بقالها شهر بظبط مدخلتش المطبخ تقريبًا
واي مخليك واثق اوي كدا انها مدخلتش المطبخ!أول ما بسمع اغاني فيروز او مسلم بعرف انها جوا وبتعمل قهوة ..
اشمعنا قهوة يمكن بتطبخ
لا هي مبتعرفش تطبخ، سمعتها مرة بتقول لمامتها " مش مهم اكون بعرف اطبخ، المهم اكون بعمل قهوة مظبوطه " وبعدين دي ريحة قهوتها ممكن اميزها بين مليون فنجان.
للدرجة دي بتراقبها؟
انا عارف كل حاجة عنها، بتحب تكتب وكتابتها بتلمس قلبي بس بتكتب أما بتكون زعلانه، عمري مشوفتها بتكتب حاجة وهي مبسوطة وعندها رواية دايمًا معاها مع انها مبتفتحاش خالص بس دايمًا ملازماها، عارف الوانها المفضلة الاسود والازرق، وبتكره اللون الاصفر جدًا، دايمًا لابسه سبحه ف ايدها، وبتحب الهدوء وتسمع فيروز ومسلم ومحمد سعيد وبتحب جدًا اغنية " يا نجوم الليل " ودايمًا تسمعها وبتحب تسمع أغنية " امنتك " بتاعت عمرو، أنا مش عارف ليه دايمًا بحس انها محتاجة حد يسمعها وبخاف اقولها كدا، بس أنا حتىٰ عارف نوع البن بتاعها اي، وعارف انها مبتحبش الزن وبتحب المطرة جدًا وبحب الدنيا تمطر عشان اشوفها ف البلكونه وهي بتضحك، أنا بحب ضحكتها اوي، بتحب تخرج لوحدها دايمًا مع أنها مبتحبش الوحده دي، وبتحب مامتها جدًا، بتعمل كل شيء وبتحب عكسه، دماغها فيها شخصين دايمًا بيتعاملوا عكس بعض ولازم اعرف السبب، الاستاذة بتشرب القهوة مظبوط وبتزعل جدًا لو فيها غلطة عشان كدا بتحب تعملها لنفسها، مش عارف هي بطلت تعمل قهوة ولا بطلت تحبها؟
أول مرة اشوفك فاهم حد كدا او حتى مركز معاه، بقى دكتور ادم الل بيزهق وهو نايم اصلًا باله طويل كدا ويصبر عشان يعرف كل التفاصيل دي عن بنت ساكنه قدامه؟
.
لـيـتـهـا تــرىٰ نـفـسـهـا بـداخـلـي.
.
الله الله بقينا نقول شعر كمان.
دا مش شعر، دا حاجة هي كتبتها أول امبارح على صفحتها.
طيب أنا من رايي انك تروح تقولها كل دا وهتنبهر بيك وهتحبك.
كنت هعمل كدا بس لقيت النور قطع فحسيت ان دي اشارة، مش هينفع اعمل كدا طبعًا أنا عمري ما اعمل كدا لا لا.
طب من رايي...
بس بس روح كمل كنت بتعمل اي، " كنت فرحان جدًا انها هنا فحياتي حتى لو بتكلم عنها، مجرد كلام بس بحب وجودها الل انا بعمله بنفسي، فتحت النوت بتاعتي وكتبت ف الركن اللطيف، اه دا عنوان الصفحة الل بكتبلها فيها كل حاجة وهيجي يوم وهتشوف كل دا اكيد، كتبت " عندما تحدثت عنكِ، سقطت حبة سكر من فمي سهوًا. "
وقرأت اخر حاجة كنت كاتبها لما كانت وحشاني " .أما آن لكِ أن تأتي فـ تنزعي تِلك الجروح عن جسًد أرهقتُه تلكَ السنوات !
. "قفلت النوت ونزلت اشرب قهوة ف الكافيه الل تحت البيت..