Chapter 1

64 9 0
                                    

.

.

.

.

.


Rina hanya tertunduk, memandang kaki nya. Wajah nya jelas terpapar riak murung dan takut. Kadang dia tersenyum, tertawa.....kadang dia diam membisu.....

"......"

".....Rina..."

".......Cik Park Rina?"

Rina mendongak, memandang doktor psychiatrist nya, Dr Jung Hoseok.

"Awak okay?"

Rina hanya angguk, dengan mata yang pandang ketepi. Dr Jung perasan akan nya, dia mengetap bibir.

"Suami awak ada di sebelah?"

Rina mulai tersenyum, tersipu malu.

Lalu angguk.

"Boleh dia tinggalkan kita berdua sekejap? Agar kita boleh berbincang?"

"........." Rina angguk sekali lagi.

_______________________________________

Sebulan berlalu.....

Di tempat yang sama, Rumah Sakit Jiwa Seoul. Macam biasa, Dr Jung akan melawat Rina setiap hari, untuk memulihkan dirinya.

"How are you, Rina?" Senyum Dr Jung dengan mesra terhadap pesakitnya.

Rina membalasnya dengan senyuman pendek, which is satu perkembangan yang ada.

"I'm fine."

"Suami awak macam mana? Sihat?"

Rina pndg ketepi, seakan bercakap ii dengan Jimin.

"Dia sihat, thanks for asking."

Dr Jung tersenyum, "Boleh kita mulakan sesi perbincangan?"

Rina angguk, dan menyuruh Jimin untuk keluar.

_______________________________________

Lapan bulan telah pun berlalu.....

Dr Jung melawat Rina sekali lagi, seperti biasa. Senyuman tak lekang dari wajahnya. Dia dengan gembira, membuka tombol pintu bilik yang Rina tempati.

"Cik Rina?"

Rina pandang, dan tersenyum.

"Dah selesai?"

"Sudah doktor."

Dr Jung tersenyum menampakkan gigi. Berasa gembira apabila Park Rina akhirnya telah sembuh dan boleh keluar dari rumah sakit jiwa itu. Kini Rina sudah tidak mention akan apa ii tentang suami nya. Dia telah pulih sepenuhnya.

Rina pun selesai mengemas beg, dan menghampiri Dr Jung, dan Rina diiring kebawah hingga masuk ke dalam kereta yang bakal menumpangnya untuk ke rumah yang lama dia tidak duduki.

Rina pun melambai pada driver tersebut setelah tiba, dia mendongak tengok rumah itu.

"Rumah aku... ke?"

Rina menarik nafas, dan hela, lalu kunci dimasukkan untuk membuka pintu. Saat pintu dibuka, Rina merenung dalaman isi rumah, dia pun sudah terlupa suasana rumahnya. Dan Rina tersenyum lagi, lalu masuk dan menutup pintu.

Sepanjang hari, Rina akan menguruskan diri nya sendiri. Dirinya yang sudah pulih telah sedar akan kematian suaminya, Jimin, dan telah memasang persepsi baharu untuk cuba menerima takdir hidup nya.

Sigh....

Loneliness, tetapi Rina cuba untuk membiasa kan diri. Seperti yang Dr Jung pernah berkata,

"Things can get any better, if you try to accept and trust in your fate."

Rina tersenyum penuh makna, baginya betul. Kita tidak boleh bersedih selamanya, walaupun hakikat nya, dia sangat merindui Jimin. Rina mengusap perut nya, telah diberi tahu akan perihal kandungan nya yang telah gugur. Sad, tetapi dia harus menerima nya dengan rela.

Dan pada malam itu...

Rina panjat dan baring dikatil. Membaca novel yang pernah menjadi novel kegemaran Jimin. Senyuman tersergam indah saat membaca isi kandungan novel itu, yang menceritakan kisah tentang sepasang suami isteri.

Setelah beberapa jam menghadap novel, mata Rina menjadi berat. Dia menanda muka surat dan menutup buku novel itu, lalu letak di tepi meja lampu di sebelah. Lampu tidur dibuka, lalu Rina bangun, untuk menutup lampu. Hanya berteman kan lampu meja.

Rina baring dan menyelimuti diri nya. Teringat....... akan saat suaminya, Jimin, masih ada, mereka pasti akan tidur berpelukan antara satu sama lain. Air mata ringan mula mengalir, dan Rina mengesat nya.

"Terima.....Rina.......dia dah tiada....."

Rina pun pejamkan mata, cuba untuk lena. Setelah beberapa minit bergelut dengan perasaan, akhirnya Rina telah terbuai di alam mimpi.

............

........

.....

Rina tersenyum selesa, saat merasakan dirinya dipeluk erat. Feeling warm itu menselebungi diri Rina. Dan dia snuggle, di dada......gerangan yang memeluk nya.....

"a-nae..."

HONEYMOON? 2Where stories live. Discover now