Hoofdstuk 2

20 1 1
                                    

Pluimkit knipperde met haar ogen. Het felle zonlicht scheen op het WindClankamp. Haar zus Loofkit stoof de kraamkamer uit. Pluimkit liet haar ogen eerst aan de zon wennen en rende toen achter haar zus aan. Loofkit zat al naast de prooihoop met de oudere kittens. Mistkit grinnikte. 'Kleine Pluimkit moet wennen aan de zon!' Plaagde het cyperse katertje. Pluimkit merkte in zijn stem dat hij het niet serieus nam en besprong hem. Al stoeiend rolden de twee kittens over de openplek. Loofkit rende achter hen aan. 'Van Ochtenddauw moesten we een muis pakken weet je nog?' Mistkit stak zijn tong uit en rende naar zijn zusjes. Vuurkit en Hertenkit waren een kievit aan het eten. 'Waarom mogen zij wel kievit eten en wij niet?' Mopperde Loofkit. 'Omdat wij nog maar net muis eten.' Snorde Pluimkit. 'En trouwens. Ik vind muis ook prima.' Voegde ze er aan toe. Loofkit bromde wat en nam een hap van de muis. Pluimkit genoot van de zon die op haar pels scheen. De dageraadpatrouille was net teruggekeerd van de SchaduwClangrens. Pluimkit merkte dat aan hun geïrriteerde gezichten. 'SchaduwClan is nu echt te ver gegaan!' Gromde Spikkelklauw. Pluimkit merkte meteen dat alle kittens nieuwschierig naar de patrouille keken. Avondwolk keek Spikkelklauw kalm aan. 'Wat is er gebeurd?' Mauwde ze rustig. Amberstaart, die blijkbaar aan het hoofd van de patrouille stond, nam het woord. 'Er zijn SchaduwClangeuren aan onze kant van het Donderpad geroken. 'Meldde ze. Avondwolk versmalde haar ogen, ze wees met haar staart naar de prooihoop. 'Rust uit, ik ga Kluwenster waarschuwen.' Mauwde ze. Pluimkit begreep het niet. Waarom zou de SchaduwClan hun territorium willen hebben? Ze kenden het gebied niet, er zit een donderpad tussen de twee gebieden in, en ze kunnen er niet jagen. Maar voor ze iets tegen Loofkit erover kon zeggen kwam Kluwenster uit zijn hol. Elke keer als Pluimkit hem zag werd ze nog vastberadender over het feit dat ze een WindClankrijger zou worden. Ze spitste haar oortjes om te luisteren wat de krijgers zeiden. 'Welke geuren zijn er geroken?' Vroeg de witte kater. 'Sneeuwstaart en Helderpoot.' Gaf Amberstaart als antwoord. Kluwenster knikte. 'Dat verklaart het. Rookster had me al gewaarschuwd de laatste vergadering dat Helderpoot binnenkort naar de maansteen zou gaan. We hoeven ons geen zorgen te maken.' Mauwde de witte kater. Amberstaart knikte en Kluwenster verdween weer in zijn hol. Avondwolk wees met haar staart. 'Rust uit.' Pluimkit porde Loofkit die de hele tijd met open mond had zitten staren. 'Hoe weten we zeker dat ze naar de maansteen zijn gegaan?' Siste het bruin gevlekte poesje. 'Omdat het onze taak is om Kluwenster te vertrouwen.' Mauwde Hertenkit. Vuurkit streek met haar staart over Pluimkits flank. 'Kom. We gaan weer naar binnen.'

