Part1

1.5K 29 4
                                    

كانت تجلس امام النافذه تنظر الي المطر وتستمع الي اغنيتها المفضله وبيديها مشروبها المفضل وتقراء كتاب'البحث عن اطلنطا'تعشق هذه الانواع من الكتب المغامره والتشويق والغموض، لتخرب هذه الاجواء بدخول اختها'جوري'وبصوتها المرتفع تقول:طبعا الهانم قاعده وله علي بالها ونسيت اننا ورانا مشاوير انهارده.
لتغلق'ايلن'الكتاب وتنظر لها:عارفه كل حاجه ومكلمه عم سامح وهو قالي انو مظبط كل الاوراق ناقص بس اننا نروح ناخدها ونقدمها للمطار.
نظرت لها'جوري'بفرحه وذهب لتضمها بقوه:مش عارفه من غيرك مين الي كان هيحققلي حلمي انا عارفه اني متقله عليكي بس معلش استحمليني الكام يوم دول.
لتبعدها'ايلن'وتضربها علي رأسها بخفه وتقول:بطلي هبل وبعدين لو مش هتقلي عليا هتقلي علي مين يعني غير كدا خير وبركه جاتلي سفريه من عند الله.
لتضحك'جوري'بقوه وتقول لها ان تتجهز وهي سوف تذهب لتحضر الفطار، قررت'ايلن ان تذهب للاستحمام لان اليوم يبدو متعب وطويل للغايه، خرجت'ايلن'من الحمام لترتدي ملابسها وهي عباره عن"بنطلون ابيض واسع وبلوزه سوداء تصل الي خصرها مع شعرها المنفرد وعطرها المميز هكذا هي تبدو جميله لا تضع مساحيق تجميل تتقبل نفسها بجميع العيوب.
نزلت'ايلن'لتذهب الي والدتها وتقبل ياديها:صباح الخير يا ماما.
'خديجه'(والده ايلن وجوري):صباح الخير يا قلب ماما رايحين فين علي الصبح كدا.
'ايلن':هنروح ناخد من عم سامح الاوراق بعد كدا نروح المطار عشان نقدمها وهنروح نجيب شويه حاجات كدا للسفر وكمان لسه عايزين نيجي نجهز شويه هدوم كدا،لتدحرج'ايلن' عنيها بملل:اليوم هيبقا طويل اوي يا ماما.
نظرت لها'خديجه'بشفقه قائله:معلش هتعملو شويه الحاجات دي وبعدين هترتاحو لما تسافرو بعدين اخس عليكي انتي والبت الي فوق دي هتسبونا انا وابوكي لوحدنا كدا.
نظرت لها'ايلن'بإبتسامة قائله:والله يا ماما انتي عارفه ان انا مش عايزا اسيبك انتي وبابا لوحدكو هنا بس هعمل اي في واحده فوق لو سمعت كدا هتتعصب وتفضل تقولك حلمي ومش حلمي.
:سمعتك يأم لسانين انتي احمدي ربك انك جايه معايا اصلا،تحدث'جوري'وهي تنزل علي الدرج بغضب.
نظرت لها'ايلن'تحاول ان تكبح ضحكاتها قائله:انزلي كلي الاول بس بعدين نبقا نتكلم في الموضوع دا.
نزل'امير'(والد ايلن وجوري) خلف جوري قائل:قوليلي بس مين الي عصبك كدا وانا اضربهولك.
تدخلت'ايلن'قائله:طب ولو الحد دا انا يا بابا.
نظر لها'امير'بإبتسامة وقال:وانا اقدر بردو يا نن عيوني انتي.
نظرت له'جوري'بغضب وقالت بصوت مرتفع:يا بابااااااااااااا.
نظرو لها جميعا يضحكون على هذه الفتاه المشاغبه التي تقع في المصائب دائماً،لا بل المصائب هي من تقع بها.
تجمعوا جميعهم على الفطار يأكلون مع ضحكات عاليه ومشاغبات من'ايلن'لجوري'.
صمتو جميعا عندما تحدث الاب قائله:انا عارف ان بناتي هتقدر تعتمد علي نفسها وان حكايه السفر دي هتقدرو تعتمدو علي نفسكو فيها انا بس مش عايزكو تطولو برا يعني يدوب بس تغيرو جو وتيجو،مش عايز بقا شغل الاطفال دا يا'جوري'لما نقول تيجو يعني تيجو مش شويه يابابا ونبي ويومين كمان مش هقبل بأي حاجه،تخلبكو من نفسكو هناك وتبقو مع بعض علطول محدش يسيب التاني،مش عارف هيعش ازاي لو واحده منكم حصل ليها حاجه.
نظرت له'ايلن'وجوري'بحب وتكلمت'ايلن'قائله:متخفش يا بابا انت قبل ما تقول الكلام دا انا وجوري متفقين علي انا الي زعلانه اني هسيبكو لوحدكو والله مش هغيب خالص بس نشوف هنجيب اي من هناك وجوري تقابل صحابها وهنيجي علطول.
نظرت لها'جوري'وهي تحرك رأسها بمعني'نعم'وقالت:وبعدين يا حج انت مخلف رجاله يعني حط في بطنك بطيخه صيفي.
ضربها'امير'بخفه علي راسها وهو يضحك عليها ونظرت لهم'خديجه'بحب وقلق علي بناتها قلقه عليهم بشده لا تريد ان يمسهم شئ ف من البدايه وهي تقول لهم'انا قلبي مش مطمن للسافريه دي ياعيال والله'يابتسمو لها قائلين'دا احساس اي ام مصريه يا ماما والله متخفيش محدش يقدر يعمل معانا حاجه'نفضت تلك الافكار من رأسها وبدات ان تاكل.
قاموا'جوري وايلن'وذهبو ليغسلوا ايديهم ثم ودعو والديهم وقرارو الذهاب،طلبت'ايلن'اوبر لان اليوم سوف يكون متعب والاماكن التي سوف يذهبون اليها كثيره ف قررت ان يبقا معهم طول اليوم الي ان ينتهو من شراء الاشياء ويسلمو اوراقهم للمطار.
~٠~٠~٠~٠~٠~٠~٠~٠~٠~٠~٠~٠~٠~٠~٠~٠~٠~٠~٠~٠~٠~٠~
في مكان بعيد عن ضجيج العالم حيث البلاد الهادئه التي يسكنها الناس الذين يحبون الهدوء والسكينه،لنبتعد قليلا و قليلا عن سكان هذه البلده.

لقد احبها السلطانحيث تعيش القصص. اكتشف الآن