18

366 37 37
                                    

Pada malamnya, Hyunjin tidak menyambung untuk membaca diari Jisung itu.

Dia belum bersedia. Jadi dia menyelesaikan homeworknya dan study untuk seketika.

Setelah selesai semua itu, dia terus tidur dan membiarkan alam mimpi menguasai.

"Kau pasti ke hyung?"

"Ye Seungmin. Aku tak sanggup nak bagitahu dia."

"Min-Minho hyung... kenapa?" mata Jeongin ketika itu sudah berair mendengar perbualan kawan-kawannya.

"Hy-hyung baru dapat tahu Jeongin. Hyung minta maaf." Minho berkata sambil memandang ke bawah.

Aku tak fikir betul-betul masa tu.

"A-Aku tak tahu apa yang menguasai aku masa tu. Emosi aku tak stabil. Sampai aku langgar lampu merah tu." air mata mengalir laju di pipinya.

Mereka semua menangis mendengar pengakuan kawan mereka itu. Tak pasti sama ada patut marah atau tidak. Chan hanya memandang Minho tanpa berkata apa-apa.

"Tapi aku ada satu lagi benda nak cakap...." Minho menyambung sedikit.

"Aku boleh tolong adik dia. Tak. Aku nak tolong adik dia."

"Jadi maksud doktor... Minho..."

"Maaf  puan tapi kami memang tak dapat nak buat apa-apa dalam hal ini."

Minho hanya mendengar dengan tekun.

"Tapi doktor... doktor cakap jantung saya masih kuat. Kenapa..."

"Jantung awak masih kuat, Minho. Cuma, paru-paru awak. Semenjak kemalangan hari itu, paru-paru awak semakin lemah."

"Kami sudah cuba sedaya upaya tapi... maaf..." doktor itu menyambung.

Minho mendiamkan diri dan berfikir sejenak. Tidak pasti apa yang patut dirasainya sekarang.

"Berapa lama lagi?" Minho bertanya kepadanya.

"Maksud kamu?"

"Berapa banyak masa lagi saya ada?"

"Kenapa Minho?"

"Minho... nak buat sesuatu eomma... harap eomma dapat terima..."

"Untuk Jinhee."

"Kau memang rasa tu ke cara yang terbaik?" Changbin bertanya kepadanya.

"Ye, so tolong buatkan dia benci aku. Please. Chan? Hyunjin?"

"Minho... a-aku-"

"Kalau kau rasa itu satu-satunya cara, aku akan tolong."

"Terima kasih Hyunjin. Percaya cakap aku, memang dengan cara tu je aku dapat hilangkan rasa bersalah aku dekat keluarga dia."

"Dengan apa? Buli dia?" Felix bertanya, masih tidak faham dengan rancangan kawannya itu.

"Untuk jauhkan aku dari dia, Felix. Aku tak nak dia sakit." Minho menyambung sedikit.

"Dan aku tak nak kau menyesal lepas ni Minho." Woojin mengingatkannya.

"Takkan."

"Hyung pasti dengan keputusan hyung?"

"Ye Jeongin. Hyung pasti."

"Kau ingatkan kau pernah cerita pasal mak kau?" Minho berkata sambil tersenyum sinis.

Jisung hanya merenung tepat ke matanya, bibir diketap.

"Nak aku sebarkan? Yang mak kau tinggalkan keluarga--"

"DIAM! APA MASALAH KAU?!"

Hyunjin dan Minho yang berada di situ hanya tergelak kecil.

"Haha. Dah la hyung. Jom. Nanti makin teruk pulak dia menangis."

"Hmm. Jom."

"Kenapa kau buat macam ni? Apa salah aku?"

Lelaki berambut coklat gelap itu teragak-agak untuk menjawab soalan Jisung.  Dia masih cuba untuk mengekalkan riak wajah tanpa emosi itu.

"Sebab nak bagi kau sedar yang sebenarnya kau tak layak dapat kawan. Langsung." bibirnya tersenyum sinis.

Pergaduhan kecil mereka itu mendapat perhatian daripada orang sekeliling.

Namun apa yang dikatakan Minho itu hanyalah penipuan semata-mata.

Entah bagaimana kata-kata itu mudah sekali dikeluarkan dari mulutnya.

Hyunjin yang melihat mereka berdua hanya mampu mendiamkan diri.

Minho membaling beg sandang Jisung sebelum memberinya satu pandangan terakhir dan meninggalkannya di situ.

Mereka sekumpulan berkumpul di rooftop sekolah sekali lagi. Kecuali Jisung.

"Hmm... tak lama dah aku ni." Minho berkata sambil bermain bunga-bunga yang diberi oleh rakan-rakannya.

"Jisung... macam mana?" dia bersambung sedikit.

"Aku.. aku tak tahu. Aku tak rasa dia okay."

"Hmm... aku rasa sekejap je lagi. Kau tolong tengok-tengokkan dia jugak, Felix." Minho memberi senyuman.

"Kau... macam melebih je haritu Minho. Pasal mak dia pon kau bawak main." Woojin menegurnya.

"Aku tahu.Aku tak patut cakap macam tu.Aku minta maaf." Minho memandang ke bawah.

Chan yang menyedari suasana yang agak tegang itu cuba untuk menghentikannya.

"Bila kau mula stay kat sana?"

"Minggu depan la." Minho tersenyum.

"Kalau Jisung tanya mana aku, cakap je aku pindah. Haha. Tu pon kalau dia ada tanya."


You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Aug 21, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

|| Diary Entry || Han Jisung X Stray Kids Where stories live. Discover now