"ADDIN! Kau memang tak boleh tinggal ke Walkman kau tu?" Fisha geleng kepala.
Dia senyum.
Pa'e dah laju ke depan. "Korang tak lapar ke?"
"Dasar perut belanga la kau ni." Fisha mencebik.
Mereka beriringan ke Dewan Cengal, dewan makan yang berkembar dengan kawasan kolej kediaman puteri. Fisha masih lagi berkira-kira dalam hati. Budak Addin ni aura misteri betul.... Rasanya tak sampai tiga patah lagi keluar dari mulut dia. Jawab soalan pun senyum je. Nak kata sombong, rasanya tak. Macam ada aura yang boleh tarik orang pada dia. Pengamal ilmu pengasih ke ni? Hish, Fisha!!! Kau buat lawak spesies apa ni? Tapi susah betul nak keluar suara. Fisha menggeleng. Trakea plastik kut!
Mereka duduk di tempat masing-masing. Selesai penyelia membaca doa, masing-masing mencapai sudu dan garpu. Pa'e baru nak menyua nasi ke mulut.
"Ni apa ni?" Selang lima kerusi dari Addin, seorang insan berdiri sambil menghempas meja. Terpelanting sudunya ke bawah.
Addin merenung tray. Nasi. Tak pernah jumpa nasi ke? Anak mat salih mana ni? Ceh... mat salih pun makan nasi la! Rice and risotto ada tau? Kurang cerdik betul minah ni nasi pun tak kenal. Telinganya sempat menangkap bisikan Pa'e di depannya
" ...dia tu Affieza Eviena, anak Dato' Husin. Manja gila... memang spoilt...."
"Mangai nama dia...." Rahang bawah rasa nak jatuh. "Mana kau tau?" Fisha mengalih pandangan.
Pa'e sengih. "Kawan bapak aku punya anak. Tapi dia bukan kawan aku la."
Addin memerhati penyelia memujuk ntah-sapa-nama-dia agar bertenang dan duduk. Gila! Turun makan macam la nak pergi cocktail party. Pakai sundress. Tau la waktu makan dresscode bebas. Apalagi boys memang tak makan kat Dewan Cengal ni. Kut yepun senonoh la sikit! Yang dah ala-ala gaya Marilyn Monroe nak pergi red carpet event apa kes?
"Addin menjeling high-table. Penguasa tertinggi tak ada. Patut la tak ada orang berani nak tangan budak ni. Ikutkan aje angin dia tu! Gila! Ingat ni Kolej Yayasan Ayah Anda ke? Orang atas kena takut anak VIP?
"Addin ke mana tu?" Fisha bulat mata melihat Addin dah bangun menuju ke arah Affieza Eviena. Pertanyaannya tak berjawab. Pa'e di sebelahnya ternganga.
Addin berdiri di sebelah warden yang bertugas malam tu. Cikgu Syifa masih lagi cuba memujuk Affieza. Dia berpaling melihat Addin yang tiba-tiba muncul di sebelahnya. Addin senyum sesaat. Dia berpaling ke arah Affieza.
"Nak apa?" Affieza mengherdik.
Addin meletakkan tangan kanannya di atas bahu Affieza. Dengan sekali hentak Affieza terduduk kembali di atas kerusi. Cikgu Syifa melopong. Cuba untuk menghalang Addin. Pantas dia memintas. "Saya bertanggungjawab." Nada suaranya tenang dan datar. Cikgu Syifa terkesima.
Addin kembali berpaling kepada Affieza. "Ingat ni sekolah bapak kau, eh? Bukan kau sorang je anak jerung kat sini. Tapi dia orang reti jugak makan nasi kawah." Perlahan suaranya.
Affieza menggenggam penumbuk. Tapi dia tak berani melawan. Mata budak tu ada sesuatu yang membuatkannya ragu-ragu untuk bertindak. Karang silap-silap muka dia sendiri yang lebam kena penumbuk.
Addin memandang Cikgu Syifa. "Dah selesai." Dia sempat menguatkan cekaknya sebagai tanda amaran pada bahu Affieza sebelum berlalu.
"GILA KAU ADDIN!" Pa'e geleng kepala. "Bapak dia saman dalam mahkamah nanti!"
"Peduli apa aku." Addin sengih selamba sambil membuka halaman baru The Guns of August. "Kurang ajar sangat." Dia menggetap bibir. Gagal kelas tatasusila betul la budak tu.
YOU ARE READING
[tunas]
General FictionHyperbolic highschool heyday. Marilah kita lari dari realiti, masuk ke alam memori. (published August 2008, ISBN: 978-967-5118-06-7) Goodreads : https://www.goodreads.com/book/show/4675719-tunas