MAJI, AZTEKI INKI

20 1 0
                                    

Kot vemo, se začetek človeštva začne v Afriki, človek nato naseli ostale kontinente. V Ameriki se prične naseljevati pred okoli 30 000 leti. Človek se iz Azije za lovom za sibirskimi mamuti znajde v Severni Ameriki. Takrat je na področju sedanjega Beringovega preliva bilo območje kopnega in ledu, preko katerega so mamuti pokazali človeku pot v novi svet. Prvotni Američani so bili torej kopenski lovci. Razvijati se začnejo različna ljudstva, kot so plemena Indijancev, Maji, Inki, Azteki in in še veliko nam neznanih plemen. Vsem tem starim plemenom, pa je skupno, da so skoraj v celoti izumrla s prihodom Špancev. Predvsem zaradi njim neznanim boleznim, pobojev in sužnjenstva.

MAJI

Maji so nam najstarejše znana civilizacija, ki se je začeli 1800 leti pr.n.št. Prostor, kjer so razvili svojo civilizacijo je na območju današnjega Gvatamala, Beliza in Mehiškega polotoka Jukatan. Zanje je značilno, da so gradili mesta s poramidnimi templji, palače, obredna igrišča in prostore za opazovanje zvezd.

Piramidna svetišča so bila namenjena čaščenju bogov.

Trgovali so z drugimi ljudstvi, predvsem svoje pridelke ( kakav, sol, školjke, žad ) za hrano in zlato. Niso imeli udomačenih živali, niso poznali živinoreje, so pa bili dobri lovci in poljedelci, ki so gojili koruzo, krompir, fižol, kakav, konopljo in bombaž.

Zanje je imelo osebno ime velik pomen. Imeli so namišljenega ki so ga poznali vsi in pravega ki so ga poznali le starši in ožji prijatelji.

Maji so imeli tudi svojo pisavo in sicer hieroglife. Imeli so tudi svoj koledar. Bili so genialni matematiki, iznašli so število nič. Znani so bili tudi kot odlični stavbeniki, kiparji, astronomi...

Maji so bili zelo veren narod, žrtvovali so izbrane ljudi, ki so jih metali v svete vodnjake. Vendar zanje žrtvovanje ni bilo kruto dejanje le obred, ki so ga upravljali šamani.

AZTEKI

Prvi znani dokazi o Aztekih segajo nazaj v 1299. To je bil narod, ki se je vsako leto selil. Ime so dobili po mitični deželi Azltan ( kraj, kjer raste trst ). Legenda pravi, da so v času suše in zaradi nerodovitne zemlje videli kolibrija, ki jim je natočil, da naj poiščejo kraj, kjer bodo videli orla ki sedi na kaktusu in je kačo. Orel pomeni zrak, kaktus zemlja in kača voda. S to mislijo se odpravijo proti jugu. Na poti vidijo mesto katerege kralj jim odstopi prostor, kjer se naselijo. Toda ker ubijejo kraljevo hči, se morajo odseliti. Med tavanjem po osrednji Mehiki vidijo znamenje, ki so ga iskali. Tam zgradijo svoje mesto TENOCHA, ki je danes največje špansko govoreče mesto Cuidad de Mexsiko. Gradili so razkošne palače, velika mesta, vendar so znanja prevzeli od pokorjenih ljudstev. Gradili so mreže odtočnih kanalov, ki so bile speljane v reke. Imeli so tudi svojo komunalno službo. Njihova pisava spominja na piktograme. Sebi so pravili, da so ljudstvo Sonca.

Pomembna jim je bila izobrazba, zato so otroke do 15. leta vzgajali starši, očetje sinove, matere hčere, kasneje pa so šolanje fantje nadaljevali v vojaških šolah.

Plemiške otroke so najprej vzgajali vzgojitelji, nato pa v tempeljskih šolah ločene po spolih vse do poroke. Nekatera dekleta so lahko postale svečenice.

