Dieta:
W menu osób chorych na mukowiscydozę najważniejsze są wysokokaloryczne posiłki obfitujące w białko potrzebne do prawidłowego wzrostu i wzmacniania odporności. Podawać należy także preparaty enzymów trzustkowych i suplementy witaminowe (szczególnie witaminy A, D, E, K).
Mukowiscydoza jest chorobą powodującą zwiększenie zapotrzebowania na energię. Stąd osoby chore muszą dostarczyć organizmowi o około 30% więcej energii z pożywienia niż osoby zdrowe. Nadwyżka ma na celu pokrycie zwiększonego wysiłku związanego z oddychaniem oraz z szybszą przemianą materii. Ponadto organizm zużywa sporo energii do walki z chorobą, szczególnie współtowarzyszącymi chorobami dróg oddechowych.
Dla osób, które lubią być fit dieta przy mukowiscydozie to koszmar, bo tak naprawdę wskazane jest wszystko co nie zdrowe. Zamiast ziemniaków, frytki. zupy zagęszczane mąką i zabielane tłustą śmietaną, potrawy mączne, racuchy, naleśniki, kluski śląskie, smażenie mięs i ryb w głębokim tłuszczu.
Pomiędzy daniami głównymi są waprowadzane przekąski typu:
-słone krakersy
-cherbatniki
-biszkopty
-słodkie jugurty
-batony
-a nawet lodyJest to po to aby dostarczyć sobie dodatkowej porcji kalorii czy białka, mając przy tym poczucie racjonalego odżywiania, warto jest rozważyć stosowanie doustnych odżywek medycznych.
Mimo iż nasza dieta jest wybitnie wysokokaloryczna, jednak jeśli chory nie przybiera, a wręcz traci na wadze, konieczne jest ustalenie przyczyn tego problemu.
Dlatego warto jest mieć swój "dzienniczek żywieniowy"
którym będą zapisywane absolutnie wszystkie przyjmowanie w ciągu dnia pokarmy, płyny oraz leki.Cześć! Dzisiaj trochę dłuższy rozdział trochę się rozpisałam ale to chyba dobrze haha.
Mam nadzieję, że się podobało!
Aurelia
CZYTASZ
✓ | 𝑴𝒐𝒋𝒂 𝒄𝒉𝒐𝒓𝒐𝒃𝒂; 𝑴𝒖𝒌𝒐𝒘𝒊𝒔𝒄𝒚𝒅𝒐𝒛𝒂
Historia Cortano więc opowiem wam tutaj troszkę o mojej chorobie :)