( الجزء الخامس )

746 72 10
                                    

مر ٥ ايام ونور مازالت تحاول التقرب من والديها.
في المساء
هبطت نور للاسفل وجدت والديها جالسين كل منهم يحمل هاتفه.
جلست نور واردفت:ممكن دقيقه من وقتكوا.
نظر اليها والديها :اتفضلي.
نور بحزن:محتاجه منكو حاجه.
نظر اليها هشام:شوفي عايزه ايه .
نور بسخريه وهدوء:مش عايزه فلوس ولا اي حاجه من دول.
نظرو اليها بتعجب واكملت هي:محتاجه حنان ....محتاجه اب وام في ضهري ومعايا ...يسألوني مالي لما اكون تعبانه ومتضايقه .....محتاجه حد يخاف عليا ومعايا ديما.
نظرو اليها بعدم فهم واردفو :ليه بتقولي كده.
نور ببكاء:انا طول عمري بتعرض للتنمر والكل مش بيحبني وبيبعدو عني حتي لما كبرت انتو اخدتو بالكو لما كنت شخصيه منطويه حسيتو بكده .....لا ...لان انتو علطول اهم حاجه عندكو هي  الشغل .....الشغل اخد مكان من حياتكو حتي انكو نسيتو انكو عندكو بنت عايزاكو قي حياتها ....بحاول اتقرب منكو وللاسف انتو مش واخدين بالكو من اي حاجه خالص انا بجد اتخنقت .
(نظرو اليها بضيق بضيق من انفسهم وحزن علي حالها)
توجه اليها هشام وخلفه شاديه وجلس بجانبها واحتضنها واردف:اسف يا روحي بس  انا كنت فاكر انك كبرتي وهتقدري تشيلي مسؤوليه نفسك اسف والله.
شاديه بحزن شديد:اسفه يا قلبي والله مكنتش مستوعبه انك لسه محتجانه في حياتك.
نور وقد هدإت :لو كبرت ميه سنه هحتاجكو معايا.
هشام وشاديه:اسفين مش هتتكرر.
نور ببسمه وجففت دموعها:متتاسفوش اهم حاجه انكو معايا دلوقتي.
شاديه بغيظ :اوعي يا هشام عايزه احضنها زيك الله.
هشان ببرود مصطنع:لاا.
نور بضحك:تعالي يا ماما.
وجلسو كالآتي هشام يحتضن نور ونور تحتضن شاديه.
بعد مرور ربع ساعه
نور باسف:للاسف لازم انام عشان بصحي بدري اراجع محاضراتي.
هشام:انتي امتحاناتك امتا.
نور:فاضل ٩ ايام.
هشام وشاديه:بالتوفيق ربنا معاكي.
نور ببسمه:تصبحو علي خير.
شاديه وهشام:وانتي من اهل الخير.
توجهت نور لغرفتها بسعاده شديده وخلدت للنوم.
في الصباح
******
عند اسر
استيقظ اسر وابدل ثيابه الي بنطال كحلي اللون وتيشرت بالون المسترده وساعه بالون الجملي وحذاء رياضي اسود ووضع عطره وصفف شعره واخذ اشيائه وخرج.
نادين بمرح وهي تجلي علي الاريكه:وهبقا عروسه يا ناس لولولولي.
امينه ورزق بضحك:ربنا يهديكي.
اسر بملل واردف:تعالي يختي عشان تفطري.
توجهت نادين للطاوله بضحك وتناول الجميع الطعام ...بعد دقائق توجه كل من اسر ورزق ونادين لعملهم.
*******
عند نور
افاقت علي صوت والديها وهما يردفو بمرح:كل ده نوم.
اعتدلت نور بجلستها واردفت ببسمه ونوم:سوري بس مرهقه اوي .
هشام وقد قبْل رأسها:ولا يهمك يلا غشان الفطار ولا نش عايزه تفطري معانا.
نهضت نور سريعا وركضت للمرحاض وهي تردف:لااا جايهه حالاا.
شاديه ببسمه:ربنا يهديها.
هشام:يارب ...يلا نستناها تحت.
(وتوجهو للاسفل)
بعد دقائق خرجت نور وارتدت بنطال ابيض واسع للغايه وما يسمي ب (البلوزه)بالون الابيض  وعليها ورود بالون البنفسجي وحجاب بالون الكاشمير وحقيبه بنفس اللون وحذاء رياضي ابيض وتوجهت للاسفل.
جلست مع عائلتها بحب  وتناولت الافطار وذهبت للجامعه بعدما ودعت عائلتها وبعدها توجه كل من شاديه وهشام الشركه.
(بعد دقائق وصلت ودلفت لاول محضراتها)
بعد مرور ساعتين خرجت وتوجهت للاستراحه.
جلست نور وهي تتماول مشروبها المفضل وهو عصير الشوكولاته.
توجهت اليها سهيله وجلست امامها بغرور وتكبر:شكلك امبارح كان لا يوصف ....كنتي مظلومه اوي بس انا طيبه ومس فصلتك في الجامعه.
نور ببرود وهي تتناول مشروبها ببرود:تعرفي يا سهيله انتي اكتر شخص بكرهه في حياتي ضيعتي حياتك عشاني وفوق كل ده انا مش عارفه ليه.