'Laat alle katten die hun eigen prooi kunnen vangen zich verzamelen onder de hogerots!' Kluwensters roep maakte Pluimkit wakker. Voor het eerst in haar leven werd ze niet wakker met een warm gevoel in haar maag. Vandaag werden Mistkit, Vuurkit en Hertenkit leerlingen. Dat zou dus betekenen dat er een groot gat tussen hen in zou zitten. En hoewel Pluimkit soms gestoord werd van Vuurkits gedrag, het waren naast haar zus haar enige vrienden. Loofkit was al buiten. Ochtenddauw stond ook op en liet Pluiskit achter met Roodvaren en haar kittens. Snel rende ze het hol uit, ze had totaal geen zin in de blije gezichten van haar vrienden. Ochtenddauw liep naar Pluisvleugel in de zandkuil. Omdat kittens nog geen prooi kunnen, en mogen, vangen moeten ze bij het hol blijven zitten. Maar dat zei niet dat ze konden luisteren! 'Briespoot en Zonnepoot worden ook krijger gemaakt.' Fluisterde Loofkit. Pluiskit keek verbaasd naar Kluwenster. Het gebeurde haast nooit dat er krijgers en leerlingen hun ceremonie hadden op hetzelfde moment. 'We zullen dus goed gaan slapen vannacht.' Snorde Pluimkit. 'Vandaag hebben we een extra speciale ochtend voor WindClan!' Begon Kluwenster. 'Niet alleen zal WindClan twee krijgers rijker zijn, maar ze zal ook drie nieuwe leerlingen hebben!' Zijn snuit was naar de lucht geworpen, zodat zijn roep niet alleen over de zandkuil ging, hij ging ook naar de SterrenClan. 'Briespoot, kom naar voren.' De muisgrijze poes liep nerveus voor de steen. Kluwenster knikte haar toe. 'SterrenClan, vandaag heb ik een jonge kat voor mij. Zij zal uw regels volgen en haar hart voor haar Clan geven terwijl ze over de heide rent. Briespoot, vanaf nu zal je bekend staan als Briesvlaag, wij eren je snelheid en goed zicht en geven je naam aan de SterrenClan.' De volwassen katten hieven hun snuiten naar de lucht en begonnen haar naam te roepen. Op een dag, dan roepen ze mijn naam, wat een raar idee. Briesvlaags ogen straalden en ze liep naar de zijkant van de kuil. Kluwenster wenkte Zonnepoot met een knikje. De rode kater stapte een stuk zelfverzekerder naar voren dan zijn zus. 'SterrenClan, vandaag hebben we ook een tweede kat voor mij. Ook hij zal uw regels volgen en zijn hart voor zijn Clan geven terwijl hij over de heide rent. Zonnepoot, vanaf nu zal je bekend staan als Zonneloper, wij eren je vrijgevigheid en humor en geven ook jouw naam aan de SterrenClan.' Terwijl Zonneloper eerbiedig naast zijn zus ging zitten riepen de WindClankrijgers zijn naam naar de lucht. Zodra ze klaar waren stapte Roodvaren het Kraamhol uit. Haar drie kittens stapte met blije gezichten naar buiten, maar Mistkit keek even teleurgesteld naar Loofkit ne Pluimkit. Hij zal ons en Roodvaren natuurlijk ook missen. Dacht Pluimkit. Kluwenster glimlachte. 'SterrenClan, we hebben veel mededelingen voor u. Vandaag hebben wij namelijk ook drie kittens, ze zijn volgens uw wet oud genoeg en zullen leerlingen worden. Mistkit, Hertenkit en Vuurkit, vandaag zetten jullie grote en belangrijke stappen in jullie leven. Jullie zullen bekend staan onder Mistpoot, Hertenpoot en Vuurpoot. En jullie zullen geleid worden.' Met zijn staart wees hij drie krijgers aan. 'Goudsvlek, Pluisvleugel en Valkoog. Jullie zullen deze nieuwe leerlingen leiden.' Goudsvlek liep naar Mistkit en pakte wat zand. Ze veegde het zand op zijn voorhoofd. Het teken dat zij zijn mentor nu was. Pluisvleugel deed dat ritueel bij Hertenpoot, en Valkoog bij Vuurpoot. De drie stapte aan de zijkant terwijl Kluwenster de Clan weer op pad stuurde. Op een dag, sta ik daar ook!

Je hebt het einde van de gepubliceerde delen bereikt.

⏰ Laatst bijgewerkt: Apr 05, 2021 ⏰

Voeg dit verhaal toe aan je bibliotheek om op de hoogte gebracht te worden van nieuwe delen!

Warrior Cats: Waterig LichtWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu