انا لست انا التى تعرفها..حتى اننى لم أعد أعلم من انا...لذا اعذرنى سأقوم بايذاءك...
❄❄❄❄❄❄❄❄❄❄❄❄❄❄
صعدت رهف لغرفتها لتختلى بها وحدتها مع تفكيرها كوقت قديم تغير كل شىء كل شىء السنة الاخيرة بالجامعة يتغير بها الكثير ولكن هل يتغير الاشخاص ايضا رن هاتف رهف لترى المتصل توأم روحها
همس:" الو رهف"
رهف:"اهلا همس اخبارك"
همس:"انتى كويسة؟"
رهف:"كل حاجة اتغيرت السنة دى قربت تنتهى ياريت اقرب وقت تنتهى"
همس:"رهف فيه ايه"
هف:"مفيش بس متأكدة اننا هنتقابل تانى وهواجهم فى يوم بس ياترى هنتعرف على بعض هنفتكر بعض ولا كل حد هيفتكر الجرح وننسى اى حاجة تانية سلمى كلمتنى النهاردة انا متاكدة انها لسه فى الجامعة منقلتش لسه موجودة بس ليه رجعت بعد وقت سنين ليه ؟"
همس:"انتى عايزة تقابليها وتتعاتبيها متنكريش بس من اخر مقابلة وانتى قررتى متبقيش عبء عليها طالما اتصلت لازم تتقابلوا واكيد هتتقابلوا ولو حتى صدفة وتتواجهوا وكل حاجة هتكون بخير رهف"
رهف:"تمام ماشيين مع الوقت "
همس:"ابعدى عن وحدتك رهف ابعدى عنها "
رهف:"بحاول حمزة جه الجامعة النهاردة تخيلى "
همس:"بجد مكانش بيهزر بقى"
رهف:"مصدقتش لما جه بس قضينا وقت حلو "
همس:"عقبال اتجمع معاكوا المرة الجاية "
رهف:"اه لازم نجمع وعمر وسارة كمان"
همس:"اكيد قريب بقولك ايه رايك نكلم عز كلنا"
رهف:"متحاوليش كلموه انتوا وانا هكلمه من هنا "
همس:"ي رهف اسمعى بس.."
رهف:"شوفى ي همس انا بعد كل اللى واجهته تعبت وانتى عارفة وحمزة وعز كله عارف انا خسرت صوتى ي همس خسرته مكنتش بتكلم ومحدش سال ولا حتى عدى متحاوليش انا عادى مش هناديه ولا حتى هقابله يبقى خلاص بقى نرجع زى اول اعتبرونى لسه تعبانة"
همس:"ي رهف احنا جنبك دايما وعمر وسارة اصحابك وبيحبوكى دلوقتى انسي اللى فات "
رهف:"انا عارفة بس لو نسيت وقت مانقابل بعض مش هنفتكر "
همس:"سبيها لوقتها زى ماهى"
رهف:"انا مش بفكر كتير زى الاول كفاية اللى حصل ودنجوان زى ماهو لو احتاجنى هيلاقينى دايما وهو عارف كده كويس يبقى خلاص بقى ليه نتعب بعض ومتحاولوش عز لو عرف هيكون رده زيى فمش مستاهلة نعاتب بعض ونفتح جروح بعض واحنا مش واخدين بالنا منها نقفله احسن"همس:"مش هرد عليكى دلوقتى لما اشوفك المهم ركزى فى دراستك كويس ع تقدرى تحققى حلمك "
رهف:"تمام هنتقابل قريب "
همس:"قريب اكيد يلا روحى ادرسى شوية وبطلى كسل"
رهف:"انا كسولة ماشى ماشى"
همس:"سلام يلا"
رهف:"سلام"مر قليل من الوقت ورن هاتف رهف معلنا مكلمة جماعية بينها (حمزة ،رهف،عمر و سارة)
رهف:"مساء الازعاج"
حمزة:"مساء الناس اللى هتنكد بقى"
سارة:"ههه ايه ي جماعة اهدوا بس كده اخباركوا ايه"
عمر:"كملوا كملوا"
رهف:"مم الكلام على ايه "
عمر:"مم مش عارف ايه رايك انتى"
سارة:"هنبدأ بقى"
رهف:"طيب عمر شفت فيه ناس بتظهر الصبح تخربش وبالليل تهدى"
عمر:"اه خدت بالى بس صوتها بيقطع مرة واحدة كده واخدة بالك انتى"
حمزة:"بتحفلوا ع مين"
سارة:"مش معنى انى ساكتة يبقى خلاص ولا ايه"
عمر:"عرفت بنحفل ع مين ي حمزة"
رهف:"لا لا حمزة لسه جديد وبعدين"
سارة:"طيب انا مش هكلم كملوا كملوا"
حمزة:"وبعدين خلاص "
رهف:"منور ي حمزة والله"
عمر:"ايه ي جماعة اهدوا بس كده احنا بنهزر ايه ي رهف سارة "
رهف:"وانا عملت حاجة"
سارة بطريقة مقلدة لرهف:"لا خالص"
عمر:"خلاص سيبكوا بقى المهم هنكلم فى ا بجد"
حمزة:"اول موقف لكل واحد فينا يلا"
رهف:"طيب اوك "
عمر:"سارة ابدأى"
سارة:"اول موقف ليا مع رهف كان اول يوم دراسة السنة دى هادية ومنعزلة عالم لوحدها حبيت هدوءها جدا بس لما اتعرفت عليها وانت بقيت حارسنا بقى انت المسؤل عننا مش انا اللى اروح الكافيتيريا"
••••
تنهدت رهف فى نفسها هاهو شخص آخر يتحدث عن هدوءها ااه لا يعلمون كم عانيت لاصل لهذه المرحلة تبا للكل لقد خسرت صوتى واختلت بى وحدتى عانيت كثيرا لاخرج منها والان نتحدث عن الهدوء هذا شىء قليل لم ترونى وانا فى اكثر حالات انعزالى اقسم انكم لن تعرفونى وقتها لم اتحدث كثيرا او اكون صداقات اخرى فلم يعد لدى شغف تجاه الصداقات ولا اؤمن بها او كما اسميها انا معرفة فقط لنرى ماذا سيحدث..؟
أنت تقرأ
عاشقة ولكن...
General Fictionتسمع دوما عن آلام القلب ولكن لم تجربها عشقت وحدتها واصبحت رفيقتها دوما الى ان التقته ...لم تكمل كثيرا فجرحت وجب عليها الرحيل وجاءت فرصة البعد والعودة للوحدة مرة اخرى اصبحت تعشق الهدوء ووحدتها لا تسمح بان يكسرها احد ...فهى تحتاج لراحة ابدية ليتمكن قل...