الفصل 1من روايتي حياتي بقلم /Neno
################################إذا عجزت عن أذكار الصباح والمساء فلا تعجز عن هذه الكلمات الثلاث صباحاً ومساءً:
1-بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم "ثلاثا"،
2-أعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق "ثلاثا"،
3-رضيت بالله رباً وبالإسلام ديناً وبمحمد ﷺ رسولاً "ثلاثاً". 🖤################################
تبدا احداثنا في حي شعبي فقير وفي عمارة 7 الدور الثاني كانت تجلس قتاتان يتحدثون .
الفتاة الأولي مش مش عايزة تعرفي اي اخبار عن مامتك .
وما ان نطقت بهذة الجملة حتي ضيق نفس الفتاة الثانية.
الفتاة الاولي :اهدي اهدي وخدي نفسك براحة فين البخاخة. وقامت تدور علي البخاخة.################################
نروح عند بطلنا وندخل فيلا ولا في الأحلام حاجة كدا ولا ألف ليلة وليلة.
شاب يدخل من باب الفيلا بزعابيبه وبصوت عالي ويقول اه ما اكيد لسه نايم ما انا علي طول لازم اشيل المسؤلية و......
يقطع كلامه صوت من غرفة الطعام وهو بيقول بصوت هادي خش يا جموسة...... وبعدين دور الكمبارس دا اوفر اوي خش اطفخ.
الشاب الاول وهو يذهب إليه وهو يجري ويجلس علي الطاولة اقسم بالله حبيبي وحلمت بيك انهاردة وكنت عسل في الحلم... وبص علي طبقه وقال وهو بياكل وكنت كمان بتديني حتت اللنشون دي وقال الجملة دي وهو بيشاور علي اللنشون الي علي طبقه.
ابتسم الاول علي صديق عمره واخو وناوله اللنشون وقالو خد كل يا خويا اما نشوف اخرتها.
خد منه الشاب الاول وقاله ألا قولي يا حمزة انتي هتعين سكرتيرة امتي.
حمزة: مش عارف أرفع خبر في الجرايد واكتب عن المواصفات وابقا اعمل الانترفيو انت.
الشاب الاول وهو يكمل اكله اوك يا كبير.
حمزة بمكر: ألا قولي يا مراد ماتجيب السكرتارية الي عندك وانت و.....
ولسه هيكمل الجملة لقا الي هيموت من اللقمة الي وقفت في زورو وشرق وعمال يشاور علي المياة وحمزة ميت من الضحك.
حمزة وهو بيديله الماية: خلاص خلاص مش عايزها خليهالك ......وبعدين يسطا مش تقول انك واقع..
واقع علي ايه ..
التفته علي مصدر الصوت لقو حسام.
حمزة: تعال يا حسام افطر عشان نمشي..... ووجه كلامه لمراد الي عمال ياكل وقال وانت اخلص عمال تاكل بقالك سنه ومش بيبان عليك اخلص عشان نمشي.
مراد شبع وقام قال اهو يا خويا انت محسسني اني باكل من اكلك اي دا.
حمزة وحسام في نفس الوقت: لا والله.
مراد وهو يمشي: اه والله.################################
نرجع عند الفتاتان.
الفتاة الاولي وهي تلبس: بصي انا ورايا شغل متلتل ومقولكيش المدير بارد بس مديري انا عسل يخربيته.ونظرت للفتاة الثانية لقيتها سرحانة.
الفتاة الاولة مالك يا حياة بتفكري في ايه.
حياة وهي تبتسم وتغير الموضوع: بقولك ايه يا حور انا بفكر انزل ادور علي شغل.
حور بزعيق: لا طبعا انتي هبلة شغل ايه اللي انتي عايزة تدوري عليه.
حياة" اه شغل بدل ما انا قاعدة كدا وانتي الي بتصرف..
حور بهدوء: بصي يا حبيبتي انتي اختي الي مجبتهاش امي تمام وانا وانتي واحد وبعدين مش عايزة اسمع حكاية الشغل دي تاني اوكي يا قلبي.
حياة بدموع: شكرا يا حور ان انتي معايا وموجودة في حياتي انا بحبك اوي.
حور وهي تحضنها: شكرا ليكي انتي انك ماليا حياتي..
ثم ابتعدت عنها مغيرة الموضوع: وبعدين وسعي كدا وانتي كئيبة اخرتيني علي الشغل والمدير هيندب وهو اصلا مش بيبقا طايق نفسه سلام اشوفك بليل.... واه متعمليش حاجة في البيت... اموا.