Rara dan Ana bermain di luar selepas Ibu dan ayah Iyah balik dari kerja dan mengambil dia dari rumah pengasuh. Semasa itu, Iyah hanya 4 tahun dan Ana hanya 5 tahun. Mereka bermain dengan riang tetiba seorang mak cik memangil seseorang "Fikri! Fikri!" Mereka memangdang ke arah suara itu dan melihat seorang budak lelaki sebaya mereka. "Ana awak kenal tak budak lelaki tu" kata Rara. "Tak, saya tak kenal. Jom kita kawan dengan dia" kata Ana dengan semangat. "Eh kita kawan dengan dia!" Rara kata dengan terkejut "Kenapa awak tak suka ke?" Hana memandang Iyah pelik "Tak bukan macam tu, saya suka tapi saya malulah" kata Rara. "Tak pe saya ada," kata Ana. Mereka menuju ke arah budak lelaki itu. "Hi!" Kata Ana dengan riang "..." Budak lelaki itu diam sahaja "Kenapa awak diam" kata Ana. Seperti tadi budak lelaki itu hanya diam sahaja. "Ana tengok dia diam je. Jomlah pergiiii" kata Rara cuba untuk mengajak pergi dari situ Ana. "Hmm saya Ana dan ini Rara dia pemalu sikit" kata Ana sambil tunjuk ke arah Iyah. "Ana! umm h-hi" kata Iyah dengan malu. "Nama saya Fikri" budak lelaki itu memberi namanya. "Fikri awak nak tak jadi kawan kami" Ana cakap. Fikri hanya mengangguk sahaja. Mereka pun bermain bersama, Rara sudah tidak malu lagi dengan Fikri dan selesa berkawan demgannya. Mereka pun menjadi kawan baik. Pada hari seterusnya Rara dan Fikri menunggu di depan rumah Ana tetapi tiada orang. "Apa kita nak buat sekarang ni" kata Rara "Entahlah, Ana tak dek" kata Fikri "Hmm apa kata Fikri masuk rumah Rara, kita main kat dalam bolehlah tunggu sampai Ana balik" cadang Rara. Mereka pun masuk ke dalam rumah Iyah. Mereka bermain permainan yang ada di situ. Beberapa hari Fikri bermain di rumah Rara Fikri sudab terbiasa dengan rumah Rara sampaikan setiap hari dia akan ke sana walaupun pukul 2 petang untuk bermain bersama Rara. Bila sudah pukul 5 Rara dan Fikri akan keluar dan bermain bersama Ana. Tidak lama selepas itu Rara mula mempunyai perasaan yang pelik kepada Fikri tetapi Rara tidak ambil peduli pasal perasaan itu. Iyah punya pengasuh juga ship mereka dan Rara akan berasa sangat malu tetapi tidak mengambil peduli pasal perasaan itu juga. Setaip kali bermain Ana akan berasa sedikit cemburu dengan kerapatan antara Iyah dan Fikri tetapi Ana tidak tahu yang dia cemburu dan membiar sahaja mereka.
2 Tahun kemudian
Rara sudah 6 tahun manakala Ana dan fikri sudah 7 tahun tetapi mereka tetap sahabat yang rapat. Pada suatu hari, Fikri terpaksa berpindah mengikut ayabnya tinggal di Kuala Lipis, kampung halamannye kerana mak dan ayahnya sudah pun bercerai. Walaupun berat hati untuk meninggalkan Rara dan Ana tetapi dia terpaksa menggikut sahaja kehendak ayahnya. Sewaktu Fikri hendak bertolak Rara dan Ana ada di situ melihat kawan yang mereka telah bermain akan berpindah. Rara yang mahu menangis tetapi dia hanya mampu untuk menahan air mata dari turun manakala Ana dengan riak wajah yang sedih. Fikri pergi arah mereka dan berkata "janganlah sedih nanti Fikri nangis pulak. Fikri janji, Fikri akan balik setiap" kata Fikri. Rara mengesap air mata yang sudah jatuh "Betul ni?" kata Rara dengan nada yang di buat serious tetapi ada kesedihan di situ. Fikri hanya gelak sedikit dan berkata "Ye Fikri janji, jadi jangan nangis lagi ye Rara" sambil menunjukkan semyuman yang manis. Rara hanya angguk dengan gembira manakala Ana hanya melihat mereka bukan dengan perasaan yang sedih atau gembira lagi tapi perasaan benci. "Fikri jom nanti lambat sampai pulak" kata ayahnye selepas selesai memasukkan barang ke dalam bonet kereta. Fikri dan ayahnya masuk ke dalam perut kereta dan bertolak.
