البارت الرابع

1 0 0
                                    


تاني يوم نزلت الكلية وكان عندي طاقة ايجابيه وكنت فرحانه اوي اليوم دا لان ادم وصلني بحجة اني متأخرة ومش لاقيه عربيات، بس اول ما دخلت الجامعه لقيت نظرات كتير من كل الناس وعيونهم مليانه اسئلة، نظراتهم مش مجرد انهم مستغربين من اني مع ادم لان طبيعي هو الدكتور الل بيشرف علينا، لحد ما لقيت ليل وجت حضنتني وسلمت على ادم وقالتله مبروك يا دكتور خدت احلى بنت فالجامعة، وهنا كانت الصدمة لينا وحسيت ان تلج العالم كله نزل عليا، بصيت ل ادم لقيته مصدوم اكتر مني واتضايق ومشي، خدت ليل وروحنا الكافيه بتاع الجامعة..

مبروك على اي يا ليل؟

على خطوبتك من ادم وكمان طلعتي واطيه ومحكتليش وزعلانه اني عرفت من برا

ويت ويت عرفتي من برا؟ معنى كدا إن في غيرك عارفين!

الجامعة كلها بتتكلم عن دكتور ادم القمر الل خطب وهج..

نعم!!!! مين حكالك يا ليل وازاي دا كله يحصل ف يوم واحد؟

انتي مقلتليش ليه يا وهج مش احنا صحاب؟

ليل انتي مش فاهمه حاجة والله ' وحكيتلها الل حصل فالفرح '

يعني كل دي حكاية عشان تغيظي مؤمن؟

ايًا كان السبب اي المهم دلوقتي ادم، يا ترى هيقول اي عني وازاي الموقف دا هيتحل والناس هتقول اي علينا، انا حطيته ف موقف بايخ وخايفة من رد فعلة.

بس اي يخلي زهرة تعمل كل دا؟ اي يخليها توصل ل انها تعمل فيكي كدا!

مش عارفه أنا مش مهم عندي شيء دلوقتي غير ادم والله وازاي هحل الموضوع.

طب تعالي ندخل السيكشن بتاعه وبعدين نشوف هنعمل اي!

..........................

ما صدقت اني مشيت من جنبها لاني كنت هنفجر من الضحك، لتاني مرة بسمع كلمة كنت بتمناها، وهي داخلة معايا وأنا شايف كل البنات بتبص عليها بحسره وكنت عاوز اشيل كل عين بصت عليها بحقد، أنا لازم اتصرف صح واستغل الموقف، صحيح انا هستغل حبيبتي بس علشان مينفعش تبقى لغيري، دخلت السيكشن ووشها فالارض وبعدين قعدت ورفعت عينها فيا ووشها احمر لدرجة اني حسيت بحرارته، قُلت اني هستغلها وفعلا بدأت اعاملها ع انها غلطانة وانها لازم تصلح غلطها معايا، وبقيت متجاهلها طول السيكشن، والسيكشن خلصت لقيتها بتنده عليا ووقفتلها.

................

دخلت السيكشن وكنت محرجة جدا من الناس ومنه هو بالاكتر، بس لقيته بيعاملني بكل برود وتجاهل واتغاظت اوي ووشي كان بيطلع نار، اي الاستهبال دا مش معنى ان حصل سوء تفاهم انه يعاملني كدا قدام الناس، طب والله لما السيكشن يخلص.

يا دكتور ادم يا ادم

اسمي دكتور ادم يا وهج.

ويرايفر

حكاية وهج.حيث تعيش القصص. اكتشف الآن