+1

42 7 0
                                    

"jadi?apa jawapannya?"Tanya Puan Mariam menantikan jawapan.

Mereka saling berpandangan. Hanya isyarat mata yg digunakan.

Anisa memandang Firdaus dan memberikan isyarat mata yg bermaksud kenapa-kau-tak-jawab-ha-sengal.

Firdaus membalasnya .mak-kau-kan-yg-tanya-kenapa-aku-pulak-yg-kena-jawab-?

Anisa sudah geram. Dia memberi isyarat yg kedua. Kau-kan-lelaki-so-kaulah-yg-kena-jawab.

Firdaus menjawabnya. No-no-no.

"ehem belum apa lagi dah saling pandang memandang. "ujar Encik Aidil .Sedari tadi lagi dia melihat dua insan ini berceloteh melalui mata ke mata. Bukan dari hati ke hati.

"err pa. Nisa bukan apa, tapi Nisa rasa kitorg masih muda. "Kata Anisa sambil tangannya giat menggenggam kain baju kurungnya.Firdaus pula hanya meng-iya kan kata Anisa.

Ish dia ni bukannya nk tolong aku bagi alasan kukuh.

"umur bukan penentu bila Nisa akan kahwin,tunang,lahir dan meninggal. "ringkas kata kata Encik Yunus namun menusuk ke jantung hati beta.

"betul tu Yunus.Masa dulu dulu, tunang di usia muda memang biasa. Bahkan kahwin muda juga dijadikan tradisi. "sambung Encik Aidil.

"jadi Fir, setuju tak? "Tanya Puan Hasniza pula.

Firdaus hanya terdiam kaku. Tak tahu nak kata apa. Nak kata 'tidak' nnti disangka anak dorhako. Kalau dikata 'ya' memang merana hidupnya.

"Fir ikut Nisa je. "Semua mata kembali ke arah Anisa.

Ah sudahh dia ni kan memang nak kena penumbuk besi aku ke ape. Senang hidup dia asyik aku je yg kena tanggung semua.

"diam tanda setuju la tu. "kata Puan Hasniza.

"aku tak akan tunang atau kahwin dgn dia. Sebab apa? Sebab Anisa Suraya tak akan pernah kahwin dgn orang yang sengal macam dia! Ya! Betul tu! I just need to say no! "desis hatinya.

"ya! Ya! Ya! I can do this! "tanpa disedari,suaranya makin kuat sehingga semua yg berada di situ dapat dengarinya.

Semuanya bertepuk tangan manakala Firdaus melopong.

Apa masalah minah ni? Dah terputus wayar ke ape?!

Anisa terkejut dgn tepukan kuat dari mereka. Dia membuat muka tidak faham.

"kenapa semua tepuk tangan? "tanya Anisa blur. Firdaus sudah menepuk dahi.

Ape ke bodohnya dia ni.

Segera Firdaus menarik tangan Anisa ke dapur. Anisa meronta ronta namun Firdaus tidak mempedulikannya.

"i just want to say one question. kenapa kau ni lembab sgt? "Kata Firdaus sambil jarinya menunding dahi Anisa.

"ewahh kau sedap sedap je nak kata aku lembab. Habistu kau apa? Laju? "lawan Anisa smbil memluk tubuh.

"kau tau tak yg kita akan bertunang?! "Anisa mengerutkan dahi.

"kenapa pulak? "sekali lagi Anisa blur.

Kan aku dah cakap minah ni memang dah sah sah terputus wayar.

"kau tau tak kenapa mama papa kau, mama papa aku happy tepuk tepuk tangan? "Anisa menggeleng.

"sebab kau kata YA.aku ulang sekali lagi ,YA"Anisa sudah melopong.

"kot ye pun kau nk cakap dalam hati tak perlu lah semangat sgt smpai terbawa bawa ke alam realiti. "sambung Firdaus lagi.

"wehh srs lahh. "Anisa akhirnya faham apa yg dikatan Firdaus.

"habistu kau expect aku menipu? Aku harap sgt aku menipu tapi tak! "Firdaus sudah memicit micit kepalanya. Manakala Anisa masih melopong tidak percaya.








Mr.Tunang Headprefect? [HIATUS]Where stories live. Discover now