Seperti yang dijanjikan oleh Fikri, dia balik ke rumah ibunya dan bermain seperti biasa dengan Rara and Ana. Setiap kali cuti sekolah Rara akan tunggu di luar untuk melihat sekiranya Fikri akan balik atau tidak. Bila Fikri balik mereka bermain seperti biasa bersama Ana. Ana akan menjeling sedikit dan melihat bertapa rapatnya mereka semakin lama Ana melihat mereka bermesraan, Ana sudah ditenggelami oleh sifat cemburu dan dengki kepada Rara dan Ana sudah mula membenci Rara hari demi hari. Ana mula untuk membuat plan agar Fikri tidak selalu bersama Rara sangat.
Setahun sudah berlalu, sifat cemburu dan dengki Ana sudah membuak dan Ana telah memberi tahu kakaknya tentang semua perkara yang dia rasai. Ana dan kakannya, Mira membuat plan iaitu mereka akan buat satu permain yang akan start pada pukul dengan bermain perang dan pada pukul 5 mereka akan berjoging di belakang lorong dan memakai sesuatu seperti topi. Selepas berjoging mereka start bermain pelbagai game yang mereka mahu. Ana akan menipu Fikri dengan membuat cerita yang bukan² pasal Rara supaya Fikri berasa mahu menjauhi Iyah. Ana dan kakaknya sahaja membuat game itu start pada pukul 2 kerana mereka tahu ibu dan ayah Rara tidak membenarkan Iyah bermain pada pukul sebegitu. Setelah pukul 5 Ana dan Kakaknya bagitau semua peraturan game tu dan Fikri cadangkan untuk bawak semua mainannya. Setelah selesai main, Rara memberi tahu kepada ibu bapanya untuk meminta izin tetapi ibu dan ayahnya tidak memgizinkan Rara. Rara hanya mengikuti arahan ibu dan ayahnya.
Pada keesokan harinya
Ana dan kakaknya duduk di luar menunggu di luar. Mereka mendengar bunyi orang memamggil dan melihat itu ialah Fikri. Mereka membenarkan Fikri masuk dan menunggu Rara tetapi hampir setengah jam menunggu kelibat Rara tidak kelihatan. "Mana Rara selalunya dia yang paling awal sampai kalau tak pun beberapa minit nanti dia sampai?" Tanya Fikri. Masa itulah Ana akan cakap perkara yang akan buat Fikri ubah fikiran pasal Iyah. "Fikri.. Ana rasakan Rara tak nak main dengan Ana lagi tulah sebab dia tak datang" kata Ana dengan muka yang di buat sedih. "Kenapa Ana cakap macm tu, macam mana Ana tau?" Kata Fikri pelik. "Sebab Ana dengar dia kata yang dia dah penat main dengan Ana jadi dia tak nak datang main dengan kita hari ni" kata Ana sedih. "Hana, jangan sedih. Apa kata kalau Rara datang petang nanti kita abaikan Rara, kalau dia cakap dengan kita, kita buat je dia macam tak dek kat situ" kata kakak Ana "Boleh juga, macam mana dengan Fikri" kata Ana dengan melihat wajah Fikri. Fikri tidak tahu nak buat macam mana tapi dia tahu apa yang Rara cakap kat Ana tak baik dan sekarang ini Fikri hanya dapat mengikut apa yang mereka cadangkan sahaja "Fikri masuk jugalah sebab tak baik dia buat Ana macam ni" kata Fikri "Okay kalau macam tu jom kita start main. Jadi mereka bermainlah tidak mengingatkan Iyah.
