Maziah menghirup udara pagi di luar laman rumahnya, dia yang hanya mengenakan singlet putih itu terasa sejuk bila kulit tangannya di tampar angin pagi, pokok-pokok bunga yang cantik tersusun di laman itu menyejukkan matanya, fikirannya mengimbas perkara sumbang yang berlaku antara dia dan anak tungalnya malam tadi. Timbul rasa berdosa di hatinya bila mengingatkan perkara keji itu , tetapi bila bayangan batang konek hisyam yang panjang dan berotot itu singgah di kepalanya, rasa bahagia pula yang menyusul. Nafsu Gajahnya membuak-buak bila teringat anak tunggalnya itu , rasa berdosa yang hinggap di lubuk hatinya tadi hilang begitu saja. ‘ lantak lah malas nak pikir..‘ getus hatinya.
maziah masuk ke dalam bilik anak tunggalnya, dia melabuh punggungnya di sisi hisyam yang masih berselimut itu, wajah kepenatan anaknya yang sedang lena itu di tatap lama, di usap lembut rambut anak kesayangannya itu , Hisyam yang terasa rambutnya di usap-usap mula membuka mata, maknya yang sedang senyum di sisinya itu di pandang. Hisyam terus mengalihkan kepala di peha gebu emaknya dan pinggang emaknya di peluk erat.
” syam bangun nak..dah pukul 7 sayang.” kejut maziah manja..tangannya masih mengusap rambut anaknya itu.
” ermmm..awal lagi la mak..syam nak tido lagi ” keluh hisyam..dia menguatkan lagi pelukkan di pinggang maknya.
” mak nak ajak syam teman mak pegi pasar ni, balik dari pasar nanti syam sambung la tidur semula ye ” pujuk maziah..maziah menundukkan kepala dan di kucup lembut bibir anak tunggalnya itu.
” malas la mak..telur syam ni tengah sebu..tak selesa nak berjalan ” dia sebenarnya letih..malam tadi dua kali emaknya buat dirinya terpancut,
” telor syam masuk angin tu, nak mak sapu minyak angin ke ? ” kesian pula maziah
” ishhh,,taknak la mak, panas telur syam nanti ” giler ape mak aku sapu minyak angin kat telur
” betul la..dulu ayah pon selalu jugak telur dia sebu..mak sapu minyak angin elok je ayah tu ” tiba-tiba dia teringatkan suaminya
” hemm..syam taknak la mak sapu minyak angin..kalau mak nak sapu jugak..mak guna je air liur mak tu..” gurau hisyam.
” kalau guna air liur tu dah lain dah syam..ade2 je anak mak ni lah..cepatlah bangun teman mak pegi pasar ” pipi anaknya itu di sepak lembut
” ok lah..ermm,,mak tunggu jap, syam nak mandi ” hisyam terus bangun, dan terus ke bilik air.
” hemm..ye lah, cepat sikit..jangan nak melancap pulak dekat bilik air tu ” saja dia menyakat anaknya tu.
” mak dah ada..buat ape syam nak melancap lagi ” buat penat tangan je..getus hati hisyam.
” syam ni makin gatal ye..dah pegi mandi cepat..mak tunggu hisyam dalam kereta.” suka maziah dengan perangai anaknya yang makin miang tu,
hisyam mengikut emaknya dari belakang, matanya sempat memerhati sekejap punggung berisi itu bergegar-gegar ketika emaknya berjalan, kemudian emaknya berhenti di tempat menjual ikan..hisyam melihat emaknya itu sedang tertunduk-tunduk memilih ikan yang hendak di beli. hisyam perasan banyak mata merenung tajam punggung emaknya yang bulat tu, terutama pekerja2 bangla. Selesai membeli ikan dia mengikut emaknya ke gerai2 sayuran pula.
” syam nak makan sayur ape ” tanya maziah
” ape2 je lah mak..tapi mak lebihkan ulam2 ye ” saja dia memilih sayur jenis kampung untuk menambah tenaga,.
hisyam yang leka melihat emaknya memilih sayuran terasa bahunya di tepuk.
” eh…cikgu ” terkejut hisyam melihat wajah itu..rupanya cikgu nurul yang menepuk bahunya tadi.”