Bab 1

2 0 0
                                    

"Assalamualaikum Mama!" Adora girang memberi salam.

"Waalaikumussalam,macam mana? Anak mama okay ke tu? Malaysia panas sikit tau.Tak macam dekat Perth ni ha.." usik Datin Marina.

"Okay jelah mama..Musim hujan kowt..Cuma letih sikit la naik flight kan.."Jawab Adora.

"Ya .Takpalah kalau macam tu..Nanti Adora dah dapat kerja or nak tanya suggestion untuk job just call Mama okay? Pergilah rehat...Oh! One More Thing..Papa suruh Adora pergi beli barang dapur letak kat dapur okay??? Anak Mama dah besar kan mesti boleh buat punya...Papa nak kamu pandai berjimat jugak lah tu..Jangan asyik makan kat luar je..Kamu tu anak dara ..Rajin rajinkan lah masak..Mana tahu bakal menantu Mama masuk meminang Adora kat Perth ni ha.."Terselit tawa dalam tutur Puan Marina.

Macam lah Mama tak tahu yang dia cukup gemar memasak.Tapi masakan melayu ni dia kurang pandai.Hampir 15 tahun duduk kat Perth.Dia cuma balik Malaysia untuk ambil peperiksaan SPM sahaja tiga tahun lepas.

"InsyaAllah Mama.Tu Adora tengah pikir jugak...Nanti Adora buat pelan pelan okay?? Don't Worry cakap kat Papa..Lepas Adora dapat keja..Stop lah hantar duit...Malu plak..Dah ade keje tapi mintak duit papa lagi..Okay lah Mama..Bye Mama..Assalamualaikum.."Adora mengakhiri perbualan.

Usai talian diputuskan.Adora menapak ke beg bagasinya.Menyusun dan mengemas pakaian dan barang-barangnya . Iphone dicucuk untuk dicaj. Berpuas hati dengan kerja meyusun, tuala diambil dan terus menapak ke Bilik Mandi Apartment kepunyaan Ayahnya itu.

Badan kembali segar, Adora mengerling jam yang diletakkan bersebelan katil.

2.30 pm

Telekung disarung.Sujud kepada yang Maha Esa selaku hamba.Setelah doa diamin.Adora tertidur dia atas sejadah kerana terlalu letih.

*******

"Mr.Nareen Izz Amir Bin Amin Sufyan!!!! You know what the time is now? It's already afternoon.Wake up!!! Papa want you to help him at the tower and you sleep on the bed until now????!!! Tak malu lah Een..You already 21,Een. Matang lah sikit.."
Bebel Datin Faridah panjang.

"What time is now Mama?" tanya Een dalam ngantuk yang masih tersisa.

3 o'clock.Selamba sebelum Datin Faridah menutup pintu dengan geram yang belum habis terhadap Anak Terunanya yang seorang itu.

Dengan rasa  malas masih menyelubungi diri, digagahkan juga untuk mencapai tuala dan membersih diri dia Bilik Mandi.

Selesai berpakaian, Iphone milik Een berbunyi.

"Yes,Bro"Een memulakan bicara.

"I think kau takkan bangun awal.So, aku call sekarang." Farhan menutur dalam perlian terhadap sahabatnya itu.

"Ye,kau nak apa call aku nih?"

"Nak ajak lepak lah malam ni.You know kan dekat Restaurant aku ni..Lama tak borak ngan kau.Aku belanja"ajak Farhan.

"What time? You know that I'm always have a free time."balas Een dengan suara sedikit kendur.

"Aku tahu lah kau.Girlfriend takde.Kerja ada tapi taknak keja.Datanglah around 8.30 like that.But.It's okay kalau kau nak datang lepas Isyak."ada pesan dalam ajakan Farhan.Dia tahu perangai Een yang mengambil mudah bab Agama. Dia cukup mengenali sahabatnya sejak tinggal bersama ketika belajar dahulu.

Deep. Itulah yang dirasakan Een.
Dia tahu dia selalu meninggalkan kewajipan kerana sikap malas dan tidak ambil beratnya terhadap suruhan tersebut.

"Okay.Aku datang nanti.Just wait. See you bro."Een mematikan talian.

Nareen turun ke bawah dan bertembung dengan papanya di ruang tamu.

"Good Morning, Een" perli Datuk Amin

" Errr, Awal papa balik office harini?."

" You know what Een,It's a tons of project I need to settle down. I'm really really stress. So I beg you to help me at Sufyan's Tower Son.." rayu Datuk Amin dalam ketegasan yang semakin mengendur.

"I will think about it.I'm think I'm not ready for corporat life at this age Pa."

"Sampai bila kalau kamu nak ready Een? It's a good time to start belajar.Papa dah tua Een, just to remind you that you the next one to continue the Sufyan Holdings Legacy! Your beloved Grandfather Company."ucap Datuk Amin dalam suara yang sedikit bergetar.

"Pa..." Een mati kata-kata. Dia sayangkan datuknya.

"Think about it My Son." Ucap Datuk Amin seraya beredar dari situ.

******

Adora membuka matanya perlahan. Dari pandangan dia nampak langit mulai gelap.
Matanya membuntang.

"Astaghfirullahaladzim!!! Adora!! Pukul berapa dah ni???!!."Tangan laju mencapai jam di atas meja.

Cepat langkah diayun ke bilik mandi mengambil wuduk.Mengerjakan solat maghrib dan mengqada' solat Asar yang terbabas.

"Ahh lapar lah plak..Better aku keluar cari makan..Lama tak makan makanan Malaysia.Ermm will find some around here and buy some basic groceries"rancang Adora.

Pantas menyarung jeans dan hoodie berwarna merah jambu dipadankan dengan shawl tanpa gosok berwarna biru seperti jeans dipakai. Mukanya hanya dicalit lipstick.Sudah terlalu cantik wajahnya untuk ditambah makeup yang lain.

Kaki pantas diayun ke pintu seraya menguncinya.Bag sandang di bawa dan kunci kereta digenggam menuju ke lif untuk turun ke tempat parking.

Dalam hatinya,Char Kuey Teow! I'm Coming!

°°°°°°°°
So macam mana?? Korang dah boleh agak tak sikap Nareen dan family dia and Adora??

Terima kasih yang baca..Saya cuba untuk bagi yang terbaik dalam setiap bab.

love,
ainazz

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jun 04, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

AdoraWhere stories live. Discover now