"Oi, awak pernah dengar tak kisah tentang budak lelaki kelas sebelah?" tanya seorang gadis tingkatan 4 pada sahabatnya di kelas.
Sahabat gadis itu menggeleng membuatkan gadis itu tersenyum. "Dengar kisah, budak itu namanya........
.......................... Iqram Haikal".
⚾⚾⚾⚾
"Mengikut apa yang aku dengar. Budak Iqram nie kuat bergaduh orangnya, selalu timbulkan masaalah".
"Eehhh!!!! Macam kes baru-baru ini?? Kes junior tingkatan 2 yang masuk hospital dengan kawan-kawan dia itu???".
"Selain itu, aku juga dengar. Mak bapak dia bercerai masa kecik gara2 mak dia curang dan bapak dia marah dan sakit hati sampai dia bunuh bekas bini dia yang tengah mengandung itu".
"Jadi bapak dia pembunuh?".
"Hm! Bukan bapak dia je. Dia sekali, pernah bunuh orang!".
"Siapa?".
"Rakan sekelas dia"
⚾⚾⚾⚾
Seorang gadis bertubuh sederhana dan memiliki rambut hitam yang panjang paras lengan. Memakai kaca mata bulat dan berwarna hitam. Memang nampak seperti nerd tetapi tiada siapa tahu, siapa dirinya yang sebenar. Gadis itu ada mendengar perbualan rakan sekelasnya secara tidak sengaja tentang seorang pelajar lelaki bernama Iqram Haikal.
Dia masih baru disekolah ini dan bandar yang dia diami ini. Dia tinggal sendirian, ibubapanya berkerja di luar negara, meninggalkan dirinya seorang diri. Adik beradik pun tiada tetapi ibubapanya tidak risau akan keselamatan dia namun, hehehehehe, namun risau jika dia bikin masaalah. Ohohohohohohohoho... Dia memang selalu buat masaalah jika ada yang mahu cari masaalah dengan dialah~. Dia bukan kejam ye~
Sekarang dia sedang mencari pemuda yang bernama Iqram Haikal kerana ada seseorang telah memberi amanat kepadanya untuk menjaga pemuda itu. Hoi! Jangan remahkan kelebihan wanita tau! Ada bah! Wanita yang kuat dan juga pintar macam dia inie!!!!!!! Hm!!!! 😡😡😡😡
Dia berjalan di belakang lorong-lorong sekolah, mencari kelibat pemuda yang diamanatkan itu. Pergi kiri, tiada. Pergi kanan, tiada. Pergi belakang, tiada. Pergi depan pun.... tiada. 'Mana itu mamat. Dengar cerita, dia selalu ada disini. Tipukah?'. Perlahan gadis itu mengeluh.
"Wawawawaaaa.... Apa yang kita ada ini friend? Ada perempuanlah disini. Nerd pulak tu".
Gadis itu segera pusing kearah belakang dan melihat Dua orang lelaki yang pelajar sekolah lain yang mungkin tersasat! Disini.
Salah seorang dari mereka berdua memakai baju sekolah yang tidak dibutang menampakkan singletnya dan mempunyai parut ditangan kanan serta di lehernya. Manakala yang lagi satu pun sama memakai baju sekolah tapi tiga butang sahaja terbuka dan plaster luka di tepi pipi kiri."Cuba tengok, dia macam takutlah dengan kita~ Ahahahahahahaha.." kata yang berparut itu lalu ketawa. Kawan dia bertopi biru juga ikut ketawa.
'Hiiiiii~ aku? Takut? Takut kepala hotak kaulah! Sesuka hati je cakap aku takut? Memang nak cari mampus!' rungut gadis itu. Dalam samar-samar, sengihan muncul dibibir gadis itu. Dalam hati dia berdoa, 'kumohon agar ibu dan ayahku tidak marah jika aku buat sekali lagi. Apa boleh buat? Peluang dah ada didepan mata? Jom mainlah~'.
"Adik manis~ jangan takut. Abang berdua nie bukan nak apa-apa. Hanya nak tolong adik je" kata yang berparut itu. "Mari. Ikut kami. Biar kami tolong adik" kata yang memakai topi biru itu.
⚾⚾⚾⚾
Seorang pemuda yang memakai pakaian sekolah sedang bermain telefon pintar di atas bumbung sekolah terdengar suara orang ketawa. Dia memandang sesuatu di bawah yang membuatkan matanya terbeliak. Dia melihat seorang gadis yang memakai kaca mata sedang dikepung oleh dua orang pelajar lelaki dari sekolah lain.
Pemuda itu menggenggam tangannya dengan kuat sambil memandang tajam pada dua orang pelajar lelaki itu. 'Masih belum serik lagi, mereka berdua itu!' bisiknya. Dan kemudian dia melihat salah seorang dari pelajar lelaki itu cuba memegang gadis itu.'Thats it!'. Tanpa rasa takut, pemuda itu terjun dari bumbung sekolah yang tinggi itu dan mendarat dengan selamat di hadapan gadis itu.
⚾⚾⚾⚾
Pelajar lelaki yang berparut itu cuba memegang tangan si gadis. Namun dihalang apabila seorang pelajar lelaki yang entah dari mana, mendarat dihadapan si gadis membuatkan pelajar lelaki yang berparut dan yang memakai topi biru itu terkejut.
"O-ehhhhhhhh!!!!!!!!!! Iqram Haikal!!!!!" jerit yang berparut itu. Mendengarkan itu, gadis yang memakai kaca mata itu segera memandang pemuda dihadapannya. 'Rambut yang tidak kemas. Tali leher yang kelihatan sengaja dilonggarkan. Baju sekolah yang berkedut. Tinggi. Tampan. Iqram Haikal!' bisik si gadis itu gembira. Akhirnya jumpa sudah dia dengan mamat dihadapannya ini.
Pemuda atau namanya Iqram Haikal memandang tajam kepada dua orang lelaki dihadapannya. "Bukan sudah aku katakan, jangan datang kesini lagi!", bentak Iqram.
"K-kami.... Errrrrrr......" yang berparut itu terketar-ketar untuk membalas. Manakala kawannya yang memakai topi biru itu lari meninggalkan dia. Hm~takutlah itu dengan si Iqram. "O-oi! Tunggu! I-iqram, kami cabut dulu!!!!" jerit yang berparut itu. Lari mengikuti si kawan.
YOU ARE READING
Wuriwu Nengin
General FictionMeREka sEMuA bERcaKaP BuRuk TenTang DirInya TaNpA meNGetAHui kEbenARan YaNg SEbEnaRnYa. "Apa kalian itu manusia yang dipanggil baik hatinya?"