Se katse kesti sekunnin. Sekunnin, joka tuntui ikuisuudelta. Se tuntui porautuvan suoraan sieluuni, vaikka se olikin vain nopea, todennäköisesti viaton katse. Minulle se kuitenkin oli haaste. Se haastoi minut ottamaan selvää tuosta miehestä, joka tuon katseen antoi. Miehestä, joka oli tyyni ja hieman salamyhkäinen. Miehestä, jonka pelkkä nopea katse sai vatsanpohjani perhoset liikkeelle.
Yhtäkkiä olin taas kovaäänisessä yökerhossa ja ympärilläni tapahtui liian paljon asioita. Maanpinnalle palaaminen tuntui kaaosmaiselta sillä kovaääninen musiikki sekä ympärilläni olevien ihmisten äänet ja liikehdintä täyttivät taas tajuntani. Olin istunut siinä koko ajan, mutta edelliset sekunnit veivät minut jonnekin kauas pois tuosta ympärilläni vallitsevasta tilanteesta. Katsahdin hieman hämilläni ympärilleni nähdäkseni huomasivatko muut, että en ollut aivan läsnä siinä hetkessä. Kukaan ei kuitenkaan tuntunut kiinnittävän minuun erityisemmin huomiota, vaan hälinä ympärilläni jatkui normaaliin tapaan; Joonas tanssi vieressäni paikallaan ja se nauratti muita. Osa porukasta taas oli syventynyt keskusteluun. Toisaalta taisin uppoutua ajatuksiini vain muutamaksi sekunniksi, vaikka se tuntuikin kokonaiselta elämältä. Tuosta vähäpätöisestä katseesta oli jäljellä vain nuo lepattavat perhoset vatsassani ja mieleni, joka janosi sitä lisää.
Sen katseen vaikutus oli niin vahva, sillä se yllätti minut täysin, en osannut varautua siihen ja lisäksi se oli niin täynnä jännitettä, etten ole koskaan kokenut mitään vastaavaa. Nyt olisin kuitenkin valmis. Tiesin mitä odottaa ja olin valmis kokemaan sen uudelleen. Ravistin päätäni hieman ja liityin nauramaan muiden mukana Joonaksen tanssiliikkeille, joihin nyt myös Niko oli liittynyt. Samalla nostin katseeni takaisin Tommiin. Tuntui siltä, että hän osasi odottaa sitä, sillä hänkin käänsi katseensa minuun. Hetken ajattelin, että osasiko hän lukea ajatuksiani ja tiesi, minkälaisia tunteita hänen katseensa oli minussa aiheuttanut. Hän nimittäin hymyili vinosti katsoessaan minuun taas. Tämä katse kesti kauemmin ja kääntäessämme jälleen katseemme muihin seurueemme jäseniin, iski Tommi nopeasti silmää. Se sai punan nousemaan kasvoilleni ja laskin katseeni alas. Onneksi istuimme hämärässä yökerhossa. Tunsin niin taivaallista onnea, mutta samalla olin vihainen itselleni siitä, että joku mies voi pelkällä katseella saada minut, aikuisen ihmisen, näin täydellisesti pauloihinsa.
Ihmiset ympärilläni alkoivat liikehtiä ja nousta ylös. Oli päätetty siirtyä tanssilattialle. Se sopi suunnitelmaani, sillä tanssilattialla oli helpompi päästä Tommin lähelle kuin täpötäydessä pöydässä, jossa istuimme vastakkaisissa kulmissa. Nousin ylös ja jäin odottelemaan muiden purkautuessa pöydän ympäriltä. Tommi, joka oli istunut sohvan kulmassa, oli viimeinen pöydästä nouseva ihminen ja viivyttelin tahallani ennen kuin lähdin muiden perässä siirtymään tanssilattian suuntaan. Tommi tuli viereeni ja kuulin Joelin kyselevän oliko muilla tarvetta mennä baaritiskin kautta. Tyypillistä Joelia, että hän oli ehtinyt kulauttaa tyhjäksi jo edellisen tuoppinsa, jonka hän oli hakenut vasta vähän aikaa sitten. Välillä tuntuu, että Joel eli pelkällä oluella. Havahduin ajatuksestani kun tunsin Tommin siirtyvän lähemmäksi ja kumartuvan kysymään: "Haluisitko juotavaa?". Pieni rohkaiseva saattaisi olla hyödyllinen tässä vaiheessa, joten nyökkäsin. Tunsim Tommin käden alaselälläni työntävän kevyesti minut liikkeelle baaritiskin suuntaan, jonne kävelimme Joelin ja Ollin perässä.
