"Jangan tinggalkan mereka, ajak mereka untuk sentiasa melakukan kebaikan meskipun sedikit."
❤❤❤
Sudah hampir tiga tahun Aira menetap di kota Ilsan bersama ahli keluarganya. Aira sudahpun menginjak 19 tahun manakala Adam 21 tahun. Jika di Malaysia, Aira sudahpun telah menamatkan sesi sekolah menengahnya dan menghadapi SPM.
Aira tidak mempunyai sijil SPM seperti Adam. Dia cuma mempunyai sijil UPSR dan PT3. Hanya Adam sahaja yang mempunyai kesemuanya termasuk STPM. Kerana tahun itu, Adam sedang menduduki peperiksaan STPM dan dia terpaksa untuk tinggal di Malaysia selama beberapa bulan. Dan sepanjang itulah, Aira menjadi agak sunyi, mujurlah setiap kali cuti Adam akan balik dan itu menjadi penantiannya sepanjang hari.
Sekarang, Adam telahpun mengikuti jejak sang ayah. Sebaik sahaja selesai tamat STPM, Adam terus pulang ke Korea dan menetap di situ sebagai rumah mereka yang abadi.
Mereka tinggal di Ilsan sementara sebelum membeli sebuah rumah di kota Seoul. Kerana di Seoul, mempunyai sebuah masjid dan juga komuniti masyarakat Islam yang cukup banyak.
"Ha, termenung apa?"
Aira sedikit tersentak apabila Adam tiba-tiba duduk di hadapannya. Mereka kini berada di balkoni rumah sambil menikmati semilir angin yang cukup dingin. Aira memakai hoodie berlitup berbulu tebal sama dengan Adam.
"Ish, buat orang terkejut je." bebel Aira sambil memuncungkan bibirnya.
Adam terkekeh kecil. "Esok abang kena teman abi pergi perairan Busan,"
"Eo? Yakah? Lama ke pergi?"
"Dalam satu bulan," ujar Adam. Dia menatap Aira yang kelihatan syok dengan ucapannya tadi.
"Lamanya,"
Adam merangkul bahu sang adik dengan erat. "Abang minta izin abi untuk bawa Aira sekali. Tapi, abi kata kat sana semuanya lelaki dan perjalanan jauh. Takut Aira tak selesa,"
"Umi tak dapat pergi sebab kena jaga Ayana unnie. Dia kan baru lahirkan anak dia yang kedua? Lagipun suami dia outstation selama tiga minggu, tak ada nak tengokkan."
"Oh, ya. Aira lupa."
Aira melepaskan rangkulan Adam dan memeluk jejaka itu erat. "Aira akan rindukan abang. Jaga diri elok-elok."
Adam tersenyum seketika sebelum membalas semula pelukan Aira. "InshaAllah, doakan abang dan abi semoga dipermudahkan segala urusan."
"Amin. Aira selalu doakan,"
****
Tuan Hanafi sudah pun berangkat bersama Adam dua hari yang lalu. Dan sepanjang itulah Aira bersama sang ibu dan juga seorang kakak sepupu bernama Ayana Jihye Moon. Ayana merupakan adik tiri kepada keluarga Puan Aisyah.
"Alolo, comel la Maryam!"
Aira mengendong bayi yang berusia dua minggu itu dengan sangat cermat.
Ayana pula sedang menguruskan pakaian anak sulungnya yang baru berusia tiga tahun, Yazid hanya tersenyum kecil.
"Unnie, apa nama penuh Maryam?"
"Maryam Puteri Min,"
"Min? Oh nama marga dia," Aira terkekeh.
Ayana hanya tersenyum simpul. "Aira, unnie nak tidurkan Maryam. Aira mainlah dengan Yazid."
"Oke, unnie! Tapi, boleh tak kalau Aira nak bawa dia pergi taman dekat sini?"
YOU ARE READING
Look At The Sky
FanfictionSequel of Precious Rain Mengisahkan Aira yang tidak sengaja terserempak dengan seorang wanita yang misteri ketika dia bersiar-siar di taman kota Seoul. Start : 2 Julai 2021 End : -