“ Lepaskan aku!! Bukan aku yang buat semua itu tapi dia!! Lepaskan aku” jerit Ghaiza berkali kali dari dalam kurungan besi. Dia ditahan dan didakwa atas kesalahan yang sangat berat, membunuh dengan niat dengan jumlah kesemua mangsa dilaporkan sebanyak 4 individu. “Hei pembunuh,diamlah!” jerit seorang lelaki lain di dalam kurungan yang sama. Ghaiza memandang lelaki tersebut dengan nata bersinar kemarahan. “ Ini semua kesalahan kau! Aku tak bersalah! Kau yang membunuh kemudian memfitnah aku sedangkan kau pun aku tak kenal! “ Ghaiza menggengam penumbuknya. Dia difitnah, dan dianiayai oleh lelaki tersebut. Di depan mata Ghaiza lelaki tersebut mencekik leher mangsa terakhirnya, di hadapan mata Ghaiza dia nenyaksikan bagaimana lelaki itu ketawa besar di saat mangsanya mencungap mencuri nafas. Ghaiza masih waras, bukan dia yang membunuh! Bukan!
Sementara itu, didalam bilik penyiasatan, Inspektor Amin menyemak kembali fail tertuduh. Ditelitinya latar belakang pemuda itu. “Mohd Ghaiza bin Mohd Jiwa, 34Tahun, Bujang. Seorang peniaga dalam talian,dilahirkan dalam keluarga sederhana ibunya seorang guru agama dan ayahnya hanyalah pekebun sekolah.” Berkerut dahi Inspektor Amin membaca satu persatu butir diri Ghaiza. Matanya kembali memandang papan putih yang tergantung di dinding bilik tersebut. Hampir dua bulan dia menjejaki kes pembunuhan bersiri di kawasan tugasannya. Mangsa yang dibunuh dengan corak pembunuhan yang berbeza menyukarkan lagi penyiasatannya. “Argh!”Inspektor Amin melepaskan keluhan berat. Sakit otaknya memikirkan kes jenayah berat yang terjadi ini.
“Krekk!” pintu bilik Inspektor Amin terbuka. Melangkah masuk Sarjan Thiva kedalam sambil menghulurkan setin air Nescafe Mocha kepada Inspector Amin. “Minum dulu Tuan. Rehat dulu. Sudah 2bulan tuan bekerja keras, sekarang sudah tertangkap tertuduh, Tuan boleh lega sikit” ujar Sarjan Thiva. Inspector Amin tersenyum kecil sambil meneguk minuman itu dia berkata “ Banyaklah kamu Thiva. Macam tak biasa pula,lepas menangkap kenalah cari bukti dan kaitan. Kemudian laporan perlu disiapkan. Kalau kamu nak saya berehat,kamu siapkan semua,boleh?” ujar Inspektor Amin. Sarjan Thiva hampir tersedak mendengar ayat pihak atasannya,lalu dia mengangkat kedua tangannya keatas,enggan membangkang cakap Inspektor Amin.
Sinaran matahari menerobos masuk melalui jeriji besi di bahagian atas kurungan Ghaiza menyedarkan dia dari lena. Ghaiza sendiri gagal mengingati jam berapa dia terlelap. Dikurung bersama seseorang yang Ghaiza sendiri menyaksikan bagaimana dia membunuh membuatkan Ghaiza tidak keruan. Tambahan pula lelaki tersebut kerap merenung tajam ke arahnya. Ghaiza risau seandainya dia pula menjadi mangsa lelaki tersebut. Sudahlah dituduh membunuh bersama,kemudian dia dibunuh pula,alangkah tragisnya hidup.
“ Mohd Ghaiza! Keluar, Inspektor Amin dan Sarjan Thiva panggil!” bentak salah seorang anggota polis yang bertugas mengawal tahanan reman dari luar. Dibukanya pintu besi kasar, tangan Ghaiza di gari dan dia dibawa keluar bersama 2 anggota polis yang lain. Sampai didalam satu bilik, Ghaiza disuruh duduk berseorangan. Peluh jantan menuruni tubuh sasa Ghaiza. Didalam mindanya sudah terbayang deretan cerita mengenai penyiasatan polis. “Aku tak akan mengaku walau dipaksa! Aku tak bersalah!” Ghaiza menyebut berulang kali di dalam hati,menguatkan dirinya sendiri. Pintu bilik terbuka,terdengar langkah kaki seseorang masuk dan berdiri di hadapan Ghaiza. Ghaiza mendongak ke atas, cuba untuk melihat susuk tubuh tersebut. Sarjan Thiva,berdiri sambil memegang sebuah fail dengan riak wajah yang serius menarik kerusi di hadapan Ghaiza. Fail dibuka dan Sarjan Thiva mengeluarkan serta menyusun beberapa keping gambar si hadapan Ghaiza.
