Bab Empat

14.3K 62 4
                                    

Ini dia;  Saya mempunyai kunci makmal ayah dan kereta.  Saya mungkin tidak mendapat peluang lain lagi.  Ibu dan ayah tertidur lelap dan dia lupa membawa kunci untuk tidur dengannya, seperti biasanya.  Saya menganggap bahawa ibu tergesa-gesa untuk menidurinya sehingga dia meninggalkan mereka di dalam poket jaketnya.

Saya berlari ke atas untuk mendapatkan kertas yang saya salin dari buku ayah.  Saya memakai t-shirt retro berwarna putih dan seluar jeans.

Untuk kembali ketika ibu saya berusia 18 tahun, saya harus menempuh perjalanan dari sekarang, tahun 2026, kembali ke tahun 2002.

Ibu masih di kuliah, dia belum berkahwin dengan ayah saya pada masa itu dan saya tidak akan dilahirkan selama dua setengah tahun lagi.

Saya memasukkan kertas dari buku ayah ke dalam poket saya dan mengambil sejumlah wang.  Pada tahun 2002, mereka menggunakan wang kertas lama, jadi saya harus mendapatkan sebahagian dari itu ketika saya sampai di sana.

Saya sebenarnya tidak tahu apa lagi yang mungkin saya perlukan 24 tahun yang lalu, jadi saya memutuskan bahawa saya tidak ada lagi masa untuk membuang dan saya keluar dari bilik saya.

Saya turun dan membuka pintu belakang, menutupnya di belakang saya dengan senyap yang saya boleh;  Saya berpusing ke arah pintu belakang.  Makmal ayah tidak jauh tetapi selepas jam 1 pagi dan saya tidak mahu membuang masa berlari di sana, jadi saya mengambil roller skate elektrik saya dari garaj.

Setelah saya memakainya, saya menghentakkan kaki saya ke bawah dan roda mula berputar, saya berharap ada cukup daya bateri untuk sampai ke makmal.  Saya harus ingat untuk meninggalkan mereka di makmal walaupun;  perkara ini tidak wujud pada tahun 2002.

Saya bergerak di jalan dan di luar pandangan rumah saya, kasut sangat perlahan, mereka hanya berjalan sekitar 20mph, jika saja mereka akan mencipta kasut yang berjalan lebih pantas!

Masa lebih kurang 10 minit untuk sampai ke makmal.  Itu adalah bangunan yang kelihatan normal, ayah memilihnya kerana tidak kelihatan seperti makmal, ia kelihatan seperti gudang lama.  Saya mematikan kasut dan mengambil kunci dari poket saya.  Terdapat lima kunci di gelang serta kunci hitam besar bertanda 'Discovery'.

Saya menjumpai kunci kanan pintu dan berjalan ke dalam.

Di depan saya berdiri mesin masa.

Ia kelihatan sangat mengagumkan ketika cahaya bulan bersinar melalui tingkap dan terus ke kereta.  Ia kelihatan seperti persilangan antara gaya lama B.M.W dan Porsche.  Ia licin dan tampan dengan roda yang ditutupi rim dan kaca berwarna.

Kereta itu mempunyai corong nipis besar yang kelihatan seperti kereta api lama.  Hujung belakang dinaikkan sedikit lebih tinggi daripada bahagian depan dan ia mengandungi hub bulat yang kelihatan seperti versi mesin jet yang diturunkan dalam pesawat.

Saya menukar kasut dan kasut saya.  Saya meletakkan kasut di rak dan berjalan menuju ke kereta.  Saya mengeluarkan kertas dari poket saya, difotokopi dari buku penting semua ayah.

Saya dapati sebenarnya kereta itu dibuka dengan kunci biasa, yang lain di set yang saya ada, jadi saya memasukkan kunci dan membuka pintu.

Saya naik ke tempat duduk pemandu dan menutupnya di belakang saya.

Di papan pemuka terdapat skrin komputer.  Tertera pesan yang hanya berbunyi 'SELAMAT DATANG MASA'

Selebihnya kereta kelihatan cukup normal, stereng, tuas brek, dua pedal di bawah kaki saya, malah tempat duduknya condong.

Saya membuka kertas dan mula membaca.  Arahan tersebut mengatakan bahawa skrin akan hidup dengan mengatakan dengan lantang kata-kata, "TIME TRAVEL."  Jadi saya mengatakannya.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Apr 26, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Kembali Ke Masa HadapanWhere stories live. Discover now