Światowy Dzień Czytania Tolkiena
Hejka ze względu że dziś jest 25 marca i dziś obchodzimy Światowy Dzień Czytania Tolkiena chciała bym wam tu dodać troszeczkę ciekawostek odnośnie twórczości jak i samego Tolkiena miłego czytania :)Dziś, 25 marca, obchodzimy Światowy Dzień Czytania Tolkiena. Święto powstało z inicjatywy angielskiego Towarzystwa Tolkienowskiego (Tolkien Society). Swoje święto dzisiaj swoje fani literatury tolkienowskiej i miłośnicy filmów Petera Jacksona. J.R.R. Tolkien pracował nad "Władcą Pierścieni" kilkanaście lat.
Tolkien był prozaikiem, poetą i filologiem angielskim, uznaje się go również za prekursora literatury fantasy. Już w dzieciństwie przejawiał duże zdolności językowe i zainteresowanie staronordyckimi sagami. Duży wpływ na jego osobowość miała matka, która zaszczepiła w nim pasje do niesamowitych historii. Jego pierwszą powieścią, był wydany w 1937 roku „Hobbit, czyli tam i z powrotem", książka która zyskała dużą popularność wśród czytelników. Pisarz wykreował w niej barwną rzeczywistość krasnoludów, elfów i hobbitów, która jednocześnie miała głębokie sensy etyczne.Tolkien inspirował się ludowymi wierzeniami, zwłaszcza mitologią skandynawską, ale też baśniami, „Biblią" czy wielką literaturą angielską, np. Miltonem. Wprowadził tu stały schemat, obowiązujący również w późniejszych powieściach, oparty na konstrukcji podróży, której celem jest odnalezienie lub ocalenie magicznego przedmiotu.
W latach 1936 - 1949 powstawała natomiast kontynuacja tej książki, czyli „Władca pierścieni".
Trzy tomy powieści („Drużyna pierścienia", „Dwie wieże", „Powrót Króla") zostały ostatecznie opublikowane w 1954 roku, co przyniosło pisarzowi międzynarodową sławę. Zaczęły powstawać kluby tolkienowskie zrzeszające wielbicieli tej twórczości.
Inne ważniejsze utwory prozatorskie pisarza to „Silmarillion" (1977), „Historia Śródziemia", „Niedokończone opowieści" - wszystkie wydane po śmierci twórcy przez jego syna Christophera Tolkiena. Warto również pamiętać, że Tolkien był autorem wierszy, np. dla dzieci „Przygody Toma Bombadila". Na szeroką skalę zajmował się również tłumaczeniami, pisaniem artykułów i opracowań, rysunkiem. W sumie jego dorobek liczy około dwustu publikacji.
Miłego wieczoru 🤗