Hunter aka Ali sedang duduk di balai cerap hq nya sambil melihat bintang di langit. Tiba²,Ali disapa oleh seorang lelaki bertopi dino oren.
Bbb:Ali,kau tak tidur lagi ke?
Ali:Ouh,kau rupanya. Tak. Aku nak tengok bintang kat langit.
Bbb:Wah! Indahnya pemandangan ni.
Ali:Sejuk mata memandang. Btw,kenapa kau nak cari aku ni?
Bbb:Aku nak tanya pasal maklumat ttg Kota Avalon ni.
Ali:Ooo.... Okay macam ni,Kota Avalon terbahagi kepada 2 sektor iaitu UpTown Sector dan DownTown Sector. UpTown Sector adalah tempat yg kita duduk ni. Sebuah kawasan maju. DownTown pulak terbahagi kpd empat bandar utama iaitu Rosso, Gamma,Foxtrot,Zetron dan Techno.
Bbb:Apa beza setiap bandar tu?
Ali:Setiap ada bandar ada keistimewaannya. Antaranya,Techno dalam bidang teknologi,Rosso dalam bidang perubatan,Gamma dalam bidang pemghasilan tenaga,Foxtrot dalam bidang ketenteraan dan Zetron dalam bidang perinsdutrian bahan mentah. Setiap bandar akan menyumbang tenaga kepada Avalon dan sebagai bayaran,mereka dapat menetap di bandar-bandar itu secara percuma. Mereka juga diberi pas ke Avalon tetapi jika pas itu hilang mereka perlu bayar denda sebanyak 530 Avis sebagai denda untuk mendapatkan pas baru. Setiap bulan, Raja Yusof Al-Qassam akan memberi bantuan kepada mereka dan aktiviti ini diteruskan oleh puterinya iaitu Tengku Aisya Az-Zahra Ibni Almarhum Raja Yusof Al-Qassam.
Bbb:Avis tu apa? Mata wang Avalon ke?
Ali:Yup! 1 Avis bersamaan dgn 2 Ringgit Malaysia manakala 1 Vias bersamaan dgn 10 sen Malaysia.
Bbb:Oooo..... Sistematik betul ya pemerintahan di Avalon ni.😄😄😄
Ali:Dah lah. Aku masuk tidur dulu. Assalamualaikum!
Bbb: Waalaikumussalam.
Meanwhile,
Tembok Pertahanan Bandar Zetron,
Beberapa buah meriam artileri sedang disiapkan oleh Bridged Pertahanan Zetron. Drpd kejauhan,beberapa buah kapal frigate dan destroyer Pemberontak kelihatan. Saat jarak kapal-kapal itu dgn pantai ialah 50 km, Bridged Pertahanan Zetron terus melancarkan tembakan artileri. 3 buah kapal frigate berjaya dikaramkan dgn serangan tersebut. Sebuah kapal destroyer Pemberontak terus menembak meriam berkaliber 62 mm ke arah Bridged Pertahanan Zetron. Ramai tentera Bridged Pertahanan Zetron teekorban akibat serangan itu. Beberapa buah bot Higgins mendarat di pantai Zetron dan bersedia untuk melancarkan serangan.
Higgins Lander Boat
Keesokan harinya,
V.A.T.A HQ(V.A.T.A stands for Valor Advanced Tactical Agency)Seorang tentera berpangkat staf sarjan sedang berlari ke arah bilik Komandan Besar Avalon,Komandan Raif Fakhrullah. Sesampai di bilik itu,pintu diketuk tanda meminta izin untuk masuk.
Kdn Raif:Masuk!
Tentera itu pun masuk
Kdn Raif:Ouh,Staf Sarjan Alif.😊😊 Kenapa tergesa-gesa ni?🤨🤨
SSGT Alif:Hah! Hah! Hah! Tuan Komandan! Ki-kita telah terputus hubungan dgn Bridged Pertahanan Zetron!!!
Kdn Raif:Apa?!
Kdn Raif terus pergi speaker room lalu terus membuat pengumuman.
Kdn Raif:📢📢📢PERHATIAN KEPADA SEMUA UNIT TENTERA DAN KOMANDO!!! KITA MENGALAMI MASALAH YANG BESAR!!! KITA TELAH TERPUTUS HUBUNGAN DGN BRIDGED PERTAHANAN ZETRON!!! INI IALAH KOD MERAH!!! SAYA ULANG!!! KOD MERAH!!!
Semua tentera terus membuat persiapan pantas dan lengkap. 2 buah dron UAV di hantar untuk meninjau Bandar Zetron. Alangkah terkejutnya Komandan Raif apabila melihat Bandar Zetron telah diserang. Tentera Bridged Pertahanan Zetron cuba mempertahankan orang² awam yg sedang dalam proses pemindahan.
Bersambung.......
YOU ARE READING
EA X BBB: SECRET MISSION
Fanfiction"Yahoo! Dapat balik Bumi" - Gopal "Wey,jom pergi Kota Avalon!" - Boboiboy "Kota Avalon?" - Yaya dan Ying "Kota Avalon ialah sebuah kota cyber di sebuah pulau berdekatan dgn Johor. Teknologi di sana sgt canggih jika nak dibandingkan dgn teknologi yg...