vi fortfarande har sommarlov! Vi börjar om tio minuter.
påpekade Tyra
Efter en stund var vi framme vid skolan.
Jag såg Emmy blev avsläppt av sin pappa.
Hon tog tag i grinden och sa:
-Tillbaka till helvetet..
Sedan öppnade hon grinden och gick in på skolgården.
Hennes släta hud, det är Igentligen ett tjockt lager av concealer och puder.
Jag, Klara och Tyra kom hack i häl på Emmy och gick till korridoren.
Allt var som vanligt. Fotbollsplanen, den lilla stugan, till och med staketet.
Det var den vanliga lukten av pennvässare och papper i korridoren.
Jag tog av mig min ryggsäck och gick vidare till klassrummet. Det var ingen lärare där.
-Tja Pontus, har du saknat mig?
Sa Carl med ett flin.
-Jag har saknat dina otroligt stora armar. Du, det är inte muskler..
Svarade jag. Det lät kaxigt, men snäll kan man få gånger vara.
Carl gick fram till mig och med ett hårt grepp tog han tag i min arm.
-Du, jag vill slå dig men jag har lovat min pappa att inte slå någon på riktigt. Jag kommer få tvåtusen spänn.
Istället knuffade han ner mig på golvet och pressade min arm mot ryggen.
-Du, det kommer aldrig vara fred mellan oss.
Sa han till sist och släppte min arm. Jag hade inte gjort något illa mot honom. Jo visst jag sa att han hade stora armar men det är ingenting jämfört med det han gör.
Jag reste mig upp och gick till min bänk. Jag hörde Tyra och Klara när dom pratandes kom in i klassrummet. De satte sig på sina bänkar och hade tydlig ögonkontakt. Även Emmy satte sig på sin bänk, och det samma gjorde Carl, Ella, Stina, Marcus, Johan och de andra i klassen. Det var bara läraren som fattades.
Vi alla tog fram våra böcker och satte oss och började läsa. Jag gungade nervöst på benen, tänk om det hade hänt något med henne?
Plötsligt kom det in en kvinna med långa ben och orange hår. Hon hade en stor gul blomma i sitt hår och den där spetsiga näsan fanns idag också.
-Oj.. Hej klassen..
Sa hon medan hon gick med skakiga ben till katedern.
-Jag ber er att lägga undan era böcker och sätt er på mattan.
Vi alla gjorde som hon sa och la undan våra böcker.
-Vi ska lära oss varandras namn. Eller jag ska försöka lära mig era namn.
KÄRA LÄSARE! Sluta inte att läsa när det kommer till skolan! Men för att inte göra er uttråkade som ni nog redan är så skriver jag såhär: JAG SPOLAR FRAM..
Istället sitter vi på våra bänkar och gör halloweenpyssel!
Jag satta mig på min bänk med ett gult och ett orange papper i handen. Vi skulle göra papperspumpor. Jag började med att skissa en pumpa på mitt orangea papper sedan försökte jag mitt bästa på att klippa ut den. När jag precis hade klippt ut min pumpa hörde jag Mrs Qunstenlour säga:
-Tyra och Klara, kan ni vara snälla att komma hit. Pontus också.
Jag var beredd på en utskällning. Jag reste mig försiktigt upp och gick mot Klara och Tyra. Jag kunde föreställa mig att alla andra i klassen tittade förvånat på mig.
-Okej, till julen ska ni få ett uppdrag av mig. Jag har kollat på er alla i klassen men ni faller nog för detta jobbet.
Viskade hon tyst.
-Vad ska vi göra? Frågade vi alla i kör.
-Det berättar jag på fredag eftermiddag, när alla har gått.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Dec 16, 2014 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Glömda spårWhere stories live. Discover now