Protection

0 0 0
                                    

"Sayang, you buat apa dari tadi?" Ayan sudah mula bertanya disaat Dahlia sedang sibuk nak hias rumah tu dengan karpet yang dia curi dari bilik dia. Yelah, perkahwinan ini tak direstui, dia curilah. Kalau direstui, itu namanya dia 'mengambil'. Tapi ni karpet dia juga walaupun bukan dia yang bayar. Still ada bau-bau minyak wangi Creed Aventus miliknya yang bercampur dengan bau clorox dan sabun pencuci.

Maybe ada sikit kot bau kaki dia.

"Saya tengah fikir nak letak karpet ni macammana elok." Jelas Dahlia. Dia dari tadi berdiri ditepi dinding itu, melihat dengan teliti ruang tamu yang sudah diisi sofa, kabinet, TV serta karpet cilok dia ni.

"Sayang, okay dah tu. Daripada awak sibuk dengan karpet tu baik awak pergi tolong saya."

"Tolong apa?"

"Tolong duduk. Rumah ni kecil je sayang. Bukannya saya bawa family saya pun."

Dahlia bercekak pinggang, melihag sekeliling rumah ni. Ya, memang kecil. Ruang tamu ni sebenarnya besar bilik dia je sebenarnya tapi asalkan dia dengan Ayan, dia sentiasa okay.

Dahlia tidak duduk seperti disuruh sebaliknya dia menarik sedikit karpet itu. Agak-agak rasa puas hati tu baru dia duduk sebelah Ayan, masih melihat kearah karpet.

Perempuan. Suka sangat deco rumah.

"Dinding tu kalau ada gambar kita cantik juga, kan?" Cadang Dahlia pula dan ditunjuk pada dinding dibelakang kabinet TV.

"Sayang. Kita baru pindah ni yang. Nanti I bawa you tangkap gambar, okay?"

Dahlia senyum. Senyumannya ibarat ubat penenang bagi Ayan. Ayan sendir tak tahu kenapa dia dipilih oleh Dahlia yang ada segalanya ni. Rupa dan harta semua pada tangan Dahlia tapi dia pilih Ayan juga.

Ayan ni sudahlah miskin (bolehlah. Beli majalah Remaja pun dia berkira), rupa tu taklah teruk sangat, dia dikira hensem jugalah dengan kulit sawo matang dia tapi yang penting, dia tidak sado. Dia tiada abs macam lelaki lain. Masih tak faham kenapa Dahlia pilih dia.

Dahlia bersandar dibahu Ayan. "Ayan. Malam ni ada cerita apa? Saya nak try tengok TV siaran biasa semula."

Dahlia bertanya seperto dia hidup seperti anak raja sebelum ni. Dia sebenarnya tengok Netflix je sebelum ni. Sampai sini mana ada Netflix. TV pun biasa saja. Nanti ada duit lebih sikit Ayan fikir nak belikan Netflix dan Miracast untuk Dahlia.

"Biasa malam orang buka Samarinda. Eh, Samarinda ke? I don't know either actually. Biasa kat rumah kena mengalah dengan adik-adik untuk tengok TV." Jelas Ayan. Lembut saja percakapannya. Dia ni cakap dengan lelaki pun lembut, tak pernah kasar. Khabar angin mengatakan dia ni songsang. Ada khabar angin juga ni dia layan Raikantopeni.

"Tapi drama lah, kan? Okayh. I should watch it like a normal girl- erm- I'm normally normal so like a normal mak-mak. Mak Peah tu suka sangat tengok drama kat TV3. Terhibur saya dengar dia bercerita." Jelas Dahlia, sedikit tergelak apabila teringat kembali. Ayan hanya tersenyum mendengar Dahlia bercerita.

Entah kenapa Ayan tak sedar pun yang dia membelai rambut panjang dan lembut Dahlia itu lembut seperti seorang bapa sedang menyisir rambut anaknya dengan tangan.

Dahlia memandang kearah Ayan. "Saya tahu kita tak pernah buat lagi tapi takkan dah tak sabar kot?"

"Ha? Eh?" Ayan terus alihkan tangannya. Dia kelihatan keliru namun mukanya tetap berubah merah. Ayan tersenyum kekok dihadapan Dahlia. Inilah Ayan, pemalu orangnya. Salah satu personaliti yang disukai Dahlia.

Dahlia gelak lagi. Dia ni suka betul mengusik Ayan. Dulu dia suka usik Ayan depan kawan-kawan dia - not in sexual way- tapi dalam hal bercinta. Dahlia tahu Ayan panik bila nampak senyuman Dahlia.

Dahlia menjauhkan diri dari Ayan. "Saya taknak buat lagi. Saya harap awak faham tapi saya taknak anak secepat ini. Awak kena beli dululah."

"Beli apa?" Ayan bertanya hairan. Si Dahlia ni macam-macam tau. Dia tahu semua benda yang Ayan tak tahu walaupun secara logiknya, Ayan lebih bijak dari dia.

Tapi bijak kan nerd? (Orang katalah) That's why kot Ayan macam blur-blur.

"You know kan kalau nak buat tu lelaki kena pakai protection?"

"Ahhh...." Ayan terangguk-angguk. Dahlia tahu dia tak faham-faham lagi tu. Nak kena terangkan secara detail ke macammana?

"Sayang? You tak pernah dengar eah perkataan kondom?"

"Ah- ump." Ayan terus alihkan pandangannya kearah lain. Macammana dia boleh blur tadi? Dia tahu je kondom tu apa cuma dia tak faham maksud Dahlia dalam -kondom-.

Weird, right? Dia pertama kali akan beli protection tu nanti.
"Macammana nak beli? Nanti dia ingat saya buka sekolah."

"Dah tu you baru habis sekolah, kan? Memang macam budak sekolah lah kan? Ouh, cakap fasal sekolah...maybe you boleh minta tolong dari Cikgu Faiz? Dia tinggal berdekatan kan?"

"Macammana saya nak explain dekat Cikgu Faiz pula?"

Dahlia tersengih melihat bertapa berjaga-jaganya Ayan risau orang pandang serong dia."Cikgu Faiz tu cikgu Sains. Dia yang ajar kita Form 3 bab 4 tu, sayang."

Ayan ketap bibirnya. Dia cakap fasal ni buat dia- aih.

Dahlia terpandang akan seluar Ayan apabila ada sesuatu naik. Dahlia kemudia menongkat pipinya dan hanya tersenyum saja melihat Ayan. Dia ni kalau tak innocent tak boleh ke? Nampak comel je alahai.

Life of MarriedWhere stories live. Discover now