الفصل الخامس " أسلوب جديد !!

230 24 12
                                    

كانت جنه جالسه علي الكرسي وهي تبرد اظافرها بغل .. وهي واضعه الهاتف علي اذنيها وهي تردف بضيق :-

مالك كل مره تقولي اننا هنخرج  يوم الخميس بليل  ونسهر برا  لوحدنا ومبنخرجش ومع ذلك  برضي وبقول معلش يا جنه اعذريه  ده تعبان في شغله بس انا فين في كل ده يا مالك .. انا كمان من حقي اكون مبسوطه واخرج مش اتكتم في البيت كدهه بسبب حبه مخاوف ..

وجدت صوته يأتي من الهاتف وهو يستكمل حديثه معها  بتلقائيه  : جنه ..انا مبحرمكيش من حاجه ..وموضوع شغلي ده كل مره بيجي شئ اسوأ من الي قبله ..مش قادره تتحمليني يا جنه الفتره ديي.. عالأقل استحمليني بس عالاقل الكم يوم دول انتي عارفه اني ورايا مهمه .. وان  الفتره ده خطر عليا واحتمال تبقي خطر عليكي لو حد من اعدائي شافوكي معايا وانا مش حمل اني اخسركك.. جنه ارجوكي. اسمعي كلامي ..وبعدين فتره وهتعدي وهنرجع زي الأول واحسن كمان ..

- تأفأفت  بغيظ ولم ترد علي حديثه ..ولكنه تفهم انها  غاضبه من حديثه ولكنها لا تعلم كيف يخشي عليها ..يخشي ان يصيبها مكروه ما ..!

لا يريد ان تصاب بأي أذي فهي نقطه ضعفه الوحيده وهي نقطه قوته الوحيده.. لا يتمني اي اذي لها ..هي لا تتفهم ذلك ولا تريد ان تفهم 

تنهد بحزن ثم أردف بعتاب : ماشي يا جنه ..انا كنت فاكر ان هنوصل لحل سوي وانك هتفهميني ..انا هقفل دلوقتيي  وهبقي اكلمك كمان شويه تكوني فكرتي في كلامي ..

-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-" .....

- كانت جنه تهاتف والدتها وهي تحضر الطعام  من أجل الغداء  ..ولكنها شعرت بشئ بداخلها   جعلها تشعر بالتقيؤ ..ما ان شعرت ذلك الشعور ..حتي اغلقت مع والدتهاا الأتصال و   ركضت  للمرحاض ففعلته بالفعل وتقيئت ونظرت لوجهها الذبلان  امام المرأه وتحدثت مع نفسها  بحيره :  معقول حامل  ؟!!! بس ازاي انا بقالي سنه ونص  ..

قامت بهز رأسها بالنفي معلنه لحالها عن انها يجب ان تذهب للطبيبه للتتأكد من شكوكها تلگ...

.."..".."..".."..".." *****

في العياده  النسائيه  "

كانت جنه جالسه علي سرير الكشف  والطبيبه تفحصها بأهتمام  بجهاز السونار .. فقامت الطبيبه واعتدلت وهي تشير لـ جنه ان تلحقها  امام  مكتبها

تحركت جنه للأمام واتجهت نحو الدكتوره وجلست علي الكرسي وهي تعدل هيئه ملابسها ثم اردفت جنه بقلق : دكتور ..لو مفيش امل قوليلي

حركت الدكتوره رأسها بالنفي ثم اردفت وقالت بتفهم : مش معني ان حضرتك متجوزه بقالك سنه ونص يا مدام جنه ومحملتيش فالأول يبقي انتي معيوبهه ..ده احيانا بيكون مرض واحيانا بيكون إبتلاء وفي ناس بيقعدوا بالخمس سنين والعشر سنين مبيخلفوش بس ربنا بيكون زارع في قلوبهم الموده والرحمه..  والتفاهم والمحبه لو في الزوجين خلاص كده هيحترموا بعض.. وبعدين ..انتي مش سبتيني اتكلم.. ليه قاطعتيني؟؟ .. مدام جنه انتي حامل في الشهر التالت ..الحمدلله انا كشفت عليكي و اتاكدت بالسونار .. ونبض الجنين الحمدلله شغال كويس ..عاوزاكي تتغذي كويس وانا هكتبلك علي ادويهه تتابعيها وفيتمانات ليكي للتقويه وطبعا مش هوصيكي تاخدي بالك علي نفسك انتي بقي جواكي في روح تانيه..
ابعدي عن الضغوطات والمشاكل ..وكل شهر تعالي انتي وجوزك تتابعوا حاله البيبي وتشوفوه بالسونار .. ولو في اي وقت اي وقت حصل اي حاجه ضروريه ..الكارت بتاعي معاكي  ورقمي موجود فيه اتصلي بيا وهتلاقيني برد عليكي إن شاء الله

 هرمونات حامل  بقلمي ..خلود الجيد💙🌚حيث تعيش القصص. اكتشف الآن