"Mitä sä haluaisit?" Tommi kysyi ja yritän keskittyä kysymyksen sisältöön enkä pelkästään hänen ääneensä, joka täytti tajuntani. "Hmmm, en tiedä. Taidan ottaa lasin viiniä." vastasin. Tommi nyökkäsi ja siirtyi tiskille tilaamaan. Olli ja Joel, jotka saivat juuri juomansa, nyökkäsivät meille ja lähtivät muiden seuraan tanssilattialle. Seurasin katseellani heidän menoaan muun porukkamme luo, joka oli jo tanssin pyörteissä ja samassa tajusin, että Tommi oli tilannut myös minun juomani ja oli jo maksamassa tilausta.
"Kiitos, mä tarjoan sitten seuraavan kierroksen!" sanoin Tommille ottaessani viinilasin käteeni. Tommi naurahti ja sanoi: "Etkä tarjoa. Kippis!" ja kilautti tuopillaan lasini reunaa. Tommin lämmin nauru oli niin tarttuva enkä saanut silmiäni irti hänestä. Hän nojautui aavistuksen lähemmäksi minua ja jännite välillämme oli käsinkosketeltava. Taistelin kaikilla voimillani, että en tartu kiinni häneen. Malta mielesi, ajattelin itsekseni."Mennäänkö mekin tanssimaan?" kysyin ja siemaisin viiniä lasistani, jotta saisin käsilleni muuta tekemistä, sillä en tiennyt kuinka kauan olisin pystynyt enää estämään niitä repimästä Tommia lähelleni. "Jos sä haluat niin mennään ihmeessä", Tommi sanoi ja laittoi taas kätensä alaselälleni. Halusin viedä sinut pois täältä mutta mennään nyt ensin sitten tanssimaan, mietin mielessäni. Sulauduimme tanssilattialla bailaavaan porukkaamme ja Aleksi ilahtui Tommin näkemisestä niin, että hyppäsi halaamaan tätä. Alkoholin vaikutuksen alkoi pikkuhiljaa huomaamaan tässä joukossa. Itse siirryin tanssimaan lähemmäs ystäviäni ja he loivatkim minuun merkitsevän katseen vilkaisten samalla Tommin suuntaan. He olivat selkeästi panneet merkille lyhyen kahdenkeskeisen hetkemme tiskillä. Yritin saada kasvoilleni mahdollisimman välinpitämättömän hymyn ja jatkoin tanssimista yrittäen keskittyä musiikkiin. Aistin kuitenkin koko ajan Tommin jossain lähelläni, mutta kuitenkin niin kaukana. Välillämme oli nyt noin puolitoista metriä ja pari ihmistä.
Olin odottanut tätä iltaa kauan. Olin innoissani, että pääsen nauttimaan musiikista ja tanssimisesta hyvässä seurassa ja heittämään aivot narikkaan. Ja ilta onnistuikin odotusten mukaisesti, sillä tanssilattia täyttyi naurusta ja hauskanpidosta. Ainoastaan mieleni ei saanut rauhaa. Jokainen aivosoluni, jokaikinen hermo kehossani janosi olla kahden Tommin kanssa. Vihdoin musiikki vaihtui hieman rauhallisempaan ja porukkamme alkoi siirtyä taas tilaamaan juomia. Silloin tunsin lempeän otteen käsivarressani joka veti minua hellästi pois tanssilattialta, mutta poispäin baaritiskiltä. Huomasin olevani kasvotusten Tommin kanssa. Hän oli niin lähellä, että tunsin hänestä huokuvan lämmön, mutta kuitenkin etäällä niin, että vartalomme eivät vielä koskettaneet. Katsoin ylös Tommin hymyileviin silmiin ja tuntui siltä, ettei jalkani enää kauaa kantaisi. Samassa Tommi ojensi toisen kätensä asettaen sen lantiolleni ja toisella hän tarttui hellästi kiinni kasvoihini ja veti minut lähelleen. Hän painoi huulensa kevyeen suudelmaan huulilleni. Vain hetkeksi. Sitten hän kuiskasi korvaani:
"Lähdetäänkö täältä?"
YOU ARE READING
Kaikki alkoi katseesta
FanfictionIlta ystäväporukan kanssa saa täysin uudenlaisen käänteen kun joukon kiinnostavin mies luo pöydän yli katseen, joka saa janoamaan hänen kosketustaan.