• Lepas sekolah •
Chanyeol berjalan pulang sambil mendengar earphonenya. Dia keluarkan phonenya untuk tukarkan lagu. Semasa dia berhenti untuk melintas jalan tetiba ada sebuah basikal lalu di hadapannya.
Matanya hanya tertumpu kepada tuan punya basikal itu iaitu IU. IU lalu di hadapannya, tidak perasan akan kehadiran Chanyeol disitu. Bau haruman rambutnya sangat wangi sehingga menusuk ke jantung Chanyeol. Tanpa dia sedar phonenya jatuh. Dia cepat cepat amik phonenya.
Semasa dia meniup niup phonenya itu tetiba dia perasan sebuah basikal berhenti di depannya. Dia dongak. "Ehh, IU !!"
IU : Jeosohamnida. Saya terlanggar awak ke?
Chanyeol : *bangun* ehh, tak. Tak ada lah. *sambil menggaru kepalanya*
IU : ehh, Yeollie? Awak ke? Ingatkan siapa tadi.
Chanyeol : Nae? Annyeong !
• Di rumah •
Chanyeol masuk ke biliknya dan terus baring di atas katilnya itu. Peristiwa petang tadi bermain di kepalanya.
IU : awak jalan kaki je?
Chanyeol : nae.
IU : Jum saya temankan.
Chanyeol : ehh, tak pa--
IU : tak apa. Saya temankan ya?
IU berjalan dengan Chanyeol sambil menuntun basikalnya. Suasana sunyi memenuhi mereka. Tetiba IU memecahkan keadaan sunyi di antara mereka.
IU : Yeollie ahh ~ awak memang balik jalan kaki ke?
Chanyeol : *angguk* Nae.
IU : Setiap hari?
Chanyeol : *angguk*
IU : ahh, I see.
Tetiba phone IU berbunyi.
IU : ahh, Jamkaman.
IU : Nae omma? Jinjja? Nae, arasseo.
Sebaik sahaja IU meletak panggilannya,
IU : Yeollie ahh ~ Omma saya suruh balik sebab tetamu datang. Saya balik dulu ya?
Chanyeol : Arasseo.
Chanyeol hanya tengok IU pergi sambil menuntut basikalnya. Tetiba IU berhenti. Dia patah balik ke arah Chanyeol.
IU : Haa, yeollie, kita punya projek macam mana?
Chanyeol : Hurm. Tak tau.
IU : Haa, macam ni la. Apa kata nanti saya datang umah awak. Okay?
Chanyeol : "datang umah aku, wah, aku tak mimpi kan?"
Tetiba IU menyuakan tangannya ke arah Chanyeol.
Chanyeol : Wae?
IU : phone awak?
Chanyeol perlahan lahan mengeluarkan phonenya dan berikan kepada IU. IU menaip laju di atas screen phone itu. Tetiba IU menelefon phonenya sendiri menggunakan phone Chanyeol.
IU : Okay nah, saya dah save no saya. Kalau ada apa apa, saya mesej awak ya? Saya pergi dulu. Annyeong.
Chanyeol hanya lihat dia pergi dari situ. Lepas itu matanya beralih kepada phonenya. Dia lihat nama IU terpancar di screen tersebut. Tetiba dia lompat kegembiraan.
Chanyeol : Yes ! Aku dapat no dia. Haha. This is the best day of my life !!
Tetiba pintu biliknya terbuka dan adiknya menjenguknya.
YOU ARE READING
[MAL] The Last Romeo
Teen FictionChanyeol merupakan seorang yang nerd di sekolahnya. Dia berkawan rapat dengan IU tapi pada masa yang sama, dia juga meminati dengan kawan rapatnya itu iaitu IU, seorang yang cantik, manis, sopan dan macam macam la. Dan dia nekad dia hendak meluahkan...