Piątek trzynastego u niektórych budzi mimowolny niepokój. Wiele osób w tym dniu woli zrezygnować z podpisywania umów, spotkań biznesowych czy z podjęcia ważniejszych decyzji. Co ciekawe, strach przed piątkiem trzynastego ma nawet swoją nazwę "paraskewidekatriafobia". Nie wszyscy jednak zgadzają się z tym przesądem. Niektórzy - na przekór - do pechowego piątku 13 podchodzą bardzo optymistycznie.
Dzień ten uznawany jest za pechowy od lat, ale nie wszyscy do końca zdają sobie sprawę, skąd właściwie wziął się ten przesąd. Niektórzy uważają, że feralność tej daty bierze początek od faktu, że w 13 października 1307, kiedy to wypadał piątek, aresztowano Templariuszy, kłamliwie oskarżonych przez króla Francji Filipa IV m.in. o herezję, sodomię i bałwochwalstwo. W rzeczywistości król był u nich ogromnie zadłużony i chciał się pozbyć wierzycieli. Według tej hipotezy ostatni wielki mistrz zakonu, Jacques de Molay, tuż przed spłonięciem na stosie przeklął Filipa IV i papieża Klemensa V, a rok później obaj nie żyli. Przesąd o piątku 13 pojawił się dopiero na początku XX w.
Warto wspomnieć także, że przesąd o pechowym piątku trzynastego spotykany jest m.in. w takich krajach jak Polska, Niemcy, Finlandia, Słowacja, Czechy, Islandia, Bułgaria, Dania, Estonia czy Filipiny. Co ciekawe, w Grecji, Rumunii i Hiszpanii za pechowy jest uznawany nie piątek, a wtorek trzynastego, zaś we Włoszech piątek siedemnastego.
Czego unikać?
Ludzie, którzy wierzą w pechowość tego dnia, zazwyczaj w piątki trzynastego są szczególnie ostrożni. Są oni przekonani, że tego dnia mogą zdarzyć się wszelkie nieszczęścia, niefortunne sytuacje, ale też wypadki, a nawet różnego typu tragedie. Jeśli coś takiego rzeczywiście się wydarzy w piątek trzynastego, osoby wyjątkowo przesądne są przekonane, że powodem nieszczęścia jest właśnie to, że 13. dzień miesiąca przypadł w piątek.
Według wielu przesądów w piątek 13 powinniśmy unikać na przykład przechodzenia pod drabiną lub pod słupem. Jeśli nie możemy go ominąć, powinniśmy przejść pod nim krzyżując palce. Stłuczone lustro i związane z tym siedem lat nieszczęścia to kolejny bardzo popularny przesąd. W piątek trzynastego nie powinniśmy także oglądać się za siebie. Gest ten od zawsze i w wielu kulturach uważany był za zły znak.
CZYTASZ
Piątek trzynastego i inne przesądy ✔
Random✎ Zbiór najpopularniejszych przesądów polskich i obcych, bo zabobony, omeny i znaki występują w każdej kulturze. ☆ Estera, 2022