'Assalammualaikum Encik Rahman!'
'Waalaikumussalam! Eh, Encik Zhaffran, dah jumpa ke waris Tuan Besar?'
'Dah jumpa, ini dia!' Kata peguam Zhaffran sambil perkenalkan Mikhail kepada lelaki tua didepannya.
Muka lelaki tua tadi menjadi pucat lesi apabila terpandang wajah anak muda didepannya. Dia terdiam, tangan anak muda itu dibiarkan tak berjabat.
'Encik Rahman!'
'Encik Rahman!'
'Kenapa ni?'
'Tak, tak ada apa! Cuma rupanya seperti biasa lihat.'
'Memanglah Encik Rahman! Ni kan cucu Tuan Besar!' Mestilah irasnya ada.'
'Haha, ya betul juga, tapi, janganlah berencik dengan pakcik! Panggil Pakcik atau Pak Rahman sudahlah, lagipun pakcik ni cuma penjaga rumah ni.'
'Marilah masuk, tuan.' Tambah Pak Rahman
'Segan saya pakcik panggil tuan, panggil Mikhail sudahlah.'
'Tak boleh tuan, sudah biasa, lagipun memang Saya ditugaskan untuk membantu segala urusan tuan dirumah ni.'
'Jomlah masuk kedalam.'
Sebaik melangkah, satu deruan angin menyapa mereka. Dingin. Pak Rahman memandang wajah Peguam Zhaffran. Melihat raut wajah orang tua itu, dia menggelengkan kepala. Perbuatan mereka tak disedari Mikhail. Pintu utama rumah dibuka, didalamnya terdapat sebuah ruang 'Foyer' yang ditempatkan sebuah meja bulat bersama hiasan jambangan bunga mawar yang segar diatasnya. Beberapa Lampu 'chandelier' mewah tergantung dari bahagian pintu masuk hinggalah ke dewan besar dibelakang.
'Mewahnya rumah ni, betul ke Encik Zhaffran?'
'Apa maksud Mikhail?'
'Betul ke saya waris semua ni?'
'Ya betul, jangan risau, saya tak tipu.!'
'Bukan saya kata Encik Zhaffran nak tipu, tapi saya masih curiga, tak percaya, ini semua macam mimpi.'
'Tengok lukisan didinding tu. Itu Tuan Besar rumah ni, Datuk kepada Mikhail. Ada irasnya.' Sampuk Pak Rahman.
Mikhail diam membisu, hanya mengamati lukisan-lukisan di dinding, tak seorang pun yang dikenalinya.
Hari sudah larut malam, Zhaffran masih tak membaca wasiat, pada firasat Mikhail hanya dia sajalah warisnya, waris tunggal. Namun Peguam itu seperti termangu kadang-kala seperti gelisah seperti menunggu sesuatu. Suasana agak sepi, bunyi ombak laut dari kaki bukit rumah agam itu kadang kala kedengaran menghempas pantai. Manakala lagu Frank Sinatra berkumandang melalui Corong lama "Phonograph" peninggalan datuknya.
"Strangers in the night,
Exchanging glances
Wandering the night,
What were the chances
We'd be sharing love
Before the night was through
Something in your eyes
Was so inviting
Something in your smile
Was so exciting
Something in my heart
Told me I must have you
Strangers in the night
Two lonely people
We were strangers in the night
Up to the moment
When we said our first hello
Little did we know
Love was just a glance away
A warm embracing dance away
And ever since that night
We've been together
Lovers at first sight
In love forever
It turned out so right
Strangers in the night
Two lonely people
We were strangers in the night
Up to the moment
When we said our first hello
Little did we know
Love was just a glance away
A warm embracing dance away
For strangers in the night."Bosan dirumah, dia mengambil keputusan berjalan menuruni bukit dan menuju ke pantai yang dari tadi bunyi ombaknya seperti memanggil-manggil dia untuk berjalan, mengambil angin disitu. Ramai juga anak muda yang melepak disekitar pantai, ada diantara mereka yang menyalakan kertas membuat tanglung terbang keudara.
YOU ARE READING
WARIS : SAMPAI MATI KU MENANTI
HorrorBACAAN DEWASA : MENGANDUNGI UNSUR 18SX SERTA HUBUNGAN DAN ADEGAN KAUM SEJENIS. Ceritera pendek seram yang mengisahkan seorang pemuda yang hidup sebatang kara dan serba kekurangan tetapi menjadi kaya raya setelah bertemu seorang peguam. Tetapi dia me...