Bab 7

3K 20 1
                                    

Tok kadi memandang pd adam lalu dia menghulurkn tgnnya pd adam.

Lalu adam menyambutnya.

"Sblm sy mulakan lafaz akad.Apa betol,cik yg ada di belakang itu ialah bakal isteri kamu.Acu cuba tgk.Tkut tertukor." Gurau tok kadi tiba tiba.

Adam terus tersenyum lalu berpaling pd anis.

Dan anis membalas senyuman drpd adam itu.

"Betol tok.Dia bakal isteri sy." Balas adam nya pula.

"Baiklah.Bismilahirahmanirahim..
Adam auf Bin Rezalman.Aku nikahkan dikau dgn Anis Suraya Binti Mohd Khalid,dengan berwalikan bapa saudaranya dan mas kahwin sebanyak 1k ringgit dibayar tunai." Kata tok kadi itu dgn lafaz akad.

Adam terus menghela nafas panjang.

"Aku terima nikahnya Anis Suraya Binti mohd Khalid dgn berwalikan bapa saudaranya dan mas kahwin sbyak 1k Ringgit dibayar tunai." Balas adam dgn sekali lafaz.

"Bagaimana saksi.Sah?." Soal tok kadi pada saksi dan wali kpd pengantin perempuan.

"Sah tok.Sah.Alhamdulillah.."

"Alhamdulillah." Kata tok kadi tersebut lalu melepaskn tgnnya.

Lalu bacaan doa dibaca utk pengantin yg telah slmt diijab kabulkn sebentar td.

Kita skip ya.Kita terus ke acara batal air sembahyang..

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁

Adam menghampiri anis selepas selesai bacaan doa dr tok kadi td.
Lalu dia memegang tgn anis dan menatap wajah dan mata anis.

"Cantik isteri abg harini.Bertuahkn abg." Kata adam dgn senyuman.

Ni cth baju weeding anis

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Ni cth baju weeding anis.

Demi saja anis ingin berbalas,namun ibu mertuanya lebih pantas.

"Cantik cantik la jugak.Cptla sarung cincin." Omel datin aida pula.

Adam memegang erat tgn isterinya anis.

Aleesya terus menghampiri sepasang pengantin itu lalu dia menghulurkn sepasang cincin kahwin yg dibelinya tmpoh hari.

Cincin tersebut dihulurkn di tgh tgh.

Dan ni pulak,cincin yg aleesya beli utk weeding anis dan adam

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Dan ni pulak,cincin yg aleesya beli utk weeding anis dan adam.

Adam menyarungkn cincin yg bertahta berlian itu pd jari manis anis.Dan kemudian anis pula menyarungkn cincin tersebut di jari manis suaminya itu.

Selesai kemudian.Adam terus mengucup dahi isterinya dan mengucup bibir isterinya sekejap.

Chupp..

Datin aida yg melihat itu tak senang duduk.Lalu dia bangun dan meningalkn majlis kahwin ank tunggalnya itu.

"Maafkn mama ya syg." kata adam dgn senyuman nipis dibibir.

Anis memandang pd suaminya itu dan mengangguk angguk.

"So cpt cpt la dpt baby.Boleh akak tlg jaga kan." Kata aleesya tiba tiba.

Adam memandang pd aleesya.

"Boleh je akak.Tp takkn syg kita ni nak kan.." gurau adam pula.

Aleesya ktawa geli hati.

Tiba tiba majlis kahwin dlm masjid itu digemparkn dgn berita yg tiba tiba.

"Cikk.Cik Sya.Kat depan ada masalah." Adu seorang jejaka pd aleesya.

"Masalah.Masalah apa kimi." Tnya aleesya pula lalu dia memandang pd adam dan anis.

Kemudian aleesya meninggalkn anis dan adam serta mencari tahu tentan masalah yg timbul.

"Kamu ni siapa.Dah la dtg tak diundang pastu marah marah aku." Bebel datin aida kerana marah.

Aleesya masuk di celah celah tetamu itu.Dan kemudian dia memandang pd zaf.

"What happend here.Datin.Zaffan." Soal aleesya pd datin aida dan jejaka yg bernama zaffan itu.

"Takda apa apa sis.Zaf cuma bg."

"Ariel." Panggil anis sebaik saja dia melihat pd zaffan.

Dan zaffan melihat pd anis dan juga adam dgn silih berganti.

"Maaf cik anis.Sy bukan ariel.Sy zaffan Hakim.Dan awk makcik."

"Apa??." Marah datin aida tiba tiba.

Zaffan mula memandang pd tetamu tetamu yg hadir disitu.Lalu dia mengeluh dgn berat.

"Urusan kita belom selesai." Kata zaffan lalu dia melangkah pergi.

"Akak."

Aleesya meninggalkn anis dan mengejar zaffan.

"Syg..syg ok tak ni." Tnya adam sebaik saja dia melihat kelakuan isterinya itu berubah.

Anis ingin saja mengejar namun dia tak buat sbb nk jaga air muka suaminya itu.

"Syg ok.Mm jom balik?." Balas anis dgn senyman hambar.

Adam mengangguk dan kemudian dia memandang pd datin aida.

"Mama."

Datin aida mula berpaling.

"Kami nk balik dulu.Assalamualaikum." kata adam lalu menarik isterinya itu dibawa pergi.

Datin aida menahan amarahnya lalu melangkah pergi.

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁

"Zaff..zaff nanti zaff." Panggil aleesya sambil mengejar si zaffan.

Akhirnya zaffan berhenti dan memandang pd aleesya.

"Ada apa lagi sis.Sis nk mrah zaf ke." Soal zaffan sebaik saja dia memandang pd aleesya dgn air muka marah.

Pangggg

Aleesya terus menampar zaffan.Dan tiba tiba zaffan tersenyum bahagia.

"Maafkn sis zaf."

"Thanks for that.Sis takkn jumpa zaf lg." Kata zaffan lalu melangkah pergi.

Aleesya megeluh dengan berat.

"Baiklah.Lari.Lari lah drpd sini zaf.Sis taknk zaf sakit hati lg.Pergi.Pergi tenangkn jiwamu yg serabut itu." Laung aleesya dgn suara serak sebak.

Sejak hari tu Aleesya dan zaffan bergaduh besar.

😢 menangis min nk sambung tulis.Masih ad ke yg nk sis sambung.

Ibu Mertua (Khas Puasa)Where stories live. Discover now