البارت الأول

56 5 1
                                    

كانت تسير بين ممرات الداخلية بخطوات واثقة لم تهتم بنظرات الجميع لها وقفت أمام أحد المكاتب لتقول للسكيرتيرة : اللواء عدنان موجود.
لينا: ايوة يا فندم اتفضلي.
دلفت وهي تنظر له بابتسامة شيطانية : هنبدا امتي.
حاول للمرة الاخيرة ان يثنيها عن تفكيرها عدنان: حور مش هنبدا غير لما تغيري هدفك.
حور : وانت عارف اني مش هغيرة وبعدين انا عاوزة أخلص بسرعة. 
عدنان بيأس فهو يعلم انة لا فائدة من حديثة هذا فهي لن تستمع لة : خلاص يا حور شوفي مين هيطلع معاكي في المهمة دي. حور: معايا حياة و يارا ودول بس اللي أقدر أثق فيهم.
عدنان : تمام وهيبقي معاكي من هنا المقدم غيث والرائد أدهم والرائد مراد.
حور : انا دلوقتي الورق بتاعي كلة هنا وحاليا حياة ويارا علي الطريق.
عدنان : حور المدة قد اية.
حور بنظرة لم يستطع تفسيرها : بعد خمس شهور علشان تبقي الضربة في نفس اليوم وعشان تتكون الضربة القاضية.
اخذ نفس عميق ثم اخرجة مرة واحدة : خلاص يا حور زي ما تحبي استني زمايلك بقي ولما يوصلو اطلعي المبني التالت المكتب الأول اللي علي اليمين هيكون هناك المقدم غيث مستنيك.
نهضت وهي تبتسم بلطف : تمام نصاية كدة وهما هيبقو هنا.

