6

2K 55 7
                                    

CERAMAH MENGENAI MISI DAN VISI sekolah tu entah fasal apa intipatinya entah. Fisha lagi khusyuk membaca Fear Street-Family Curse. Jen dan Pa'e main BINGO dengan buku nota yang sepatutnya dibuat catatan. Addin tak dengar langsung apakemende yang HEM tengah merapu tu. Walkman diseludupkan di dalam baju kurung. Headphone diganti dengan earphone dalam selendang sekolah. Sly and the Family Stone menyanyikan Everyday People di telinga. Dewan Sigma tak beriak langsung suasananya. Addin menjeling ke bahagian pelajar lelaki. Yang lena statik kepala tegak mata pejam pun ada! Lagi mantap! Cuba kalau aku lastik dengan getah sayur, mesti ada yang bakal melompat melatah punya la.

Elok habis sesi terus mereka pergi minum pagi.

"Aku betul la rasa nak merampus je masa HEM tu tengah bagi sesi dia tu." Jen membawa tangan ke mulut menahan kuap.

"Dah tu kau ingat aku rasa macam nak menari gimrama ke kat dalam tu?" Pa'e sengih.

"Aku rasa macam nak buat kuda kepang." Sela Fisha selamba.

Addin membetulkan letak Walkman di balik baju. Apasal rasa macam nak jatuh ni...

"Apasal Addin?"

"Walkman aku nak jatuh la."

Thud!!!

Alemak!!! Addin, Jen, Pa'e dan Fisha berpandangan di tengah koridor tepi dewan. Addin meraba tempat letak Walkmannya.

"Jatuh la..." Dia bersuara rendah.

"Memang mati la kita...." Jen memandang ke belakang. Cikgu Zaleha berjalan ke arah mereka.

"Macam mana ni?" Addin gabra. Benda 'haram' mana boleh bawak keluar dari kolej kediaman. Tapi yang kat tepi kasut ni macam mana? Nasib baik kena tutup dengan kain sekolah.

"Statik." Pa'e bagi arahan.

"Kenapa ni?" Cikgu Zaleha menegur. Apa hal pulak budak-budak ni tegak tengah-tengah jalan? "Sesi kedua dah nak mula."

Mereka angguk dengan senyum plastik. Cepat la blah!!! Addin berdoa dalam hati. Tapi Cikgu Zaleha masih lagi berhenti di tepi mereka.

"Tak de, cikgu. Kami ada hal sikit nak bincang."

Cikgu Zaleha mendengus sebelum berlalu.

Addin melingas memerhati keliling. Dia beralih tempat berdiri lalu tunduk mencapai si kesayangan yang luruh tadi. "Aiiee... nasib baik tak wassalam..."

"Tutup la sikit kut ye pun! Nanti kanto..."

Kata-kata Pa'e terhenti. Cikgu Zaleha yang berpatah balik ke belakang dah ternampak bukti jenayah di tangan Addin.

Wassalam. 

[tunas]Where stories live. Discover now