Sementara itu, Rara duduk di rumah menonton cerita kesukaannya 'Winx Club'. (A/N: MAAFLAH AIRAH DULU TENGOK CERITA WINX CLUB TULAH AIRAH LETAK CERITA NI KAT STORY NI TETIBA TERINGAT CERITA NI😂 ) Rara boleh mendengar bunyi mereka bergelak ketawa dan bergembira walaupun Rara mahu bermain tetapi dia tidak tapi membantah arahan ibu dan ayahnya. Setelah pukul 5, ibu dan ayah Rara membenarkan Iyah bermain. Iyah keluar dari rumah dan melihat kawan-kawannya tunggu di luar "maaf ibu Rara tak bagi Rara keluar awal tulah Rara tak main dengan korang. Korang dah gi joging ke belum" mereka melihat Rara dengan pandang yang dingin "KAU rasa kitaorang dah gi kebelum" kata Kakak Ana. Rara sedikit terkejut kerana ini kali pertama dia mendengar orang memanggil dia dengan 'Kau' tetapi dia buat tidak hairan. Tidak tahu untuk berkata apa Rara hanya berdiri di situ tidak membuat apa-apa. Dia melihat ke dalam rumah Ana dan ternampak semua main yang mereka main ada lagi di situ berterabur tetiba dia terdengar bunyi tapak kaki semakin berjauhan dengan dia. Rara memandang ke hadapan dan melihat mereka sudah berjalan untuk berjoging. Rara berlari ke arah mereka untuk memberi tahu bahawa ibu dan ayahnya tidak mengizinkan dia untuk mengikut mereka berjoging tetapi mereka hanya berdiam diri sahaja tanpa memberi sebarang jawapan kepada Rara. Rara menunggu mereka dan melihat dua orang india bermain di luar rumah mereka. India itu mengajaknya Rara bermain dan Rara setuju lalu bemain dengannya tiba-tiba ibu mereka memanggil mereka untuk masuk dan Rara melihat mereka duduk di ruang tamu sambil menonton cerita. Rara tertarik ngan cerita itu lalu Rara mendekati sedikit untuk melihat dengan jelas. Rara memegang pagar tersebut dan budak perempuan india mengajak dia masuk jika mahu menonton cerita itu tetapi Rara menolak tawaran itu lalu budak perempuan itu masuk ke dalam rumah. Setelah beberapa minit akhirnya, Ana,fikri dan kakak Ana sampai. Mereka melihat Rara memegang pagar rumah india itu lalu Ana bersuara "Kau tak tau ke tuan rumah yang dulu bela anjing lepas tu anjing tu selalu gigit pagar tu. Eww kau kena samak" Ana kata dengar suara yang boleh di dengari oleh Rara. Rara memandang ke arah mereka dengan riak wajah terkejut mereka semua bergelak ketawa dan ada yang kata 'Rara kena samaklah' atau 'Ehh kenapa dia pengang pagar tu dia memang bod*h dan lain-lain. Alangkah terkejutnya dia apabila melihat kawan baiknya sendiri memperlekehkan dia tetapi dia tetap berkeras hati dan berfikiran positive dan pergi bermain dengan mereka. Sepanjang mereka bermain Rara hanya di palaukan seperti dia tidak ada di situ, seperti dia adalah halimunan dan akhirnya dia tidak sanggup lagi dilayan seperti itu dia masuk ke rumah dengan perasan yang sedih dan sakit di hatinya apabila kawan baiknya tidak menghairankan dia lagi. Rara tidak bermain dengan mereka sampaikan tahun hadapan baru Rara bermain dengan mereka
Sudah 2 tahun peristiwa itu berlaku dan telah di lupakan tetapi bagi Rara peristiwa itu kekal segar kerana itulah pertama kali dia di buat sebegitu. Rara cuba bertanya kepada Ana kenapa mereka buat Rara seperti itu, Ana hanya berkata bahawa Fikri yang cadangkan semua itu. Ana menyuruh Rara tanya kepada Fikri dan Rara tidak pasti untuk percaya atau tidak dan dia tidak bertanyakan perkara itu kepada Fikri. Rara sudah berumur 9 tahun manakala Ana dan Fikri 10 tahun. Tetapi Fikri tidak lagi melawat ibunya dan bermain bersama mereka. Hanya tinggalah Iyah dan Ana tetapi dua tahun kemudian Ana memutuskan persahabatan mereka dengan berkata "Kau tau tak Rara, aku dah penat sangat kawan dengan kau" "apa maksud awak dan kenapa Ana guna 'aku kau'" kata Rara pelik. "Aku penat kawan dengan kau dan kau nak tau tak aku sebenarnya dh lama benci kat kau dan mesti kau ingatkan hari yang kitaorang palau kau tu sebenarnya tu bukan Fikri yang cadangkan tapi semua rancangan aku" kata Ana. Rara hanya terkedu tidak sangka bahawa kawannya sendiri boleh jadi musuh dalam selimutnya dan dengan itu persahabatan antara Rara, Fikri dan juga Ana terputus.
YOU ARE READING
Crush Aku Childhood Friend Aku
FanfictionRara, Ana dan Fikri ialah kawan sejiran, selorong and setaman. Mereka selalu membuat benda bersama dan tidak perpisah. Walaupun Fikri seorang lelaki tetapi bagi mereka itu bukan halangan untuk mereka berkawan. Pada suatu hari, Fikri terpaksa berpind...