Chapter 5

44 1 0
                                    

"Jangan risau baa-san tak mungkin beritahu perkara yang dewasa kepada mereka berdua."Naruto cuba menenangkan hatinya.

Di Kediaman Senju

Sekarang Boruto dan Kawaki sudah berada di depan kediaman Senju atau lebih tepatnya rumah gondaime hokage iaitu Tsunade Senju.Boruto mengetok pintu rumah itu untuk meminta izin pemilik rumah tersebut mengizinkan mereka masuk.Tak berapa lama kemuadian pintu itu pun terbuka dan yang mmembuka pintu itu adalah Shizune.Shizune adalah murid Tsunade Senju selain Sakura Haruno/Uchiha.

"Boruto kenapa kamu berkunjung awal pagi ke sini?"Shizune pelik.Kenapa Boruto habiskan masanya datang ke sini kalau tidak ada masalah.
"Apa baa-san masih berda di rumah?"Bukan menjawab malah Boruto menanyakan soalan kembali pada Shizune.
"Tsunada-sama ada di dalam.Jemputlah masuk Boruto."Shizune pun mempersilakan Boruto dan juga diikuti Kawaki di belakang masuk ke dalam kediaman Senju tersebut.

Mereka sekarang sudah berada di runag makan.Terdalat Tsunade yang sedang menikmati sarapan paginya yang dibuat oleh muridnya sendiri.Tsunade berhentikan aktiviti makannya apabila melihat Boruto datang dan berdiri dihapannya.

"Boruto ada apa kamu datang ke sini?Apa ada masalah yang Naruto lakukan?"Tanya Tsunade.Dia berfikir Boruto ingin mengujunginya untuk memberitahunya kelakuan Naruto.
"Tidak baa-san.Hari aku datang ke sini untuk tanya tentang gurunya tou-san."Beritahu Boruto tujuannya datang kesini.
"Hmm..."Kawaki cuma menganggukkan kepalanya setuju.
"Aku ingin tahu seberapa hebatnya guru tou-san itu dattebasa."Boruto mula berasa semngat.
"Jadi kamu datang ke sini untuk menanyakan seberapa hebatnya Jiraiya itu."Kata Tsunade dengan senyumannya.
"Baa-sankan satu tim dengan Ero-sennin mesti baa-san tahu seberapa kuatnya dia."Boruto tersenyum ke arah Tsunade.Berharap Tsunade akan menceritakan sesuatu tentang guru ayahnya itu.
"Jiraiya merupakan seorang petapa genit yang sangat kuat dan boleh memanggil kuchyose katak."Tsunade pun mula bercerita kisah Jiraiya kepada Boruto dan Kawaki.
"Sugoi..."Boruto berasa kagum.
"Apa dia adalah orang jenius yang mesum?"Tanya Kawaki.
"Ya.Seperti itulah.Dia ada tulis beberapa buku dan yang paling popular adalah 'Icha Icha tactics'."Tsunade tersenyum canggung apabila menceritakan tentang buku itu.
"Apa baa-san ada buku itu?Boleh kami baca."Mohon Boruto ingin tahu apa yang ada di dalam buku itu.

Kawaki pula macam sudah tahu apa yang ada di dalam buku 'Icha Icha tactics' itu.Jadi dia cuma diam sahaja.

"Kamu terlalu muda untuk membacanya."Beritahu Tsunade kepada Boruto.
'Dah agak dah?""Gumam Kawaki pada dirinya.
"Kenapa pula?"Heran Boruto.Apa ada yang salah tentang buku itu.
"Buku itu memang kamu tidak boleh baca.Tapi yang satu ini baa-san akan benarkan kamu membacanya.Buku ni tidak pernah di terbit oleh Jiraiya.Ini buku yang bertajuk 'Buku Ninja Jiraiya:Dongeng Naruto'.Kau akan menjadi orang 2 yang membaca ya."Beritahu Tsunade dan menyuruh Shizune mengambil buku itu dan memberikannya kepada Boruto.
"Boruto ini bukunya."Shizune pun menyerahkan buku itu pada Boruto.
"Wahh...Buku ini bercerita fasal tou-san dattebasa.Arigatou baa-san.Kalau begitu kami pamit pulang dulu.Jaa-ne."Boruto dan Kawaki beranjak pergi dari rumah itu.

Sekarang Boruto dan Kawaki sedang membaca buku itu di taman Senju sambil berbaring pada padang rumput yang luas tersebut.Sedang leka membaca mereka tidak sedar bahawa da seseorang sudah memanggil nama mereka banyak kali tapi tidak bernyahut.Walaupun sudah menjerit di telinga kedua pemuda itu.Ia gadis itu adalah Sarada Uchiha.Apabila dia sudah kesal,dia pun merampas buku yang membuat Boruto dan Kawaki tidak mendengarkan panggilannya.

"Buku apa yang korang baca itu?Sampai aku panggil korang berulangkali tapi tidak ada yang reaspon pun."Sarada mula mengerucutkan bibirnya kesal kerana tidak diperdulikan oleh Boruto dan Kawaki.
"Sarada kenapa kau ambil bukunya dattebasa."Kesal Boruto dengan wajah yang memerah kerana marah.
"Aku cuma datang nak tegur saja."Sarada berkata dengan Mata berkaca-kaca seperti mahu menangis.
"YA.Kalau macam tu bak balik buku tu."Boruto pun mengambil buku yang berada ditangan Sarada dan sambung membaca.
"Sejak bila kau suka membaca ni?"Tanya Sarada heran.Ia tahu tabiat kawan kuningnya yang satu ini malas ingin membaca buku apalagi buku yang ia baca boleh tahan tebal.
"Jangan ganggu Boruto ya Sarada.Itu buku Ninja Jiraiya:Dongeng Naruto."Kawaki memberitahu Sarada supaya tak mengambil buku itu dari Boruto lagi.
"Boleh aku baca?"Tanya Sarada hati-hati.
"Tapi ini buku milik baa-san.Kau kena minta izinnya sebelum membacanya dattebasa."Kata Boruto dan yak melihat ke arah Sarada.
"..."Sarada terus diam tak bertanyakan apa-apa lagi.
"Kawaki dah sore ayo kita pulang dattebasa."Boruto bangun dan mula masukkan buku itu ke Fuinnya.
"Ha'i."Kawaki ikut saja.
"Boruto kau mahu kemana?"Tanya Sarada.Lagipun ini adalah jalan bertentangan dengan arah ke rumah Boruto.
"Hari tou-san libur dari tugas hokage.Jadi tou-san ingin mengajar kami jurus ninja baru iaitu rasenshuriken dattebasa."Kata Boruto dengan mata yang berbinar-binar.
"Apa aku boleh ikut Shannaro."Sarada pun ikut semangat.
"Boleh saja dattebasa."Boruto menunjukkan senyuman khas Uzumakinya dan itu membuat Sarada tersipu malu.

"Boruto menunjukkan senyuman khas Uzumakinya dan itu membuat Sarada tersipu malu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Bersambung.
Maaf jika ada kesalahan ejaan.
Mungkin untuk yang seterusnya author tidak biasa update setiap hati sebab terkendali dengan kerja sekolah yang menimbul.Harap maklum.

BERHENTI DI HATI KAMUWhere stories live. Discover now