Kijk je uit naar nieuwe velgen voor je prachtige Kia Sorento en denk je misschien of je beter nieuwe of 2de hands velgensets kunt kopen. Beide keuzes hebben zowel na als voordelen. We zetten ze beiden op een rij. De voordelen van nieuwe velgen: Misschien wel het grootste voordeel van gloednieuwe velgen is dat ze in perfecte staat verkeren op het moment van de aankoop. Een ander punt om te onthouden is dat je garantie geniet op fabrieksfouten en productiefouten. De voordelen van tweede hands velgen: Een ander belangrijk voordeel van tweede hands velgen is dat ze minder kosten dan nieuwe velgen. Zeker als de velgen nog goed bruikbaar zijn kan het een goede zet zijn om geld te besparen en toch prachtige gloednieuwe velgen voor je Kia Sorento te kopen. Sommige Nadelen van nieuwe velgen: Er zit maar een bekend nadeel aan nieuwe velgen kopen voor je Kia Sorento, de prijs. Behalve de aanschafprijs zijn er geen nadelen te vinden, de velg is gloednieuw, van goede kwaliteit en zal er op en geweldig uitzien. De nadelen van 2dehands velgen: tweedehands velgen hebben enkele nadelen, de voornamste is uiteraard dat ze niet nieuw zijn. 2de hands velgen zien er vaak minder fraai uit, soms is er schade te zien op de velg of is er vervaging van kleur opgetreden. Wat ook een nadeel kan zijn dat je op een tweede hands velg vrijwel nooit fabrieksgarantie hebt. Ben je aan het aarzelen tussen een nieuwe en 2dehands velg, dan is het in de meeste gevallen beter een gloednieuwe velg te bestellen. Buizinig je liever het geld (vaak ten koste van de kwaliteit) dan is een tweedehands velg de betere optie. https://www.wheelpoint.nl/velgen-voor/kia/sorento/
Je kan er maar natuurlijk voor kiezen om een paar mooie velgen te bestellen voor je Kia Sorento, ben je echter een beetje handig dan kun je deze natuurlijk ook zelf ontwerpen. Het digitaal ontwerpen van velgen is niet alleen leuk, het is ook nog eens vrij simpel. Het voordeel is dat de velgen zo gelijk uniek zijn, niemand zal immers precies dezelfde velg bedenken en maken als jij. Om velgen te ontwerpen op de computer heb je maar natuurlijk wel enige kennis nodig van de ontwerpprogramma's en ook van wat mogelijk is qua velg. Je kan maar natuurlijk een passende velg ontwerpen, belangrijk is ook dat de velg genoeg stevigheid heeft zodat je hem ook echt kunt laten maken. Voor het ontwerpen van een velg zijn er verschillende programma's beschikbaar. Een paar hiervan zijn Made for Moments, AutoCat en SketchUp. De ene is een 3D ontwerpprogramma, andere een simpel ontwerpprogramma of zelfs speciaal ontwikkeld voor velgen. Welk programma je ook gebruikt, houd altijd rekening met de A maat, B maat en ET-waarde. Breedte van voor (rijrichting) in millimeters is de A maat, de diepte van boutgaten tot rand in millimeters is de B maat. B- (A/2)= ET-waarde. Dit is wel puur voor eigen plezier, omdat je eigen ontwerpen niet getest kunnen worden op veiligheid.
Het regelmatig aanvullen van de ruitenwisservloeistof van je Kia Sorento is van belang. Met de vloeistof kun je namelijk tijdens het rijden de voorruit schoonmaken. Denk hierbij aan onder andere vies water vlekken en insecten. De rijveiligheid wordt vergroot door een schone ruit en is dus van groot belang. In Nederland en veel andere landen is het rijden zonder ruitenwisservloeistof niet legaal, je zou dus bij een politiecontrole een boete kunnen krijgen als het reservoir leeg is. Het aanvullen van de ruitenwisservloeistof is erg eenvoudig. Zodra je de motorkap van de auto opent, zie je enkele reservoirs zitten. Het reservoir van de ruitenwisservloeistof is voorzien van een logo op de dop, in dit teken is een ruit met ruitenwissers afgebeeld. Soms ook in combinatie met een aantal druppels of soms enkel een logo van een druppel. Open het reservoir en vul het reservoir aan. Houd een klein beetje ruimte tussen de hoogte van de vloeistof en de bovenkant van het reservoir in verband met uitzetten van de vloeistof bij hitte. Vrijwel alle soorten vloeistof zijn geschikt voor de Kia Sorento. Naast speciale ruitenwisservloeistof kun je in geval van nood het reservoir vullen met water, doe dit echter niet te veel omdat je dan last kunt krijgen van kalkaanslag en omdat het niet tegen vorst kan. Ook een reiniger voor glas zoals bijvoorbeeld Glassex kun je gebruiken als ruitenwisservloeistof. In de winter is een anti-vries middel belangrijk. Veruit de meeste ruitenwisservloeistoffen hebben een anti-vries middel, controleer dit echter voor de zekerheid in geval van temperaturen onder nul.
Roest kan voorkomen bij de Kia Sorento. Zeker in het geval van beschadigde lak kan roest optreden. Roest verwijderen is belangrijk omdat roest de auto verzwakt. Naast roest bij de lak kan roest ook ontstaan op andere plaatsen. Van belang is om ook te letten op de steunbalken. Zodra je roest ziet kun je deze het best in één klap te behandelen. Roest ontstaat vaak door water of vocht, de bron van de roest wegnemen is vaak genoeg om roest niet te krijgen. Is er roest, schuur de plekken dan op totdat de roest helemaal weg is. Soms zal je dan gaten hebben. Deze kun je vaak dichten door te lassen. Nadat de roest is verwijderd en je de eventuele gaten hebt gedicht is het van belang de vorige plekken te beschermen tegen gloed nieuwe roestvorming. Een goede oplossing is het gebruik van een coating en ook het aanbrengen van een laklaag kan ervoor zorgen dat de roest niet terugkeert. Kleine roestplekken kunnen na oppoetsen soms behandeld worden met speciale lak-stiften. Meestal is spuiten echter de beste optie. Diepe roestplekken zullen opgevuld moeten worden, dit kan met nieuw staal (lassen) of met een epoxy. Zit de roest in de steunbalken dan is vervanging soms nodig, epoxy is in zo een geval geen oplossing en lassen is het minimale wat je kunt doen. Roest bij de lak ontstaat vaak door steenslag, het rijden op goed wegdek zal het risico op steenslag verkleinen. Kleine roestplekken op de lak zijn vervelend maar niet erg gevaarlijk voor de veiligheid, opschuren en lakken is vaak voldoende. Om roesten van de lak te voorkomen kun je de lak het best beschermen met een waxlaag. Zo nu en dan de Kia Sorento goed waxen voorkomt een hoop problemen met roest.