“ Kamu kenal gambar gambar ini,Ghaiza?” soal Sarjan Thiva. Ghaiza melihat gambar yang ditandakan nombor serta tarikh. Gambar mangsa pembunuhan dimana gambar pertama seorang lelaki tua. Mayatnya dalam keadaan terduduk didalam kenderaan. Terdapat satu tali di sekitar lehernya. Mungkin mangsa jerutan. Mata Ghaiza terus menuju ke gambar kedua, mayat seorang remaja lelaki dalam keadaan terbalik. Tangannya mencengkam tanah,mungkin cuba untuk melarikan diri. Namun apa yang mengerikan, leher dan kepala remaja lelaki itu hampir terpusing ke hadapan. Lidahnya juga terjelir keluar. Ghaiza pantas melarikan pandangannya ke gambar ketiga. Tak sanggup rasanya dia melihat lama ke arah gambar tadi namun gambar ketiga nembuatnya hampir muntah. Gambar seorang perempuan,mungkin berbangsa Cina berdasarkan kecerahan kulitnya dan cara berpakainya. Kaki perempuan ini terlipat ke belakang, tangannya terkepak seolah dipatahkan dan perutnya dibelah. Ususnya dikeluarkan dan disusun di tepi mayat. “Argh! Aku tak nak tengok lagi!” jerit Ghaiza. Dia sudah tak sanggup. “Pang!” Sarjan Thiva menepuk meja dengan kuat. “Lihat betul betul Ghaiza,atau awak nak saya buat sehingga awak sipaksa tengok?” ujar Sarjan Thiva tegas. Ghaiza tiada pilihan lain,dia menarik nafas dan matanya menyoroti ke gambar yang bertanda empat,yang terakhir. Ketika ini matanya membulat. “Cik,saya kenal dengan orang ini. Lelaki yang ditahan bersama saya yang membunuh lelaki ini. Lelaki ini di ikat di sebatang tiang. Dia ditumbuk berkali kali di bahagian muka dan lehernya dicekik. Ketika lelaki itu hampir putus nyawa, cekikan tersebut akan dilonggarkan dan mukanya ditumbuk kembali. Begitulah yang terjadi sehingga lelaki tersebut menemui ajalnya. Bukan saya yang bunuh cik,tapi lelaki itu! Saya berani bersumpah!” kelam kabut Ghaiza menceritakan apa yang terjadi kepada Sarjan Thiva. Sarjan Thiva memandang Ghaiza dengan pandangan skeptikal,langsung tidak mempercayai walau apa pon yang Ghaiza katakan.
Sementara itu,di sebalik cermin terdapat seseorang memerhatikan proses soal jawap antara Ghaiza dan Sarjan Thiva. Tangannya digaru ke pusat kepalanya yang tidak gatal. Otaknya berpusing pusing memproses jawapan Ghaiza. Lalu dikeluarkan telefon bimbitnya da di dail satu nombor. “Hello, Inspektor Amin disini. Boleh saya tau OKT Mohd Ghaiza di tangkap dan ditahan bersama siapa waktu kejadian?” soal Inspektor Amin. “ Ye Tuan. Mohd Ghaiza ditangkap berseorangan Tuan, dia ditangkap oleh orang awam yang kebetulan melalui kawasan kejadian dan melaporkan kepada unit rondaan. Sewaktu ditangkap pun suspek asyik menyatakan dia tidak bersalah dan semalam dia meminta agar dirinya tidak sikurung bersama seseorang yang tak wujud. Sepanjang malam dia bercakap berseorangan,meracau,menjerit dan hampir subuh baru terlelap Tuan. Kenapa Tuan? Ada apa apa yang terjadi?” panjang kebar anggota tersebut menerangkan kepada Ispektor Amin. Inspektor Amin menarik nafas panjang,dia seolah tahu apa yang terjadi namun dia perlu meminta pendapat dan pandangan dari seseorang yang berkaitan dengan apa sangkaanya terlebih dahulu. Satu nombor lain didail,dan Inspektor Amin meminta orang didalam talian tersebut untuk datang ke balai secepat yang boleh.
Seminggu sudah berlalu susulan dari penangkapan Ghaiza. Dia kini tidak lagi dikurung di tirai besi. Setelah dia disoal siasat oleh Sarjan Thiva tempoh hari,Ghaiza kemudian di biarkan berseorangan sebelum seseorang yang berwajah lembut memasuki bilik penyiasatan tersebut. Soalan demi soalan yang diajukan oleh orang tersebut langsung tiada kaitan dengan kes pembunuhan. Namun Ghaiza berasa amat tenang dengan lelaki tersebut. Dia tidak lagi ketakutan dan proses soal jawap itu berakhir hampir 3jam kemudiam sebelum dia dihantar ke satu bangunan hospital oleh sebuah ambulans yang ditemani dengan lelaki berwajah lembut dan dua anggota polis. Di sini Ghaiza termenung menikmati pemandangan dari tingkap. Ghaiza memerhatikan burung yang berterbangan,awan yang bergerak perlahan dan disni juga Ghaiza menjadi kawan rapat dengan lelaki yang ditangkap bersamanya. Kadangkala mereka bercerita berkongsi kisah dan adakala mereka bermain permainan bersama. Segalanya dilakukan berdua,bersama sama.
Dan di satu sudut lain,berdiri Inspektor Amin,Sarjan Thiva dan seorang lelaki berwajah lembut yang dikenali sebagai Doktor Lee. Ghaiza disahkan mengalami masalah Gangguan Identiti Pelbagai. Ghaiza mempunyai seorang Ghaiza lain didalam mindanya,yang hanya Ghaiza sahaja yang tahu kewujudannya. Ghaiza bukanlah pembunuh, namun yang membunuh sememangnya adalah Ghaiza.
-Tamat-
YOU ARE READING
Fitnah Berdarah
HorrorPembunuh Bersiri : Bukan alang alang tuduhan yang dihadapi Ghaiza sedangkan dia tidak bersalah. Jika diseksa hingga mati sekalipun, tak akan dia mengaku! Ghaiza tidak bersalah!