omówienie tematu
plagiat nie jest niczym przyjemnym, a niestety czasami możemy się na niego natknąć. dla osób niewiedzących zostawiam definicję z wikipedii:
plagiat – pojęcie z zakresu prawa autorskiego oznaczające skopiowanie cudzego utworu [lub jego części] wraz z przypisaniem sobie prawa do autorstwa poprzez ukrycie pochodzenia splagiatowanego utworu. może być nim obraz, grafika, fotografia, piosenka, wiersz, praca magisterska, praca doktorska, publikacja naukowa, jak również gra komputerowa.
do splagiatowania czyjejś pracy rzadko dochodzi nieświadomie, na przykład w sytuacji, gdzie rzeczywiście ktoś nie miał pojęcia o istnieniu podobnej pracy. podkreślam, podobnej. jeśli między książkami nie będzie zbyt wielu różnic to z góry takiej osobie nikt nie uwierzy.
przykładowa sytuacja
użytkowniczka niewiemjakądaćnazwę opublikowała sobie książkę pod tytułem 'jakiś tytuł', opowiadającą o czymś tam.
użytkownik jestemwrednymkopiarzemhaha przeczytał tę książkę i uznał, że jest dobra. za dobra.
no więc ten użytkownik postanowił stworzyć 'oryginalne dzieło', które wygląda praktycznie identycznie jak książka niewiemjakądaćnazwę. a wyświetlenia przychodzą.
jak reagować na takie zachowanie?
1. przede wszystkim upewnij się, że masz do czynienia z plagiatem. nie oskarżaj nikogo o kopiowanie, jeśli nie będziesz mieć na to dobrych dowodów.
2. zgłoś książkę, a w opisie zgłoszenia wspomnij o oryginalnym utworze i jego autorze [ale rymy].
3. powiadom autora oryginału o tej sytuacji, dodając, iż zgłosiłeś już 'podróbkę' książki.
w następnym rozdziale:
nie błagaj o gwiazdki
CZYTASZ
'czego nie robić na wattpadzie'
Humordowiedz się czego nie robić w tym badziewiu znanym jako wattpad