KERETA SPORT meluncuri lebuh raya yang lengang. Kereta itu sudah jauh meninggalkan KLIA. Ibu kota Malaysia tidak terlampau sibuk pada hari bekerja.
Itulah yang dikatakan oleh Zafran. Isya sekadar mengangguk dan mengeyakan.
Nubari Isya tengah melonjak keriangan tegal dapat pulang ke tempat asalnya. Lagu 'Balik Kampung' yang diputarkan dari corong radio, mewarnai lagi kegembiraannya.
Siapa sahaja yang tidak mengenali lagu tersebut atau pemilik lagu tersebut? Nyanyian seniman Sudirman Haji Arshad yang tidak pernah lapuk dek zaman.
“Isya buat apa je kat luar negara tu bila tengah bosan?” tanya Zafran, namun matanya lurus memandang ke depan.
“Apa yang Isya buat bila tengah bosan? Hmm ... Isya shopping, kadang-kadang pergi library dengan Ana dan Eric.” Isya menjawab sambil menyilangkan tangan.
“Eric? Siapa tu?” soal Zafran penyibuk. Semua hal dia nak tahu.
“Friend. Eric tu lahir kat Singapore tapi dia membesar kat Amerika since ... him parents divorced.”
Zafran kembali semula mendiamkan diri. Isya kelih ke arahnya. Dia sedar akan tatapan wanita itu tetapi dia berlakon tidak sedar.
“Berani eh Zaf panggil Isya, sayang tadi? Tak takut your wife mengamuk ke?”
Usikan Isya meledakkan tawa Zafran. Isterinya hendak marah? Dia masih ada tiga lagi kekosongan. Mentak, Isya boleh mengisi kekosongan berkenaan.
Lelaki itu mempunyai hak untuk menambah isteri satu lagi. Kalau Sally pandai menjaga pakai, makan dan minum suami, lengkara Zafran boleh terfikir untuk menikah satu lagi.
Zafran terkerising. Isya menengok tajam senyuman yang tidak berketentuan itu. Zafran sedang berangan atau fokus memandu?
“Zaf. Zafran!”
Sengihan lelaki itu hilang sekilap mata. Zafran menyelingar serentak menggerakkan kepala. Strereng terus dikawal untuk mengemudikan kereta.
“A ... apa dia?”
“Ada apa Zaf tersenyum-senyum tadi? Zaf memang tak berubah kan? Suka buat Isya rasa takut,” tutur Isya fasal kelakuan Zafran. Suka buat dirinya berasa tidak selamat untuk duduk di samping Zafran.
Namun, Isya percaya bahawa Zafran telah insaf. Malahan, pria itu sudah menjadi bapa budak pun. Mustahil tidak pernah terbit secebis rasa insaf di dasar hati.
Kalau tidak pernah, sah hatinya kering.
Kereta sport itu tiba di plaza tol. Kadar tol dibayar menggunakan SmartTAG. Baki kadar tol yang tinggal adalah RM 1.50.
“Bila Isya tengok gambar anak Zaf, cantik je dia ... macam mak dia,” puji Isya tentang anak tunggal Zafran yang mewarisi kecantikan Sally. Dia selalu mengikuti perkembangan Zafran sekeluarga melalui Facebook.
Meskipun begitu, air muka puteri tunggalnya itu tetap mewarisi daripada Zafran.
“Sofea? Umur dia baru 5 tahun.”
Serta-merta dahi Isya berkedut. Usia anak Zafran sudah mencecah 5 tahun? Bukankah seharusnya usia Sofea lebih muda daripada Athirah?
Zafran perasan kerutan yang ada pada dahi Isya. Bibirnya tersungging sumbing. Sofea sering digelarkan 'anak luar nikah' oleh teman-temannya.
Pilu hati Zafran bilang kali Sofea mengadu kepadanya soal perkara tersebut. Sofea dinista dengan kata-kata yang keji. Biarpun Zafran dan Sally telah mendirikan rumah tangga, aib mereka sudah tersebar luas.
YOU ARE READING
Janji Setia
RomanceJanji atau setia? Janji hanya sebuah ikrar yang terlafaz, sementara setia adalah keteguhan dengan permainan hati. Yang mana lebih mudah untuk dilaksanakan? Tengku Puteri Qalisya atau lebih selesa dipanggil Isya, merupakan seorang yang sangat menit...