AMANDA

71 4 0
                                    

"Kau jangan ingat aku takkan buat nasib kau sama seperti mama kau. Hidup kau ni dalam genggaman aku. Aku takkan berhenti selagi aku tak puas. Jadi, jika kau nak aku terus layan kau seperti puteri raja dan sayangkan nyawa kau. Baik kau ikut kata aku!"

Amanda menahan perih di dada. Hatinya menjerit saat mengenang akan kepergian mendiang mamanya yang pergi dengan penuh kesengsaraan.

Emelda menyenggih. Dia kenal benar akan sikap anak tirinya.

"Sekarang, aku nak duit. Atau aku layan papa yang kau sayang- sayang sangat ni dengan sehabis baik" Kecamnya tanpa belas kasihan.

Amanda meneguk air liur di anak tekak. Jika bukan sebab papanya tengah sakit, dia tak akan kembali ke rumah puaka yang dulunya sebuah rumah yang penuh bahagia.

"Manda tak ada duit ,mak cik. Tolonglah, jangan apa-apa kan papa. Mak cik tak kesian ke dekat papa, dia tengah sakit" "

"Peduli apa aku, kau ada duit atau tak. Yang aku tahu aku nak! Dan, papa kau ni suami aku. So, suka hati akulah nak buat apa. Nak tolak tepi sungai pun boleh, bagi dia makan tahi sendiri pun boleh. Nak bagi dia jumpa mama kau yang dah mereput dekat kubur tu pun mudah untuk aku"

Amanda meneguk air liur yang tersekat. Lantas mencapai beg tangan. Beg duit dibuka. Wang kertas yang ada terus diambil dan diserah tanpa dikira terlebih dulu.

"Ini saja yang Manda ada, ,mak cik"

"Tadi kata tak ada duit. Habis ni apa! Hei, Manda. Nasib papa kau ni dalam tangan aku. Baik kau layan aku maka selamatlah papa kau ni tapi kalau kau gagal puaskan hati aku, papa kau akan terima akibatnya!"

"Tolong. Jangan sakiti papa"

"Itu terpulang pada kau, Manda. Satu lagi, jangan kau ingat aku tak tahu apa-apa tentang kau dekat bandar tu.  Aku banyak pasang kaki tau!. Sekarang, aku nak kau kahwin dengan anak orang kaya tu. Dah alang-alang dia tergilakan kau, baik kau setuju aje. Atau kau nak aku yang carikan macam dulu? Kau ingat lagi? Tuan Jeff orang kaya yang tua kerepot yang dah mati tu? Kesian. Sikit lagi tapi kau musnahkan semuanya. Dan kali ini aku takkan buat kau terlepas! Sebab senanglah aku nak sekau duit banyak-banyak lepas kau dah kahwin nanti dan kau pun tak adalah sesak macam sekarang ni nak bagi aku duit!"..

#EPILOG
#AMANDA

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Oct 04, 2022 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

AMANDA (2020)Where stories live. Discover now