مد عدنان يدة لها بابتسامة حنونة ارتسمت علي شفتية : شرفتنا يا سيادة الرائد حور الصياد.
مدت يدها هي الاخري ثم استأذنت منة لتذهب غادرت لتهبط الي الأسفل لتذهب الي الجراج استندت علي الباب سيارتها الفيراري رأت شاب يدلف الي الجراج بسيارتة ويتحدث للهاتف: يا عم آمال لو كنت بقي مش أخوك..... يا عم انا نفسي نخلص منة بقي...... طيب بس بلاش تقول  لغيث... طيب شوف انت عاوز اية..... هعمل أي حاجة خلص انت بس...... تمام نصاية بالظبط ويكون جاهز... سلام.
خرج من سيارته نظر لها باستغراب لكنها لم تكلف نفسها حتي للنظر الية رغم انها كانت تستمع لة حور ببرود دون النظر الية كانت تنظر للارض وتضع يديها بجيب جاكيتها : خير في حاجة فيا ولا اية.
الشاب بسخرية: لا بتأمل بس.
رفعت حور رأسها ببطء وعندما نظرت لة نظر لها بصدمة من لون عينيها الغريبة فهي تمتلك عين زرقاء وعين برتقالية حور ببرود : تمام لو كنت خلصت فترة التأمل بتاعتك تقدر تتفضل.
استند ببرود هو الاخر علي سيارتة : مش واقف انا علي دماغك.
دلفت حور سيارتها بملل وهي تشعر بالخجل لنظراتة تلك غادرت بسرعة فائقة وهي تشتمة بداخلها أخذت جولة حول مدينة القاهرة كانت شاردة ليخرجها من شرودها صوت رنين هاتفها أجابت دون أن تنظر : خير.
يارا بضيق : هو اية اللي خير المفروض لما حد يتص...
قاطعتهت حور : في اية.
يارا بسخرية : لا ابدا احنا بس واقفين بقالنا ساعة مستنين حضرتك وانت مش عارفين رحت...
حور بزهق : خلاص بقي يا يارا عشر دقايق وهكون عندكم. اغلقت الهاتف والقتة بجوارها سقطت دمعة من عينيها لم تستطع حبسها إزالتها لتقول بحزن : خلاص يا ماما هجبلكم حقكم وحق كل الناس اللي ظلمها.
عادت ادراجها الي مبني الداخلية دلفت الي الجراج لتجد سيارتي صديق أيها وكل واحدة تجلس داخل سيارتها بعدما رأوها خرجو واتجهت الي ذلك المكتب الذي بة المقدم غيث.
حور السكرتير : قول المقدم غيث الرائد  حور مستنية برا.
خرج مروان ( السكرتير ) ليسمح لهم بالدخول ليدلفو ثلاثتهم وجدت شابين يجلسان استنتجت أن غيث هو الذي كان يجلس خلف المكتب والاخر هو صديقة
قاطع غيث شرودها : اتفضلو اقعدو.
جلست ثلاثتهن فجاءة اقتحم الغرفة شاب يصرخ : انا وصلت هييي... قاطع كلماته عندما راها : انتي اية اللي جابك هنا. 
حور بغيظ : وانت مالك انا حور الصياد يعني المكان اللي احبة اروحة ومحدش لية دعوة.
غيث مقاطعا لذلك النقاش : بس خلاص وانت يا أدهم حسابك معايا بعدين.
جلس الجميع ليبدأ غيث الحديث : حور أحمد الصياد اية علاقتك بأحمد الصياد.
رفعت حور نظرها لة ببرود لكنة استطاع رؤية الحزن يغلق عينيها من الداخل حور : أحمد الصياد يبقي أبو اختبي.
أدهم بتعجب : هو مش أبو أختك ابوكي بردة.
نكزة مراد في جانبة بينما يارا همست لحور : أهدي يا حور هو مش قصدة.
غيث بقوة وهو ينظر اتجاهها : تمام نبدأ احنا بقي وطبعا بما ان انتو البنات مش هتعرفو تجيبو معلومات مفيدة.
حور بغيظ وعند : تمام شوف المعلوماتاللي معايا وبعدين ابقي اتكلم.
غيث ببرود : وريني.
حياة : اتفضلي يا حور دة الملف اللي كان مازن جايبة.
اخذته حور ووضعوا علي قدميها فتحتة لتخرج منة خمس صور وضعت هم علي المكتب إمامة لتبدا بالشرح : اول واحد وهو البيج بوص اسمة جاك ولسن دة رئيس المافيا اللي في بريطانيا ودة روبرت ديفو وبردة في بريطانيا ودة مازن ابن روبرت ودة إنسان كويس جدا وهو.... قاطعها أدهم بسخرية : اةة واضح ومن كتر ما هو كويس شغال في مافيا.
حور ببرود : لو تسمح يعني خلي ملاحظاتك لنفسك ماشي.
أدهم باستفزاز : واللة انا بقول رأي ملكيش دعوة انتي بقي بيا.
حور : واضح اوي انة رأيك مع اني شكة انة تلقيح كلام.
أدهم باستفزاز اكثر : طب احب اقولك اتأكدي مش تشكي بس .
غيث : بس يا استاذ انت وهي اية قاعد مع عيال انا 'لو مش محترمين الكلام يبقي تتفضلو برة ولما تخلصو خناق يبقا تنورونا.
حور بضيق : خلية يسكت علشان اكمل.
حياة : خلاص يا حور مازن دة يا سيادة الرائد أدهم يعتبر الجاسوس بتاعنا هناك هو اللي بيجبلنا أخبار الصفقات بتاعتهم.
مراد بهدؤ : وانتو عرفتوا منين.
يارا : أحمد الصياد اللي عرفنا بية ولما سمعنا مرة بنتكلم عن الخطة اللي هنمسك بيها احمد الصياد دخل كنا هنحبسة علشان منقولش حاجة لكن هو قال انو عاوز يساعدنا وقتها حور الوحيدة اللي صدقتة حكي معاها وفهمت منة ان هو داخل معاهم غصب ومش حابب الشغل اللي من النوع دة ومن وقتها وهو الأسد اليمين لحور وهو الوحيد اللي عارف سر ال.....  .

سانتقم من ابيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن