Angin yang lembut menyapa pipi gebu seorang remaja lelaki yang kusyuk membaca sebuah buku. Ya dia ialah Kim Sunoo.
"Kim Sunoo shis! Mana kau." Jay memanggil nama Sunoo.
Sunoo sedikit tersentak lalu dia tersenyum kepada Jay. "Ye hyung.. nak apa?" Soal Sunoo.
"Kau lupa ka? Hari ni kan ada latihan memanah.. kau kan suka memanah." Ujar Jay.
"Haah lah.. macam mana aku boleh lupa yang hari ni ada latihan memanah." Sunoo menepuk lembut dahinya.
"Oh ya.. Sunoo nanti bila dah habis latihan.. kau balik ngan adik aku ye.. omma aku jemput ajak makan kat rumah." Jay yang menyampaikan hasrat ommanya yang tercinta.
"Oh ok.. nanti aku datang rumah kau." Kata Sunoo lalu pergi ke tempat latihan memanah.
*•ཻུ۪۪⸙͎
"Haih Sunoo baru sampai." Sapa Ayeong. Memang Sunoo ngan Ayeong rapat dari kecil lagi.
"Dah kau tak ingat kan aku yang hari ni ada latihan memanah.. lambat lah jadinya. Mujur cikgu tak datang lagi." Kata Sunoo yang nafasnya masih tidak stabil. Mananya tak stabil tadi lari dah macam nak pecut 100 meter.
Setelah 10 minit menunggu, akhirnya cikgu pun datang.
"Ok selamat pagi semua. Hari ini cikgu nak ajar cara memanah sambil menunggang kuda." Cikgu Rosè menerangkan apa yang nak diajar kepada murid-muridnya pada hari ini.
*•ཻུ۪۪⸙͎
Seperti biasa Sunoo dan Ayeong antara murid yang cermelang menguasai permainan memanah. Tapi ada juga murid yang pandai main selain Sunoo dan Ayeong.
"We.. Ayeong abang kau kata omma kau ajak aku pergi rumah kau betul ke?" Sunoo bertanya kepada Ayeong yang sibuk megemas alat memanahnya.
"Betul.. tapi bukan kau sorang je yang lain pun." Jawab Ayeong lalu meninggal kan Sunoo bersendirian.
"Ya! Ayeong tunggu lah." Jerit Sunoo. Macam nak keluar dah anak tekak dia.. mujur suara sedap.
"Datang la.. cepat aku lapo ni."-Ayeong
"Ye lah, ye lah.. aku datang ni. Kita nak makan mana?"-Sunoo
"Makan kat rumah aku lah.. kan omma aku jemput kau."-Ayeong
"Oh ok."-Sunoo
Lalu mereka berdua pun terbang pergi rumah Jay. Diorang vampirekan buat apa nak jalan.. terbang je lah.
*•ཻུ۪۪⸙͎
"Mana yang lain?" Soal Sunoo yang baru sampai.
"Nanti sampai lah tu.." Jawab Jay.
"Annyeong.. korang sembang pasal apa." Jungwon yang tetiba-tiba muncul dari belakang Jay.
"OH MAK KAU HIJAU AYAH PIN" Jay melatah.
"Ayah pin.." Sunoo dengan muka peliknya. Tak pernah dia dengar nama AYAH PIN .
"Eh ayah pin pulak.. OH MAK KAU HIJAU AYAH KAU PINK.. baru betul." Jay membetulkan latahnya tadi.
"Lain kali ketuk pintu dulu.. jangan buat macam ni.. mujur aku tak da sakit jantung." Sunoo senyum super seram kepada Jungwon.
"Hehehe.. maaf hyung.. Jungwon tak sengaja buat macam tu~." Jungwon yang takut dengan senyuman super seram dari Sunoo.
Tok..tok..tok..
"Sapa pulak sampai ni.. mujur dia pandai ketuk pintu." Jay pergi membuka pintu rumahnya.
Kelihatan kelibat Niki, Sunghoon, Heesung dan Jake.
"Oh kamu semua.. masuk lah.." Jemput Jay.
*•ཻུ۪۪⸙͎
"We.. kome.. tidur lah kat sini.." Rayu Jay.
"Aku ok je.." Jawab Niki.
"Aku pun ok"-Sunghoon
"Aku pun lagi ok"-Jake
"Aku lagi lah ok"-Jungwon
"Aku lagi-lagi lah ok"-Heesung"Kau pulak Sunoo?" Soal Heesung.
"Aku rasa aku kena minta izin unni aku dulu." Sunoo memang adik yang baik.. walaupun unni dia izinkan dia tetap minta izin.
Sunoo hilang dalam sekelip mata sahaja.
"Uish.. dia hilang macam tu je.." Niki bersuara.
"Alah macam kau lah." Jake meyapuk.
Niki mula menampakkan gigi taring pumanya.
"Wahai Niki si maknae kesayang.. boleh tak kau simpan gigi tu. Sebelum aku cabut." Ujar Sunghoon. Tangan dia sudah megeluarkan kuasa aisnya. Anggap jelah yang Sunghoon ni kuasa dia macam Elsa Frozen.
Kerana takut dibekukan oleh Elsa versi lelaki Niki segera menyimpan gigi taringnya.
*•ཻུ۪۪⸙͎
"Nona.. oh nona." Sunoo memanggil kakaknya.
"Ye Sunoo.. nak apa." Balas kakak Sunoo.
"Eh.. boleh tak hari ni Sunoo nak tidur kat rumah Jay." Pinta Sunoo sambil mengoyangkan lengan baju nonanya.
"Kan nona dah cakap.. tidur je tak payah nak minta izin." Kata nona Sunoo.
"Tapi Nona Lisa cakap.. kena minta izin dulu sebelum buat apa-apa." Ujar Sunoo.
"Yang kau pergi dengar cakap si Lisa Manoban tu kenapa. Ni.. nona kau nama Kim Jisoo bukan Lisa Manoban tu." Beble Jisoo.
"Hehehe.. nona izin kan ye." Sunoo tersengeh.
"Ye nona izinkan. Tak payah nak tersengeh-sengeh." Jisoo meneruskan kerjanya memotong bawang.
"Oh ya nona.. mana hyung." Tanya Sunoo.
"Ohh, hyung kau tu.. dia pergi cari mangsa. Katanya dah sebulan tak minum darah segar." Balas Jisoo. Sebulan dua ni.. darah manusia agak susah nak dijumpai. Mungkin sebab negara jiran dah jarang serang negara Sunoo.
"Nanti pesan kat dia bawak lebih sikit.. Sun dah lama tak minum darah segar.." Kata Sunoo sambil membuat muka comelnya.
"Haih.. yelah,yelah. Dah pergi nanti lambat sampai.. sejuk kang makanan si omma Jay masak." Halau Jisoo.
"Nona halau Sunoo.. sampai hati nona." Sunoo pun pergi meninggal kan rumahnya.
━━━━━━━━━━━━━━━━━
YOU ARE READING
The Sunshine Vampire
FanficKim Sunoo.. Seorang pelajar sekolah fantasi Vira High School. Terkenal dengan kebijaksanaannya, kehebatannya dan senyumannya yang tak pernah lengkang dari mulut. "Whatever be! Aku tetap akan cari adik aku." . . . . . . ꕤSTART: 27/2/2021 ꕤPUBLISHE...