Aku menunggu dalam pejabat dengan penuh debar. Walaupun aku duduk bersandar di kerusi yang empuk, tapi dadaku tetap turun naik dengan pantas. Entah kenapa pertemuan pukul 3 ini boleh mendatangkan perasaan begitu padaku.
"En Fawzan, minggu lepas, keadaan En Fawzan dah memberansangkan. Saya hampir-hampir dah nak menamatkan sesi terapi saya, dan nak beritahu majikan En Fawzan yang tuan dah pun sihat. Tapi minggu ni, kepada sampai begini jadinya?" soalku semalam pada Fawzan.
Fawzan yang kini sedang duduk di depanku dalam keadaan resah. Kakinya bergoyang tanpa henti. Kejap bersilang ke kanan. Kejap bersilang ke kiri.
Wajahnya pula sugul, tandus dari senyuman. Matanya lebam dibawah, membentuk bulatan hitam di sekeliling matanya. Dan bola matanya kelihatan sedikit merah, menimbulkan kerisauan padaku.
"Fawzan?" soalku sekali lagi, bila melihat Fawzan tidak menjawab, sekadar termenung memandang ke depan.
Fawzan kali ini memandang tepat ke arahku, membikin hatiku kurang senang. Jawapannya menaikkan bulu roma.
"Aku terdengar bisikan maut."
Bunyi ketukan pintu mengejutkanku. Aku terus ditarik dari memori semalam.
"Masuk," ujarku. Aku kenal bunyi ketukan itu.
"Doktor, saya nak balik awal petang ni boleh? Doktor dah tak ada patient lagi kan?" soal Mak Cik Rogayah sambil tersenyum.
"Saya ada seorang patient lagi kan? En Fawzan Ali, pukul 3?" soalku kembali.
"Dah pukul 3.30 dah doktor," balas Mak Cik Rogayah sambil menggelengkan kepala.
Terbeliak mataku. Aku cepat-cepat memandang skrin komputer di depan. Betullah, dah pukul 3.33 petang.
"Owh, ok. Baliklah dulu mak cik. Saya balik pukul 5," balasku.
Tanpa menanti aku menghabiskan bicara, Mak Cik Rogayah terus berlalu pergi, meninggalkan aku berseorangan. Aku pula kembali melayang dalam memori, mengingati kembali kata-kata pesakitku semalam.
Ketika aku mula-mula diperkenalkan dengan pesakitku itu, aku nampak dia sama seperti yang lain. Normal, duduknya seperti manusia yang biasa.
Sekali imbas, tiada apa-apa yang tak kena pada Fawzan. Tapi di bawah mata yang terlatih, ada sedikit tanda-tanda yang lelaki itu perlukan bantuan.
Matanya yang lebam itu petanda kuat yang tidurnya tak cukup. Rambutnya yang nampak kurang rapi itu satu petanda banyak bermain di fikirannya.
Dan jelas padaku pada ketika itu, yang Fawzan perlu dirawat. Perlu ada orang untuk mendengar rintihan Fawzan. Tapi bila Fawzan mula berbicara, berubah terus pandanganku.
Bunyi ketukan di pintu membawaku keluar kembali dari lembah memori.
"Ya, mak cik? Tertinggal barang ke? Masuklah," laungku, menyangkakan Mak Cik Rogayah yang mengetuk pintu.
Yang melangkah masuk bukanlah Mak Cik Rogayah. Sebaliknya dua orang lelaki yang memakai jaket kulit, berseluar jeans, seorang lagi berseluar yankee.
"Dr Halim?" soal lelaki yang berseluar jeans. Kedua-kedua mereka datang menghampiri mejaku, tanpa dipinta.
Aku yang masih tergamam tidak menjawab. Melihat raut wajahku yang seperti meminta penjelasan membuatkan yang berseluar yankee pula bersuara.
"Kami masuk tadi, tengok receptionist awak tak ada. Tu yang kami terus ketuk pintu dan masuk," balas si Yankee.
"Siapa kamu berdua ni?" soalku, yang kini sudah mampu bersuara.
"Owh maaf. Saya Leftenan Kumar, dan ini kawan saya, Leftenan Fuad. Kami ke sini nak bertanyakan pada doktor tentang En Fawzan," balas si Yankee.
"Kenapa dengan dia?" soalku kembali
"Dia baru meninggal malam tadi," balas Leftenan Fuad.
Aku yang tadi tergamam kini ternganga.
YOU ARE READING
Bisikan Maut
HorrorCerita ni aku dapat inspirasi dari mimpi. Tentang bisikan yanh jika kedengaran pada telinga orang itu, orang itu pasti akan mati dalam tempoh 7 jam