#التعريف_بالشخصيات
هي اسمها
خديجه بنت ملتزمه جدا. لاتخاف الا من الله. مرحه شخصيتها قويه. في بيئه غير ملتزمه. في سنة اولة درسات عليا. جامعة الازهر. منتقبه. لاتظهر شئ حتي عينها. بشرة قمحية شعرها اسود. (متوسطة الجمال )ولكنها تتميز بأن وشها منور بسبب قيامها لليل.نور خاص. بيكون في وجه الصالحين دايما.
هو :باسم. رجل اعمال. ليه سلطه جامده لايعرف شئ عن دينه. لايحب ان يتعامل مع النساء. شخصيته قويه عنيد ومغرور( واخد في نفسه مقلب)بقية الشخصيات. هنعرفهم بعدين.
__________________________#البارت_الاول
»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»
انتهت بطلتنا من الصلاه وقامت عشان. تلبس بقا وتروح كليتها
خديجه:بقي انا اخلص من الكليه. الاقي نفسي بقدم علي درسات عليا. انا مالي ومال التعليم. طول عمري بحب الاكل. من امتي وانا بحب التعليم( ده رأي انا كمان.)هتصل علي الهانم عشان اشوف طلعت ولا لسه. قدامنا قطر. وبتتصل خديجه علي مني صحبتها.مني. صاحبة خديجه. تعرفو علي بعض ايام الجامعه وبقو اصدقاء وبيفهمو بعض جدا. ومني بتحب خديجه جدا جدا. وهي كان نفسها تتعرف علي خديجه. لانها كانت بتحب تشوفها وهي ماشيه وطبعا هنعرف ليه.
خديجة،،السلام عليكم. اين انتي يااختاه. عم القطر مش هينتظر حضرتنا.
مني. اهدي لما ارد عليكي السلام. ايه مركبه. ايه انا هلبس وهطلع اهو
خديجه، وانا كمان هلبس وهطلع اهو وهستناكي بأذن الله علي المحطه. يارب نص الشعب ياخد اجازه عشان نلاقي كرسي فاضي.
مني، هههههههه. اللهم امين. بدل ماالواحد. بيروح الكليه مش قادر يتحرك من شدة الالمخديجه،،يلا بقا السلام عليكم مش فاضيه لرغي. عايزه البس
مني ;وعليكم السلام ورحمة الله. لما اشوفك بس. قفلت السكه.
خديجه. لبست وخارجه. من الاوضه. سلمت علي امها وقبلت ايديها هي وابوها. عايزين حاجه. يلا بقا السلام عليكم
والديها ,ربنا معاكي. انتي عايزه حاجه.
خديجه. لا شكرا ربنا يرضي عنكو. السلام عليكم. وطبعا. جريت عشان تلحق بقااا.
(خديجه كانت لابسه. عباية سمرا واسعه وعليها كاب كتف. واصل لغاية بعد الركبه. ولابسه نقاب. وعليه بيشه. وده لبسها من اوله ثانوي. ولكن البيشه من الجامعه. )وصلت خديجه المحطه. لقت الاخت مني مستنياها. سلمت عليها وقعدت جنبها.
مني. عماله ترني وتصدعيني وفي الاخر جيت قبلك.
خديجه. طبعا يابنتي لازم تيجي قبلي وتستقبليني. هو انا اي حد ولا ايه.
مني. ايه الغرور ده. حظك اننا في مكان عام. عشان كده مش هقدر. اسلم علي وشك
خديجه بصوت واطي عشان الرجاله متسمعشي. انتي السبب انا مالي ومال البهدله دي. كنت قاعده ملكه في بيتنا. اكل ومرعه وضرب بالشبشب وعايشه حياتي.
مني:ههههه خديجه فصلتيني ايه اسطوانة كل يوم دي. امال لو مكنتيش قدوة بقا. وشغاله في الدعوه. واللهم بارك عليكي وانتي بتتكلمي مع البنات حاجه كده بتخليني افضل ابكي من شدة تأثري. من كلامك.
خديجه ، انا دي اشوعات. هو فيه حد افشل مني. ده لو عمله مسابقه عن افشل واحد في العالم. هاخد المركز الاول من غير مجهود. كفايه امي ربنا يبارك فيها. قبليني لونفعتي
مني،ههههه الامهات كلها كده
خديجه ،،بس بقا. متفكرنيش. خلينا ننسي
وصلو الكليه،وصلو الضحي ، ودخلو المدرج وحضرو المحاضره. وطلعو ينتظرو المحاضره بره. التانيه.
خديجه. تعالي يامني نروح نقف مع شلة البنات اللي واقفه دي.