(توضيح سريع)
(عندما انتقلت نور اللي مصر وجدت سهيله..كانو اصدقاء لمده سنه من بعد هذه السنه كرهت نور لان نور تفوق سهيله اضعاف من حيث النجاح والجمال لذلك هي لا تحب نور نهائيا وتتعمد ان تدخلها ب مشاكل كبيره)
نعود مره اخري
سهله بكره:بكرهك وهفضل ادمر في حياتك لحد اخر يوم في حياتي وعد مني ليكي .
(وتركت الطاوله وذهبت تحت نظرات نور في اتجاهها بسخريه لكن لا تعلم ما الذي ستفعله سهيله بحياتها)
(بعد دقائق توجهت نور لاخر محاضراتها)
بعد مرور ساعتان انتهت نور وخرجت ركبت سيارتها وقامت بالاتصال علي اسر وبعد ثواني اتاها الرد.
اسر بتعجب:السلام عليكم.
نور ببسمه:وعليكم السلام .
اسر:مين معايا.
نور بمرح:مممم معاك نور هشام.
اسر ببسمه:اهلا اهلا ...عامله اي.
نور ببسمه:فرحااانه اويييي.
اسر بسعاده لسعادتها:واي اللي مفرحك كده .
نور بسعاده:اولا شكراا اوي اوي اوي لان لولاد مكانوش اهلي معايا دلوقتي.
اسر بفرح:بجد انتي كلمتيهم.
نور بسعاده:اه شكراا.
اسر بمرح:شكرا ايه مفيش شكر....بقولك.
نور:اتفضل.
اسر:بكرا فرح نادين توأمي اتمني تيجي هكون مبسوط.
نور ببسمه:مبرووك ...اكيد هاجي ابعتلي اللوكيشن.
اسر:ماشي.
نور:سجل الرقم بقا.....باي.
اسر :حاضر ...باي.
(اغلقو معا وبعد دقائق وصلت نور للفيلا ودلفت ومنها لغرفتها ابدلت ثيابها لثياب رياضيه واتجهت للحديقه ومارست الرياضه لمده ساعتين وتوجهت لغرفتها بوسيله الركض  وتحممت وارتدت ثياب مريحه وتناولت الطعام وجلست تدرس )
في شركه هشام وشاديه
شاديه ببسمه:عايزين نروح بدري عشان نلحق نقعد مع نور.
هشام ببسمه :ماشي.
في الليل
انتهت نور من دراستها وتوجهت للاسفل وجلست في الصالون تتصفح الهاتف وجدت والديها يدلفوا انطلقت في اتجاههم واحتضنتهم.
نور ببسمه:حمدلله على السلامة.
هشام وشاديه :الله يسلمك.
نور:يلا غيرو عما اشوفهم عملو العشاء ولا لا.
هشان وشاديه :ماشي.
(توجهو للغرفه وابدلو ثيابهم وتوجهو للاسفل وجدو نور في انتظارهم وتناولو الطعام وجلسو معا )
نور بتردد:احم انا حابه اقولكو حاجه عشان مينفعش اخبي عليكو ممكن.
هشام :اكيد قولي.
شاديه:طبعا.
نور:انا لجأت ل دكتور نفسي.
هشام بهدوء:امتا.
نور بتوتر:اتوقع من اسبوع مش فاكره بالظبط.
شاديه:طيب لي.
نور بهدوء:كان لازم لن خلاص مر ٨ سنين ....عدو بسرعه اوي وكبرت ومطاوب مني اتعامل مع الناس وانتو مش كنتوا معايا ملقتش حل غير كده لكن الحمد لله انتزي معايا بفضل الدكتور ده.
شاديه وهشام:ازاي.
قصت لهم نور عن اول مقابله مع اسر.
شاديه:محترم بصراحه.
هشام :اه.
نور:اه.
شاديه بتركيز:كملي.
نور ببلاهه:خرجنا.
هشام بصدمه:ايه.
نور بهدوء:اهدي بس انا وديته الملجأ بتاعي.
شاديه وفمها يكاد يصل للاسفل:ملجأ؟ وبتاعك؟.
نور:بصو هحكيلكو كل حاجه احنا اصدقاء مش اكتر وهو ساعدني كتير بصراحه وكلامه وتصرفاته كويسه وبيتعامل معايا باحترام وفي الهزار حدود وبس ....اه كان اداني الكارت بتاعه عشان مش تكذب يعني واتكلمنا مره وحده .
هشام :مينفعش يا نور دينا ومجتمعنا مينفعش تمشي مع ولد ميقربش ليكي او في صله بينكو.
نور بحزن:.........
يتبع....
ماذا سيحدث هل قصه حبهم ستنتهي قبل ان تبدأ ؟؟
كل شئ سنعرفه في الفصل القادم.
******
اسفه جداا لو في اخطاء املائيه سامحوني .
بكرا ان شاء الله هينزل فصل جديد وهو الاخير واللي هيكشف عن كل الاحداث وكمان بعده هينزل زي جزء كده شرح للروايه وهيكون مهم جدا سواء كنت اخ  او اخت او حتي اب وام.

متنسوش الفوت والمتابعه ورأيكو في الكومنت❤

#بقلم ملك احمد❤

طبيبي النفسي بقلم المبدعه ملك احمدحيث تعيش القصص. اكتشف الآن