Bau nasi goreng semerbak mengisi ruang dapur. Aku ambil mangkuk besar, kemudian pindahkan nasi goreng ke situ sebelum dihidangkan di atas meja makan.
Sempat aku mengerling pada jarum jam di dinding dapur. Dah pukul 9 pagi. Mana encik suami kita ni?
Jari lantas mendail nombor telefon Zaydan. Malas pula nak naik atas.
"Abang, jom sarapan! Zayyin dah siap buat breakfast ni."
Senyap. Langsung tiada sahutan daripada orang belah sana. Sebelah keningku ternaik. Peliknya.
"Abang? Hear me? "
Sama seperti tadi. Senyap tanpa suara. Tak tunggu lama, aku terus tanggalkan apron di badan lalu bergerak ke tingkat atas.
*******
Sebaik saja masuk ke dalam bilik, terlihat Zaydan yang terbaring lemah di atas katil. Siap meracau-racau lagi dengan mata terpejam.
Aku sentuh dahi dia dengan belakang tangan. Mak aih, panas gila! Kulit bibirnya pun bertukar warna pucat. Takkan demam kot? Bangun subuh tadi elok je.
"Abang... abang demam ni," ucapku sambil elus lembut ubun-ubun kepala dia. Bila aku buat macam tu barulah Zaydan berhenti meracau.
Aku datang semula dengan kain, sebekas air dan bawang putih. Kain tuala tu aku basahkan kemudian perah sikit sebelum diletakkan di atas dahi Zaydan. Biar cepat kebah demamnya.
Bawang putih pula aku letak dekat sebelah dia. Mama selalu buat macam ni bila aku demam dulu. Katanya nanti bawang tu serap virus-virus demam. Entah betul ke tak, aku pun tak pasti.
Baru je nak capai tombol pintu untuk keluar, cuping telinga lantas menangkap suara Zaydan.
"Huda... please, jangan tinggalkan I." Serentak dengan itu, kelihatan air mata mengalir lesu di pelupuk matanya.
Aku ketap bibir. Rasa tak layak berada dekat dengan Zaydan sebab orang yang dia perlukan sekarang bukan aku. Tapi Kak Huda.
Kaki digagahkan juga menuju ke ruang bawah. Nak tengok kembar dua orang tu pula. Bila Zuhair dengan Zahira depan mata, air mata perlahan-lahan turun membasahi pipi. Cubalah macam mana pun, aku tetap tak boleh tipu perasaan sendiri. Sedar diri ni dah jadi yang kedua.
Kak Huda hadir dulu sebelum aku. Bukannya sebagai ex-girlfriend ataupun tunang Zaydan yang belum ada ikatan sah, tapi sebagai isteri Zaydan. Mengingatkannya, bibirku melepaskan keluhan berat.
Wajah Zuhair dan Zahira yang tak lepas memandangku menjadi tatapan.
"Double Z, bagitahu cepat. Mama nak kena buat apa dekat papa awak ni?"
"First, halau papa tidur luar."
Sebut je cadangan pertama, anak mata Zuhair dah membulat seolah-olah tak setuju. Ceh, ni nak back up papa dia ke apa?
Lain pula dengan Zahira. Bayi perempuan itu tergelak suka. Haaa... ini baru betul anak mama!
"Okay second, merajuk dengan papa."
Kali ni tak ada reaksi. Zuhair dan Zahira hanya merenung wajahku dengan mata bulat masing-masing. Diorang punya gaya ni macam tak kisah je mama merajuk. Sksk... sedih!
YOU ARE READING
Hikayat Hero & Heroin
RomanceLanjutan kisah hero dan heroin ciptaan Ain Qalbi. Bukannya apa, aku ni idea sweet-sweet melimpah ruah tapi tak tahu nak salur mana. Nak buat cerita baru malas pulak. So, enjoy! By the way, scene-scene dalam ni semua sequel daripada main story. Kalau...