#3

1 0 0
                                    

"Ya mi Han on the way ni. Nanti apa-apa Han call ummi okay?"

Han meletakkan telefonnya di kusyen sebelah pemandu. Kali ke sembilan dia menguap sampai keluar air mata.

Dia bekerja hingga pukul 6 semalam. Tiada tidur dan hanya berhenti untuk solat dan minum kopi. Dan terus bergerak ke kampung. Dia sudah berjanji dengan umminya untuk pulang. Tak sampai hati pula memungkiri janji orang tuannya itu.

Pemanduan pada waktu pagi ini tak adalah ramai orang. Lebih-lebih lagi apabila sudah masuk kawasan kampung. Jalan tanah.

Sekian kalinya menguap panjang. Matanya yang kuyu ditenyeh perlahan. Kepalanya yang pening menyebabkan dia menutup mata sementara.

Apabila tersedar,Afnan mengucap.

"Astargfirullahalazim, macam mana boleh tertido kejap ni" katanya sendiri sambil meraup mukanya. Dia tetap meneruskan pemanduannya.

Sekali lagi Afnan terlelap apabila memandu kereta sehinggalah.

BUM!!!

Bunyi dentuman kereta milik Afnan terbabas melanggar pokok menggis itu. Asap terkepul-kepul keluar dari keretanya. Afnan pula tudak menyedarkan dirinya. Darah yang mengalir dicelah dahi dan mulutnya dibiarkan. Dia tidak mampu bergerak.

"T-t-tolong......"

Anggun yang sedang dalam perjalanan untuk menoreh memandang asap yang berkepul-kepul itu. Sangkanya ada orang bakar sampah tetapi sangkaannya meleret apabila sebuah kereta yang sudah remuk dihadapannya terbabas sebuah pokok.

Anggun cemas. Dahla tiada orang yang suka lalu jalan ini. Waktu pagi pula itu. Dia segera berlari ke arah kereta itu.

Terdalam pemandu dalamnya! Anggun cemas.

Dia cuba mengetuk cermin tingkp kereta itu dan menarik pembuka pintu kereta namun gagal.

"Ya Allah macam mana ni"

Anggun cemas memandang sekelilingnya. Kemudian,dia ternampak sebuah batu besar.

Diambilnya batu itu lalu diketuk pada cermun kereta milik lelaki yang dalam kesusahan itu.

Apabila cermin sudah pecah, Anggun mencari-cari butang kunci pada pintu kereta itu.

Setelah pintu berjaya dibuka,dengan payahnya Anggun menarik lelaki itu keluar dari kereta dan menyandarkan lelaki itu di pohon besar yang agak redup.

Darah mencurah curah keluar dari dahi dan mulut lelaki trrsebut. Anggun memanjangkan pergelangan lengan baju kurungnya dan mengelap darah tersebut.

Baju kemeja lelaki itu juga dibuka dua butang dari atasnya supaya memudahkan pernafasan.

"Erg.."

Apabila lelaki itu mengerang kesakitan Anggun cuba menahan lelaki itu dari bergerak.

"Encik jangab bergerak, encik kemalangan ni. Saya nak telefon ambulans tapi saya tak ada telefon. Encik sabar sekejap ya,saya cuba meminta bantuan."

Afnan membuka matanya dan kelihatan seorang perempuan berbaju kurung merah jambu lembut dipadankan dengab tudung bawal biru muda sedang menggaru garu kepalanya.

'Aku akan ingat kau sampai bila bila,perempuan misteri..'

Anggun berlari ke kedai berdekatan untuk meminta bantuan.

"Hah..hah... Assamlamualai hah... kum..." kata Anggun sambil mengelP peluh didahinya.

"Haih anak haram ini lagi" bisik Mak Kiah yang sedang menikmati kuih ketayapnya.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Aug 13, 2021 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Mawar AnggunWhere stories live. Discover now