Zabývali jste se někdy tím, co je to vlastně to globální oteplování, o kterém se učíte ve škole, nebo o něm stále slýcháte? Ne? Tak to byste měli začít. Jestli s tímto problémem nic neuděláme, špatně skončíme!
Rozhodly jsme se však, že vám práci usnadníme a sepíšeme vám vše (zlehčeně samozřejmě) právě sem.
Začaly bychom příčinami. Víte, co vlastně za globální oteplování může?
Tady máte sedm, řekly bychom nejdůležitějších příčin.
- skleníkový jev
- znečišťování ovzduší
- globální změna klimatu
- oteplování atmosféry
- spalování fosilních paliv
- skleníkové plyny
- oxid uhličitý
Teď by bylo dobré znát důsledky. Někteří jste si totiž určitě řekli: "Však to nic není, prostě je v létě dost teplo a v zimě je taky tepleji, vždyť to je naopak dobře." Tohle však není ani zdaleka to jediné!
Obecně se budou zvyšovat extrémy:
- extrémní vedra a dlouhá sucha (příčinnou není nedostatek srážek, ale nedostatek srážek v podobě sněhu, díky kterému na jaře vody v řekách přibývá)
- extrémní přívaly vody, někdy i sněhu, povodně (teplejší vzduch přijímá více vodní páry, to je důvod k vydatnějším srážkám)
- extrémní bouřky a vichřice
- počasí bude „divoké"
- tání ledovců a věčně zmrzlé půdy
- stoupající hladina světových oceánů (tepelná roztažnost vody, úbytek ledu na pevnině)
- odumírání korálových útesů (CO₂ se rozpouští v oceánech, ničí korály)
- nevratné změny v ekosystémech (tropické pralesy v savany, savany v pouště atd.)
- migrace z nejvíce postihnutých chudých zemí
- změny v zemědělství, v přírodě
- zdraví lidí (alergie, bolest hlavy, infarkt), humanitární problémy
Toto je všechno myšleno světově. V České republice by dopad klimatické změny nebyl tak velký, jelikož se ČR nachází v mírném pásu a je vzdálená mořím a oceánům.
Ovšem, byl by nedostatek vody, sucho, vedro a extrémní projevy počasí.
Jak se adaptovat na klimatickou změnu?
Vrátit koncentraci CO₂ (pod 350 ppm)
Jak toho docílit?
- Nesmíme spotřebovávat mnoho, snažit se omezovat, přestat těžit fosilní paliva
- Připravme se na novou podobu naší země (adaptovat se)
Co sucha v zemědělství?
Přejít na méně výnosné, ale odolnější plodiny a odrůdy
Kde brát vodu?
- Šetřit vodou, užitková voda – stavět studny, snažit se z deště vzít co nejvíce vody pro své užitky
Jak se bránit škodám?
- Zajistit potoky a přehrady atd.
Jak čelit horku venku?
- Mít nad ulicemi mohutné koruny listnatých stromů (pod sebou vláha v půdě)
- Světlá dlažba a povrchy, slunečníky
Co má každý z nás dělat?
- Šetřit spotřeby, např.: vody, uhlí, ropa, jídlo, atd.
- Nepřetápějme!
- Stavějme domy, ve kterých se nemusí tolik topit
- Větrejme nočním průvanem
- Klimatizace ne!
- Energeticky úsporné spotřebiče
- Nechejme auto doma! Stop autobusu! Kolo, pěšky, elektro-kolo
- Omezme spotřebu masa (kvůli pěstování potravy pro dobytek se z umělých hnojiv uvolňují škodlivé plyny)
- Letadla stop!
- Neplýtvejme jídlem
Pokud vás tento úvod zaujal, určitě vás bude zajímat, jak konkrétně my řešíme tento problém. V soutěži plníme mise, na které máme vždy jen omezený čas.
A vy máte to štěstí, že v dalších kapitolkách vás o naší práci informujeme, možná dokonce některá naše díla, úspěchy i neúspěchy zveřejníme právě zde, nebo na našich webových stránkách!
ČTEŠ
KLIMATICKÁ ZMĚNA (důležité)
Non-FictionKlimatická změna ovlivní tvůj život! Tornáda, zemětřesení, přívaly horka a sucha, extrémní počasí... To vše nastane již brzy, pokud tomu lidstvo nezabrání. Zapojily jsme se do CO₂ ligy, jejíž účelem je, abychom toto téma prořešily. A my se rozhodly...