HCS: Balik kampung (Part I)

239 27 20
                                    

Bacaan Saffiyyah terhenti pada buku yang berada di pegangan. Kulit buku itu kemudiannya dibelek depan belakang. Saffiyyah mencebik bibir tak puas hati. Tilam juga ditumbuk-tumbuk bagi melepas geram. Punyalah beria-ia dia baca dari awal sekali rupa-rupanya sad ending. Alahai, lemah semangat.

Waktu-waktu sedih macam ni tiba-tiba bayangan wajah Putera bermain di minda. Saffiyyah menarik senyum. Rasanya dia tahu siapa yang boleh hilangkan sedih dia.

+ Put, jom keluar dating.

- Tak naklah. Dating haram kot.

+ Bongok ke? Kita dah kahwin la Put!

- Malaslah nak keluar. Tengah tengok bola ni.

+ Arsenal lawan Liverpool ke?

- Haah. Jomlah turun, tengok sekali.

+ Tak nak. Nanti kita gaduh.

- Apa susah, kau sokong je Arsenal. Pastu aku tak kacau kau dah. Lagipun Liverpool lopek la Saff.

Saffiyyah julingkan mata ke atas. Putera suka sangat mengata pasukan bola kegemarannya. Manalah dia tak naik angin sewaktu pertama kali mereka menonton perlawanan bola bersama. Sehingga mereka sanggup melancarkan perang dingin. Tiga hari tidak bertegur sapa.

Sedang dia berkira-kira untuk bangun dari katil, telefon pintarnya berdering minta diangkat. Pandangan Saffiyyah tertumpu pada skrin yang kini bercahaya. Tiada nama, hanyalah susunan nombor yang tak diketahui gerangan pemanggilnya. Pada mulanya, Saffiyyah hanya membiarkan. Namun telefon itu tetap juga berbunyi.

Saffiyyah tak sedap hati. Dia bingkas turun ke tingkat bawah mendapatkan Putera di ruang tamu. Telefon dibawa bersama.

"Put, Put! Tolong jawab call ini sekejap. Banyak kali dah dia call," luah Saffiyyah.

Putera lantas membetulkan duduk. Segera dia menarik tangan Saffiyyah supaya berada dekat di sebelah.

"Helo, siapa ni?" soal Putera tegas.

"Alahai, kau orang berdua ini. Kenapa susah sangat nak angkat call mama? Penat tau mama tekan-tekan banyak kali."

Suara tersebut membuatkan Putera dan Saffiyyah masing-masing tercengang. Mama?

"Lah... mama rupanya. Mama tukar nombor baru ke?" tanya Putera lagi.

"Haah, mama tukar. Nombor lama tu ada problem sikit," jelas Puan Fuziah. Barulah kedua-dua pasangan itu mengangguk faham.

"Mama dengan papa sihat dekat sana?" Giliran Saffiyyah pula mengambil alih perbualan.

"Alhamdulillah... mama sihat aje cuma papa la dia tak sedap badan sejak semalam. Tapi nasib baik pagi tadi check demamnya dah surut."

Hikayat Hero & HeroinWhere stories live. Discover now