Poznali so dva koledarja religioznega in posvetnega.

Azteki naredijo velik napredek v medicini z uporabo narkotikov. Svoje poznavanje človeškega telesa urijo z žrtvovalnimi obredi, ki so pa bili dnevni, saj so verjeli, da brez žrtvovanj naslednji dan sonce ne bo vzšlo. Žrtvovali so predvsem vojne ujetnike, ko je pa le teh zmanjkalo pa tudi svoje ljudi.

Bili so odlični poljedelci, saj so imeli namakalne sisteme ter uporabljali gnojila. Njihova osnovna hrana je bila koruza, ribe, rakci, črvi...

INKI

O inkih vemo največ, saj njihovi potomci še danes prebivajo na območju današnjega Peruja in ohranjajo kulturo in nekatere običaje. Začetek njihove civilizacije sega v 14. stoletje na vzhodu Južne Amerike, današnji Ekvador, Kolumbija, Peru, Bolivija in Čile. Legenda pravi, da je sam bog Sonca dal zlato palico prvemu Inki ( sinu Sonca ), ki je to palico nosil tako dolgo, dokler ni našel pravega kraja za središče kraljestva. Ta kraj se če danes imenuje CUZCO, ki je takrat veljal za popek sveta. Bili so odlični gradbeniki, po vsem območju so tlakovali ceste in poti, mesta imajo oskrbo s pitno vodo, kljub pogostim potresom se stavbe niso rušile.

Bili so prvi, ki so udomačili živali in sicer lame, alpake, race in morske prašičke. Gojili so predvsem koruzo, krompir, čili in paradižnike.

Niso imeli prave pisave, le sistem vrvic z različnim barvnimi vozli, ki se imenuje kipu.

Veljajo za najbogatejše ljudstvo, toda za njih zlato ni bilo plačilno sredstvo toda odsev boga Sonca na zemlji.

S pomočjo astronomije so znali napovedati obdobja suše in deževje.

So zelo veren narod, za žrtvovanje so približno vsakih 7 let žrtvovali eno deklico, ki so jo že od rojstva za to vzgajali. Leta 1995 so visoko v Andih našli zamrzjeno deklico ki so jo poimenovali Juanita. Ležala je v položaju fetusa, saj so verjeli da bo tako lažje prišla v novo življenje. Še danes si jo lahko ogledamo v posebnem muzeju.

Visoko v Andih so nekoč odkrili izvir tople slane vode, za katero legenda pravi da jo je sin Sonca podaril podložnikom. Vsaka družina si je zgradila en do dva bazena, kjer so predelovali sol. Tako so tudi nastale Andske soline.

Vsak kdo pozna Machu Picchu
Machu Picchu je najvišje in edino ohranjeno Inkovsko mesto. Ker je ležalo visoko v gorah, brez pravih vidnih poti je bilo skrito pred španskimi osvajalci. Še danes velja za Inkovsko izgubljeno mesto, saj so ga skoraj nedotaknjenega odkrili šele leta 1911 zaraščenega z bujnim rastlinjem. Odkritje je arheologom odgovorilo le na nekaj od mnogih vprašanj.

Inki so bili dobri zeliščarji, saj so verjeli da za vsako težavo obstaja rastlina. Pri njih je najbolj razširjena uporaba KOKE.

Imperij propade s smrtvijo 11. Inka in s spopadom njegovih dveh sinov za nasledstvo. Eden od bratov postane 12. Inka, ki sklene dogovor s Španci. Španci vseeno zavzamejo kraljestvo, vso okradeno zlato pretopijo v kovance ter na koncu nečastno ubijejo 12. Inka.








Has llegado al final de las partes publicadas.

⏰ Última actualización: Mar 18, 2021 ⏰

¡Añade esta historia a tu biblioteca para recibir notificaciones sobre nuevas partes!

ZGODonde viven las historias. Descúbrelo ahora